گزارش نصر از آیین کلنگ زنی پروژه های مس سونگون:

سه پروژه مهم در شهرستان ورزقان کلنگ زنی شد

1401/07/23 - 16:52 - کد خبر: 77713 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: خواهش می‌کنم اولویت هایتان را چنان تنظیم کنید که عدالت در سطح ملی برقرار شود و فشار به یک استان متحمل نباشد. 

به گزارش نصر، صبح امروز شنبه 23 مهر آیین کلنگ زنی کمپ فرهنگی ورزشی بین المللی، ایجاد شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهرستان ورزقان و سایت اطفای حریق جنگل ها و مراتع ارسباران در شهرستان ورزقان انجام شد. 
"مهدی پور محمد" در نشست مدیران استانی که به ریاست استاندار در فرمانداری شهرستان ورزقان برگزار شده بود خطاب به استاندار، گفت: آقای استاندار شما از جایگاهی مقدس و پاک آمده اید و از این بابت در دولت انقلابی انتظار ما از شما زیاد است. 
وی ادامه داد: بیش از 70 مدرسه کانکسی در شهرستان ورزقان وجود دارد که آمار قابل تاملی است و باید اقدامات لازم صورت گیرد. 
وی با انتقاد از تعلل چند ساله در کلنگ زنی کمپ ورزشی گفت: 4 سال است که بحث کلنگ زنی کمپ ورزشی مطرح است اما اکنون کلنگ زنی می‌شود، خدا نکند این طرح بعد از کلنگ زنی اجرایی نشود و جای سوال برای مردم اهالی وجود بیاید.

در ادامه این نشست، "اللهوردی دهقانی" نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: سه پروژه ای که امروز قرار است کلنگ زنی شوند تاکنون در حد حرف و تنها روی کاغذ بوده و اجرایی نشده است. 
وی با اشاره به پروژه بین المللی کمپ فرهنگی، ورزشی گفت: کمپ ورزشی مصوب هیات مدیره مس ایران نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه برمی دارد که در سطح خاورمیانه نمونه خواهد بود.
وی سپس به طرح های آب رسانی و حل مشکلات آب و فاضلاب پرداخت و گفت: امیدواریم مشکل آب و فاضلاب شهرستان با کلنگ زنی این پروژه ها حل و فصل شود.
دهقانی با اشاره به آتش سوزی های صورت گرفته در جنگل های ارسباران گفت: بحث اطفای حریق جنگل های ارسباران یکی دیگر از موضوعات مهم که قرار است امروز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شود. 
وی در ادامه با اعلام اینکه شهرک صنعتی مس اکنون 30 هکتار است، گفت: این مقدار وسعت برای شهرک مس کافی نبود و تدابیری اندیشه شده است تا در دو فاز شهید باکری یک و دو که فاز یک به وسعت 200 هکتار است صورت بگیرد. 
وی در پایان در رابطه با مشکل اهالی شهرستان گفت: در تقسیمات کشوری شهرستان ورزقان نیازمند بازنگری مجدد وجود دارد و این یکی از مطالبات مردم این شهرستان است. 

در ادامه "معبود عباس‌زاده" مدیر عامل مس سونگون گفت: نزدیک 7 الی 8 درصد اکتشاف رتبه پنجم مس جهان با 18 میلیارد ذخیره مس هستیم. 
وی خبر داد: در تاریخ نزدیک به 50 ساله مس این رتبه در تولید منعکس نشده است. 
عباس‌زاده با انتقاد از وضعیت گذشته در مجتمع مس، گفت: تنها مشکل ما تفکر حاکم بر این صنعت است که با حضور هیئت مدیره جدید مس این تفکر در این است که شکاف تولید و ذخیره را کاهش داده و هدف گذاری 2 میلیون تن در یک سال را محقق سازد. 
وی با اشاره به اهمییت ارز آوری این مجتمع گفت: با توجه به تولید 400 هزار تنی این مجتمع که برابر با 4 میلیارد دلار ارز آوری است می‌توان گفت که این شهرستان پتانسیل 4 برابری ارز آوری کل استان را دارد. 

"علی رستمی" مدیر عامل مس ایران گفت: در حوزه فاضلاب در این شهرستان هیچ کاری تاکنون صورت نگرفته است، امروز آغاز شروع این پروژه خواهد بود، اين کار با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومانی انجام می گیرد.
وی اضافه کرد: همکاری های خوبی را با دانشگاه های تبریز و سهند در حوزه دانش بنیان ها پایه ریزی کرده ایم که امیدواریم بتوانیم همه آنها را در استان، چه در بخش مس و چه غیر آن، زیر حمایت قرار دهیم.
وی ادامه داد: تلاش کردیم از ظرفیت مدیریت شایسته استانی در مدیریت مجتمع معدن مس سونگون استفاده کنیم که این راه ادامه پیدا خواهد کرد؛ از استاندار محترم آذربایجان شرقی مشترکم که بیش از سه چهار مرتبه در این مدت به مس سونگون آمده و با مشکلات و مسایل اینجا از نزدیک آشنا شده اند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ما از این بعد زمانی طرح ها را کلنگ زنی می کنیم که پیمانکار مشخص شده باشد و با این نگاه امسال نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان برای احداث کمپ ورزشی ورزقان سرمایه گذاری می شود؛ این طرح بزرگ ورزشی سال بعد هم همین قدر اعتبار خواهد داشت و امیدواریم وزارت ورزش هم در بحث نرم افزاری و رفت و آمد تیم های ورزشی از سراسر کشور به اینجا کمک کند.

"محمد خانی" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با توضیح طرح احداث تصفیه خانه، خطوط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهر های ورزقان، خاروانا و روستای توریستی گل آخور؛ گفت: خط انتقال و شبکه فاضلاب شهر ورزقان به طول 40 کیلومتر و تصفیه خانه فاضلاب شهر ورزقان به ظرفیت 155 متر مکعب در شبانه روز است.
وی ادامه داد: خط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهر خاروانا به طول 17 کیلومتر و تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت 774 مترمکعب در شبانه روز است.
خانی با اشاره به موقعیت توریستی بودن روستای گل آخور اضافه کرد: در این طرح، خط انتقال و شبکه فاضلاب روستای توریستی گل آخور به طول 3 کیلومتر و تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 400 مترمکعب در شبانه روز است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد: عملیات اجرایی این پروژه ها مهر ماه سال جاری آغاز و بمدت 36 ماه زمانبندی شده است.
وی در پایان تاکید کرد: این پروژه ها با تامین مالی 3500 میلیارد ریالی شرکت ملی صنایع مس ایران، مجتمع مس سونگون و مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان و اجرای سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا انجام خواهد شد.

در پایان این نشست "زین العابدین رضوی خرم" استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت سیزدهم موظف می‌داند فرصت های گذشته ای که به حق هستند را جبران و این عقب ماندگی ها و مشکلات گذشته و بجا مانده را در یک بازه زمانی مشخص جبران کند. 
خرم اضافه کرد: اقداماتی که طی 6 ماه گذشته در ورزقان انجام شده قابل توجه است، همه این ها نشان از این است که کاروان توسعه در شهرستان فعال شده است. 
وی افزود: از مجموعه مس سونگون تشکر می کنیم، نمی‌توانیم بگوییم مس توسعه بکند اما منطقه توسعه پیدا نکند همه این ها مرتبط به هم هستند و باید همسو توسعه یابد. 
استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: امیدواریم چهره منطقه را در دو سه سال آینده متفاوت ببینیم و همه ما تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد. 
وی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان گفت: در سفر ریاست جمهوری 14 عنوان مصوبه را برای منطقه ورزقان داشتیم، دستورات لازم این 14 عنوان توسط معاون رئیس جمهور به نهاد ها اعلام شده است. 
وی ادامه داد: افتتاح جاده ورزقان طی دو هفته آینده، حل مشکلات آب و فاضلاب از اقدامات مهم پیش رو در منطقه خواهد بود. 
وی خبر داد: 3 هزار و 550 میلیارد برای سال جاری و سال آینده اختصاصا برای شهرستان ورزقان اختصاص یافته است. 
عابدین خرم با اظهار رضایت از وضعیت موجود مس سونگون گفت: در طول 25 سال گذشته تقریبا هیچ پیشرفتی در مجتمع مس صورت نگرفته بود. 
وی خطاب به رستمی مدیر عامل مس ایران گفت: خواهش میکنم اولویت هایتان را چنان تنظیم کنید که عدالت در سطح ملی برقرار شود و فشار به یک استان متحمل نباشد. 
وی در پایان گفت: یکی از مشکلات ما در کشور انباشته شدن مسائل است که در این منطقه اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/
سه پروژه مهم در شهرستان ورزقان کلنگ زنی شد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار