گزارش/

بخش خصوصی پشتوانه شهرداری‌ها در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی

1401/07/23 - 12:16 - کد خبر: 77661 نسخه چاپی

نصر: بخش خصوصی و سرمایه ای که در اختیار این بخش قرار دارد همواره کمک حال سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ویژه شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی و زیربنایی است اما محدودیت‌های مالی و کاهش درآمدها در سال‌های اخیر، اهمیت استفاده از این ظرفیت بسیار مهم را دوچندان کرده است.

به گزارش نصر، به گفته مجریان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان شرقی در حال حاضر زمینه سرمایه گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان در تبریز مهیا بوده و شهرداران امیدوارند با مشارکت بخش خصوصی و ایجاد بستر و زمینه و حمایت از آنان، ضمن ایجاد درآمد پایدار برای شهرها، چهره شهرها را نیز نوسازی کرده و جلوه ای تازه به آنها ببخشند.

قرائت های مختلف چالش اصلی شهرداران در جذب سرمایه گذار
شهردار تبریز، چالش اصلی شهرداران در جذب سرمایه گذار را وجود قرائت های مختلف عنوان کرد و گفت: ما در حوزه سرمایه گذاری با چالش های بزرگی مواجه هستیم و هنوز به فهم مشترکی از سرمایه گذاری نرسیده ایم.
یعقوب هوشیار توسعه روابط بین الملل و حضور موثر در بازارهای بین المللی را زمینه اصلی جذب سرمایه گذار اعلام و خاطرنشان کرد: ما شهرداران در حوزه سرمایه گذاری ریسک های بزرگی انجام می دهیم و وارد عرصه ای می شویم که هیچ گونه امنیتی ندارد چرا که هیچ حمایت حقوقی و قانونی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه باید با رفع موانع قانونی بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم، افزود: سرمایه گذار کسی نیست که برای ما ارزش افزوده ایجاد کند بلکه به دنبال سود خودش است.
هوشیار ادامه داد: بخش عمده‌ای از نقدینگی سرمایه‌گذاری که وارد کشور می‌شود، پشتوانه بانکی ندارد و در کنار آن عدم فروش محصولات سرمایه‌گذار موجب عدم ریسک وی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت احداث زیرساخت‌های هوشمندسازی، عنوان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های هوشمندسازی در شهر فراهم نباشد، حوزه سرمایه‌گذاری موفق نخواهد شد.
شهردار تبریز گفت: اقتصاد ایران بدون توجه به اقتصاد آذربایجان شرقی پیشرفتی نخواهد داشت و اخیرا وزارت کشور قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کرده که خواهشمندم این تعداد اتوبوس‌ به تبریز اختصاص یابد.

شهرداران به سرمایه گذاران اطمینان خاطر بدهند
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور هم با تاکید بر اینکه قبل از سرمایه گذاری بخش خصوصی شهرداران باید به آنها اطمینان خاطر بدهند، اظهار کرد: وقتی بخش خصوصی پای کار باشد حس مسئولیت اجتماعی هم بیشتر می شود در نتیجه شهروندان نیز در حفظ و نگهداری و پیشرفت شهرشان مشارکت می کنند.
مهدی جمالی نژاد با بیان اینکه شهرداری ها روی کمک هیچ دستگاهی حساب باز نکرده بلکه خودشان منابع را جذب و ایجاد کنند، افزود: شهرها بهترین مکان برای جذب سرمایه هستند چرا که برای شهرداری ها ۳۰۰ ماموریت تعریف شده است و اگر نگاه مان را با توجه به تعدد ماموریت ها تغییر دهیم شهرمایمان برای پایداری درآمد نیازمند سرمایه گذار هستند.
وی با بیان اینکه شهرداری ها در جذب سرمایه گذار به دنبال برد برد باشند، گفت: به گفته برندگان نوبل اقتصاد، پول پاشی در حوزه شهری منجر به نابودی می شود.
جمالی نژاد الزامات توسعه سرمایه گذاری را نیازمند بهره گیری از تجربیات موفق دانست و افزود: تجربیات مهم و ارزشمند آن طرف مرزها نبوده بلکه داخل همین شهرها است.

ارائه ۵۰ فرصت سرمایه گذاری جدید به بخش خصوصی در تبریز
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز در خصوص فرصت سرمایه گذاری پیشروی تبریز گفت: ۵۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در سطح مناطق دهگانه و سازمان های تابعه شهرداری تبریز احصا شده است.
رضا خلیلی اظهار کرد: باتوجه به اهمیت سرمایه گذاری در مدیریت شهری ، این سازمان شکل گرفته تا فرصت ها را شناسایی و احصا کرده و به سرمایه گذاران بخش خصوصی ارایه کند.
وی اظهار کرد: هیات‌عالی سرمایه‌گذاری تبریر با محوریت پروژه‌های راکد جلسه های متعددی تشکیل داده و بازدیدهای میدانی از محل پروژه ها انجام می‌دهد تا مصوباتی اثرگذار در راستای حل این مشکلات اخذ شود.
وی اظهار کرد: تبریز خاستگاه سرمایه گذاری کشور بوده و تلاش می‌شود با شناسایی فرصت های سرمایه گذاری جدید و فعال کردن پروژه راکد شاهد توسعه همه جانبه این شهر باشیم.
وی گفت: مناطق دهگانه شهرداری تبریز سازمان ها، شرکت‌های تابعه محلی در این نمایشگاه حضور فعالی داشتند و فرصت های مدون سرمایه گذاری خود را به فعالان مشارکت مردمی ارائه دادند.

بستر سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرداری منطقه هشت فراهم است
شهردار منطقه هشت تبریز از فراهم بودن بستر سرمایه گذاری برای مشارکت بخش خصوصی در طرح های مهم و زیربنایی این منطقه خبرداد.
رضا جانفشان نوبری افزود: تلاش خواهیم کرد با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، پروژه‌های مهمی را در این منطقه اجرا کنیم.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر بحث اشتغال و بکارگیری نیروی کار فعال جامعه از مهمترین دغدغه‌های مسئولان کشورمان است، تاکید کرد: بخش خصوصی با سرمایه‌ شخصی ، موجب بکارگیری جوانان در واحدهای تولیدی و صنعتی می شود.
جانفشان خاطرنشان کرد: در این منطقه از شهرداری پروژه‌های مهمی همچون آیسان، میارمیار، عتیق و چند پروژه زیربنایی دیگر با سرمایه بخش خصوصی در حال اجرا است که با اتمام آنها، چهره منطقه متحول خواهد شد.
وی افزود: مجموعه شهرداری منطقه ۸ تبریز با تمام توان از مشارکت کنندگان بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی و زیربنایی حمایت می‌کند.

ارائه ۱۰ بسته پیشنهادی تحقق شهر هوشمند از سوی سازمان فناوری شهرداری تبریز
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از ارائه ۱۰ بسته پیشنهادی تحقق شهر هوشمند از سوی سازمان فناوری در همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری خبر داد.
محمدرضا کاظمی در مورد محورهای ارائه شده در زمینه تحقق شهر هوشمند در همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری گفت: سازمان فناوری شهرداری تبریز با همکاری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی و به منظور ایجاد زمینه های نوآوری و شکوفایی، استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و تقویت مشارکت و حمایت از مبتکران و طرح های مبتنی بر دانش و فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان، در تلاش است تا با هماهنگی و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی و تحقق شهر پایدار هوشمند، گام مهمی در جهت خدمت رسانی به شهروندان برداشته شود.
وی ایجاد زیرساخت ارتباطی شهری (فیبر نوری به طول ۲۵۰ کیلومتر)، طرح جامع ناوگان شهری و طرح های سیستم هشدار ترافیک در تقاطع های شهری برای عابران نابینا و کم توان، پرداخت آنلاین تاکسی های شهری، گاردریل های هوشمند، بلوک های سیمانی هوشمند، رنگ آمیزی نور پردازی و روشنایی هوشمند شهر، مدیریت هوشمند آب‌راه های شهری و آبیاری هوشمند، پارکینگ های هوشمند، حمل پسماند شهری را از فرصت های سرمایه گذاری در حوزه شهر هوشمند عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز گفت: به منظور ایجاد زمینه‌های نوآوری  و تقویت مشارکت و حمایت از مبتکران و طرح‌های مبتنی بر دانش و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، برای ایجاد و توسعه  شهر هوشمند به حمایت تمام ارگان های دولتی نیاز داریم.

امضای ۹ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در منطقه ۵
شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه همایش فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان شرقی فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت های هر منطقه و تفاهم با سرمایه گذاران بود، گفت: ۹ تفاهم نامه سرمایه گذاری در این منطقه با بخش خصوصی امضا شده است.
سیاوش فتح اللهی به قابلیت های سرمایه گذاری در این منطقه اشاره و اظهار کرد: بسته های سرمایه گذاری دیگری نیز برای معرفی به سرمایه گذاران آماده شده و در فرصت های مناسب مانند این همایش نسبت به ارائه آن اقدام می شود.
وی گفت: در این همایش مذاکرات اولیه برای احداث شهربازی، کارواش، زیباسازی و مبلمان شهری، تالار و رستوران، شهربازی سرپوشیده و مجتمع های تجاری و مسکونی انجام و نهایی شد.

ارائه ۲۹ بسته پیشنهادی از سوی شهرداری منطقه ۱۰ 
شهرداری منطقه ۱۰ تبریز به شناسایی فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری و نیازسنجی‌های صورت گرفته از ارائه ۲۹ بسته پیشنهادی و فرصت سرمایه‌گذاری در این منطقه در این همایش ملی خبرداد.
موسی زارعی افزود: در این همایش پروژه پارکینگ طبقاتی حکیم، مجتمع ورزشی- رفاهی و تالار رضوان، مجتمع فرهنگی، رفاهی و استخر قالیبافان، کلینیک و بیمارستان چشم، مجموعه توریسم درمانی سلامت ارم، مجموعه رفاهی کارواش پارک مسافر، کارواش تمام اتوماتیک میدان انقلاب، پمپ‌های تک سویه بنزین، نمایشگاه دائمی گل گیاه قائم مقام و مجموعه سالن‌های زیرنایلونی تولید گل و گیاه برای جذب سرمایه به سرمایه گذاران ارایه شد.
وی گفت: مجتمع تجاری رشدیه، مجتمع مسکونی- تجاری چایکنار، شهربازی ارم، خانه‌های تاریخی محدوده شهرداری منطقه ۱۰، چایخانه‌های سنتی و دکه‌های اغذیه پارک‌های منطقه، بوفه شهرداری منطقه ۱۰، بازارچه محلی، بازار عتیقه ششگلان، پروژه انرژی شهرداری منطقه ۱۰، بازسازی کاروانسراهای سامان میدانی، حیوانلار باغچه سی، دروازه - رستوران دوه چی، پروژه بازارهای صاحب‌الامر (صاحب آباد)، سوغات سرای مقبره الشعرا، سرویس‌های بهداشتی، بوتیک هتل، تبلیغات محیط شهری، مهمانپذیر، پروژه تجاری- پارکینگ میدان ابوالفضل از دیگر طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در این منطقه است که طی ماه‌ها با مشاوران و کارشناسان متخصص حوزه سرمایه‌گذاری ظرفیت‌سنجی شده و آماده ارائه شده‌ بودند.
هفته گذشته همایشی یکروزه به منظور جلب و جذب سرمایه گذاران در زمینه ای مختلف مسکونی، تجاری، خدماتی، تفریحی و گردشگری، صنعتی و کارگاهی و رفاهی و ورزشی با هدف جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و با حضور سرمایه گذاران و شرکت های بخش خصوصی در تبریز برگزار شد.
انتهای پیام/
بخش خصوصی پشتوانه شهرداری‌ها در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار