وزیر بهداشت:

مسدود کردن تراکنش‌های مالی بین بانک‌های ایرانی و بین‌المللی باعث تاخیر خطرناک در تهیه داروها شده است

1401/07/20 - 12:34 - کد خبر: 77436 نسخه چاپی

نصر: وزیر بهداشت با بیان اینکه متوقف و مسدود کردن تراکنش های مالی بین بانک های ایرانی و بین المللی، عملا باعث تاخیر غیر ضروری و خطرناک در تهیه داروها، واکسن ها، تجهیزات، مواد لازم برای رویه های تشخیصی و درمانی و همچنین تولیدکنندگان داخلی واکسن شده است، تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی جان باختن برخی بیماران بی گناه بر اثر کمبود داروهای ضروری به دلیل تحریم ها است؟

به گزارش نصر، بهرام عین اللهی در شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در قاهره، اظهار داشت: تحریم های قهری، یکجانبه و غیر انسانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تاثیر مخربی بر برخی ارکان تاب آوری نظام سلامت در کشور ما داشته است به ویژه دسترسی به نیازهای ضروری برای کنترل و مهار بیماری ‎های همه گیر را محدود کرده است که در تضاد با روحیه همبستگی و همکاری بین همه کشورها بوده و همچنان خلاف اصل " تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ کس در امان نیست" می باشد.
وی خاطرنشان کرد: حدود 33 ماه از شیوع بیماری همه گیر کووید19 در جهان می گذرد. این بیماری همه گیر ثابت کرد "هیچ کس در امان نیست مگر اینکه همه در امان باشند" و این موضوع مستلزم همبستگی و همکاری بین همه کشورهای عضو از کشورهای پردرآمد گرفته تا کم درآمد و سازمان های بین المللی است.
وی با بیان اینکه کووید19 نشان داد سیستم های بهداشتی دارای تاب آوری مناسب نیستند، افزود: حل این معضل نیازمند برنامه ریزی و آمادگی توسط همه دولت ها و کل جامعه برای مقابله با فوریت های بزرگ بهداشتی بر اساس برنامه جامع سیزدهم اقدامات سازمان جهانی بهداشت است.
وی با اشاره به هفت موج بیماری کووید19 در کشور، یادآور شد: به دلیل میزان گسترده پوشش واکسیناسیون و تزریق واکسن های تولید داخل و هم چنین وارداتی، موج های اخیر به تدریج کاهش یافته و کنترل شده است.
وزیر بهداشت گفت: همه گیری و چالش های متعاقب آن هم چنان نه تنها سلامت، بلکه صلح و امنیت را هم تهدید می کند. سلامت و ثبات رابطه عمیقی با هم دارند. ابتکار جهانی سلامت برای صلح، اعتماد را در سطح جامعه و هم چنین بین مردم ارتقا می دهد. این واقعیت این امر را تاکید می کند که تقویت پوشش همگانی سلامت، بازسازی و بهبود سیستم های مراقبت بهداشتی فراگیر و انعطاف پذیر چقدر مهم است.
به گفته  عین اللهی برای دستیابی به تاب آوری نظام های سلامت در برابر همه گیری ها و فوریت های بهداشتی، باید مسایل مختلف و مهمی از جمله تنظیم سیاست ها، قوانین ملی مناسب، تقویت سیستم های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت، تامین منابع پایدار، تقویت ظرفیت نیروی کار سلامت، داروها، واکسن ها و محصولات بیولوژیکی مقرون به صرفه، اطلاع رسانی در زمینه مخاطرات و مشارکت جامعه، و گسترش سیستم های موثرتر اطلاعات و زیرساخت های سلامت، مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته، میزبان میلیون ها پناهنده افغان بوده و کمک های خود را به طور ویژه به این پناهندگان ارائه کرده است به گونه ای که پناهندگان مقیم ایران، با وجود منابع مالی ناکافی و عدم کمک های بین المللی، به طور مساوی با سایر شهروندان از سلامت و سایر امکانات برخوردارند. تزریق بیش از 3/4 میلیون دُز واکسن کووید19 به پناهندگان افغان، از جمله اقدامات بشردوستانه کشور ما است.
وی به برگزاری اجلاس گروه ۵ در ایران اشاره کرد و گفت: همکاری گروه پنج که یک همکاری زیر منطقه ای متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی است، مکانیسمی مناسب در مسیر اجرای برنامه های مشترک برای کمک به سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی فلج اطفال برای برداشتن گام های آخر برای ریشه کنی فلج اطفال در منطقه، کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر تب های خونریزی دهنده است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه کشورهای گروه پنج دارای جابجایی جمعیت، مسایل آوارگان و منازعات است، تصریح کرد: مسئولیت همه این است که از چنین برنامه های همکاری که تلاش دارد از گسترش بیشتر ویروس ها و بیماری های واگیر در منطقه جلوگیری کند، حمایت کنیم بنابراین توصیه موکد بنده، تقویت گروه پنج و سایر گروه های همکاری از طریق برگزاری جلسات منظم فنی است.
 عین اللهی در پایان یادآور شد: از این فرصت استفاده کرده و با دولت و مردم پاکستان در مورد باران های سیل آسای موسمی اخیر در ماه اکتبر که صدها نفر را در پاکستان مجروح و بی خانمان کرد، ابراز همدردی صمیمانه می کنم.
به گفته وزیر بهداشت، جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد و موظف است که به ارتقای سلامت در سطح جهان و منطقه کمک کند.
انتهای پیام/
مسدود کردن تراکنش‌های مالی بین بانک‌های ایرانی و بین‌المللی باعث تاخیر خطرناک در تهیه داروها شده است ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار