رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار محوری به کنترل محوری حرکت کند

1401/07/19 - 20:36 - کد خبر: 77378 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید از استقرار محوری به کنترل محوری حرکت کند.

به گزارش نصر، صابر پرنیان، عصر سه شنبه در جلسه مشترک اتاق بازرگانی تبریز با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تبریز افزود: محیط زیست باید تغییر نگرش دهد و از استقرار محوری به کنترل محوری حرکت کند، رده‌بندی انجام‌شده است اما منطبق بر عملیات اجرایی نیازهای فعلی صنعت نیست.
وی ادامه داد: در شعاع ۳۰ کیلومتر شهرها کارهای بزرگی انجام می‌شود، چندین محدوده در شهر تبریز داریم که باید ساماندهی شوند، باید کمک کنیم تا واحدهای صنعتی رشد پیدا کنند، عوارض آلایندگی حوزه صنعت و معدن باید در حفاظت محیط زیست کوشا باشند و به شهرک‌های صنعتی نگاه ویژه‌ای شود.
سید مرتضی نیرومند، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز گفت: شهرک‌های صنعتی منطقه زیست محیطی بوده و در جهت حفظ آن حرکت می‌کنند چراکه اگر ما نباشیم واحدهای جداگانه بدون هیچگونه ملاحظاتی ایجاد می‌شوند.
وی ادامه داد: برای ۹۵ درصد واحدها در داخل شهرک‌های صنعتی طبق قوانین و مقررات، تصفیه خانه ایجاد شده است و ۹۰ کیلومتر خط انتقال داخل شهرک‌ها داریم.
وی افزود: تصفیه خانه دو شهرک صنعتی ما آماده افتتاح است و شهرک صنعتی بعثت افتخار استان است.

فرصت دریاچه ارومیه به تهدید تبدیل شده است
قاسم قویدل، رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز نیز در این جلسه گفت: مشکلات محیط زیستی یکی از معضلات جهان امروزی ما است، چراکه سلامتی مردم جهان همچنین حیات وحش و بسیاری از موارد دیگر در سایه آلودگی محیط زیست به خطر افتاده است؛ کشور ما هم از این قافله عقب نمانده به‌ویژه از بین رفتن دریاچه ارومیه کشور ما را تهدید می‌کند.
وی ادامه داد: زمانی دریاچه ارومیه سومین دریاچه شور جهان و محیطی زیبا بود، در سال ۱۳۴۶ به‌عنوان پارک ملی ثبت شد و در سال بعد آن نیز در یونسکو به‌عنوان زیستگاه امن جهانی ثبت شد.
وی افزود: وجود دریاچه ارومیه باعث شد تا آب و هوای منطقه تعدیل شود اما امروز این فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده است، زمانی که به فکر دریاچه ارومیه می‌افتم، خواب از سر من می‌پرد و دلم می‌گیرد که نتیجه آن به کما رفتن دریاچه ارومیه بود؛ با از بین رفتن آن منطقه‌ای به شعاع ۵۰۰ کیلومتر تهدید می‌شود اگر خشک شود، منطقه به کویر تبدیل می‌شود.
قویدل خاطرنشان کرد: از بین رفتن دریاچه ارومیه نه تنها منطقه ما بلکه به کشورهای مجاور هم آسیب می‌زند؛ بنابراین این موضوع را باید آسیب شناسی کرد، تحقیقات نشان می‌دهد در ۵۰ سال اخیر به غیر از سه سال، بارندگی در اطراف دریاچه ارومیه حالت نرمال داشته و تغییرات اقلیمی تنها مقصر نبوده‌اند.
وی متذکر شد: سیاست‌های اشتباه و ناصحیح مسئولین و عدم نظارت در اجرای درست مسئولیت‌های واگذار شده نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند؛ احداث جاده از وسط دریاچه ارومیه هیچ سودی نداشت چراکه مردم و ماشین‌ها سوار کشتی می‌شدند و اگر کمبودی بود، با وارد کردن چند کشتی برطرف می‌شد.
وی همچنین گفت: دریاچه ارومیه آب شیرین و شور دارد، آب شور از جنوب به شمال رفته و زمانی که آب شور و شیرین بهم می‌رسیدند، جریانی ایجاد شده و شوری آب متعادل می‌شد اما زدن این راه و جاده به گلوی دریاچه طناب انداخت.
رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز اظهار کرد: می‌توانستیم به جای ۳۰۰ کیلومتر تونل زدن زیر دریا، یک تونل چند متری یا پل هوایی شیشه‌ای بزنیم؛ ده سال فقط سنگ پرت کردیم که نتیجه آن حال و روز امروز دریاچه است، ما اجازه دادیم تا کشاورزان هر کاری انجام دهند، پنجاه هزار حلقه چاه غیر مجاز ایجاد کنند؛ بنابراین تغییرات اقلیمی دریاچه را خشک نکرد، خودمان خشک کردیم.

ضرورت تسریع در آب رسانی به دریاچه ارومیه از طریق رودخانه زاب
وی افزود: باید اجازه دهیم آب‌ها به دریاچه ارومیه سرازیر شوند، ایجاد تونل برای تنفس آن، تسریع در آب رسانی از طریق رودخانه زاب، اصلاح الگوی کشت و بستن چاه‌های غیر مجاز از اقدامات مؤثری است که می‌توان انجام داد.
وی یادآور شد: دریاچه ارومیه نقش حیاتی برای کشور ما دارد، اگر احیا نکنیم، دیگر معنایی ندارد و فاجعه انسانی و اجتماعی رخ می‌دهد؛ بنابراین حتی یک ساعت و یک روز را نباید هدر داد و ستادهای دریاچه ارومیه باید هر هفته عملیات خود را به استحضار دولت برسانند.
مهدی امینی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت تبریز نیز خاطرنشان کرد: وضع واحدهای صنعتی چندان خوش نیست، چرا اختیارات استان‌ها داده نمی‌شود؟ صندوق حمایت به ما وام پیشنهاد می‌کند، اما نمی‌دانیم صندوق حمایت برای کیست؟
وی ادامه داد: قرار بود صندوق وام دهد اما پساب خروجی واحدها به تصفیه خانه رفته و جهت تصفیه آب از ما مالیات می‌گیرند درحالیکه در هیچ جای ایران این امر وجود ندارد، اختیارات استان را به خود ما دهید.

حقابه دریاچه ارومیه باید تخصیص یابد
عطاالله هاشمی، مدیرعامل انجمن دریاچه ارومیه نیز افزود: کل زحمات ستاد احیا را زیر سوال می بریم که علیرغم بضاعت پایین، بهترین عملکرد را داشتند اما برخی بی‌انصافی‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: حقابه را باید از وزارت نیرو گرفت، از سال گذشته وزارت نیرو هیچگونه حقابه‌ای نداده است، جایی که وزارت نیرو علیرغم قانون و الزامات حقابه را آزاد سازی نکرده است، چه می‌توان گفت.
وی افزود: ستاد احیایی نیست، اگر منحل شده که نشده است چراکه اخیراً شنیدیم استاندار آذربایجان غربی به‌عنوان رئیس آن انتخاب شده اما در اصل وجود ندارد؛ حداقل نصف و نیمه احیا شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: تونل کانی سیب زده شده و آماده بهره برداری است اما می‌گویند پول پیمانکار داده نشده و این بزرگترین معضل است.
انتهای پیام/
سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار محوری به کنترل محوری حرکت کند خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار