مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

برداشت سالانه ۱۴۰۰ تن پسته در آذربایجان شرقی

1401/07/20 - 12:36 - کد خبر: 77425 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه حدود یک هزار و ۴۰۰ تن محصول پسته در این استان برداشت می‌شود.

به گزارش نصر، محمدباقر بی‌پروا، روز چهارشنبه، ۲۰ مهرماه، در اولین جشنواره پسته و نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری شهرستان آذرشهر در باغات پسته روستای قشلاق پیازی بخش گوگان از توابع شهرستان آذرشهر اظهار کرد: پسته محصولی پر درآمد است که معیشت خانوارهای باغدار را تامین می کند. در استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۲۳۸ هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۴۶۲ هکتار بارور است.
وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت پسته در آذربایجان‌شرقی یک تن در هکتار است ادامه داد: رقم غالب در آذربایجان شرقی احمدآقایی است ولی رقم های کله قوچی، شاه پسند و ریز قزوین نیز در اوایل کشت این محصول در استان وجود داشت.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: سه دهم درصد باغات پسته کشور را استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است و در این استان از این لحاظ در رتبه چهاردهم قرار دارد.
وی افزود: اصلاح الگوی کشت در استان مورد توجه قرار گرفته و تلاش می شود محصولاتی مثل بادام، عناب و پسته جایگزین بعضی محصولات سردسیری و پرآب بر شود.
بی‌پروا با بیان اینکه پایه‌های بذری به مرور زمان به بیماری‌ها حساس می شوند تاکید کرد: در تکنولوژی جدید توصیه می‌شود از کشت بافت و پایه‌های رویشی استفاده شود تا در برابر بیماری ها مقاوم باشد.
وی همچنین به استفاده از سایبان که تکنولوژی جدید دیگری برای کشت محصولات در باغات است اشاره کرد و گفت: استفاده از سایبان باعث می شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود و از ورود آفات و سایر تهدیدات محیطی جلوگیری شود.
بی پروا با بیان اینکه توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است، ادامه داد: توصیه می شود باغات درجه سه حدف شوند و باغات درجه دو نیز جایگزین شوند.
برای اولین بار عشایر شهرستان آذرشهر در سامانه عشایر کشور ثبت شد
مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم از تلاش های عشایر شهرستان آذرشهر بالاخص در بخش تولید لبنیات و... قدردانی و روز روستا و عشایر را فرصتی برای توجه ویژه به مسائل و مشکلات عشایر دانست.
سیدمحمد حسن آل هاشم با بیان اینکه جمعیت دو درصدی عشایر۲۰ درصد گوشت، شیر و فرآورده های دامی استان را تولید می کنند افزود: نامگذاری روزی به عنوان روز ملی روستا و عشایر که با تلاش مسئولان به ثمر نشسته در راستای قدردانی از زحمات و تلاش های این عزیزان بوده است.
فرماندار شهرستان آذرشهر نیز با گرامیداشت روز روستا و عشایر ، شهرستان آذرشهر را در مسیر توسعه همه جانبه دانست و با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم بالاخص در زمینه های اقتصادی و کشاورزی و عدالت اجتماعی در راستای تحقق بیش از پیش استقلال و خودکفایی، همدلی و اتحاد موجود در شهرستان آذرشهر را ستود.
شمسعلی محمودیان با اشاره به ظرفیت های شهرستان آذرشهر در زمینه های مختلف به ویژه بخش کشاورزی، ضرورت توجه به تغییر در الگوی کشت، سرمایه گذاری در فرآوری محصولات و صنایع تبدیلی را یادآور شد و حمایت از بخش مذکور را به عنوان یکی از اولویت های اصلی مدیریت شهرستان نام برد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس اله مردانی پور یامچی امام جمعه گوگان نیز در این جشنواره گفت: بخش گوگان با دارا بودن نیروی انسانی جوان و صاحب پشتکار و زمین های حاصل خیز، در حوزه کشاورزی فعال بوده و حرفی برای گفتن دارد که لازم است توانمندی های بخش گوگان در حوزه کشاورزی رسانه ای و مطرح شوند.
بخشدار گوگان نیز در این مراسم گفت: روستائیان همواره مظهر صفا، صداقت و صمیمیت بوده و هستند.
احد نصیری از کمبود آب کشاورزی به عنوان دغدغه اصلی کشاورزان نام برد و گفت: باید با حمایت از کشاورزی و مشاغل روستایی طوری برنامه ریزی کنیم که ضمن تثبیت جمعیت روستایی، شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.
شهرستان آذرشهر از قطب های تولید پسته در استان  آذربایجان شرقی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر در ادامه این جشنواره با بیان اینکه سطح زیر کشت پسته در شهرستان آذرشهر ۲۵۰ هکتار می باشد گفت: ایجاد نشاط عمومی، سوق دادن کشاورزان به طرح های دانش بنیان و نهادینه کردن این موضوع و شناسایی ظرفیت های شهرستان از جمله اهداف این نمایشگاه و جشنواره می باشد.
حسن علیوند با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر توسط کارشناسان سازمان پسته به عنوان طلای سبز از کرمان به شهرستان های حوضه دریاچه ارومیه همچون آذرشهر در استان آذربایجان شرقی در حال مهاجرت است افزود: شهرستان آذرشهر از قطب های تولید پسته در استان  آذربایجان شرقی بوده و رتبه سوم را بعد از شهرستان های مرند و اسکو به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: امسال برای اولین بار عشایر شهرستان آذرشهر در سامانه عشایر کشور ثبت شده که به این ترتیب ارائه خدمات به این قشر فعال، تلاشگر و تولید کننده ضابطه مند شده و گسترش خواهد یافت.
در پایان این مراسم که با استقبال خوب مردمی از تمام نقاط شهری و روستایی شهرستان آذرشهر مواجه بود و با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری همراه بود با اهدای لوح و تندیس جشنواره از پسته کاران فعال شهرستان، غرفه داران برگزیده نمایشگاه و دست اندرکاران نمایشگاه و جشنواره تجلیل شد.
انتهای پیام/
برداشت سالانه ۱۴۰۰ تن پسته در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار