معاون زراعت جهاد کشاورزی خبر داد:

مصرف بهینه آب با تغییر ادوات کشاورزی

1401/07/18 - 16:57 - کد خبر: 77261 نسخه چاپی

نصر: معاون زراعت جهاد کشاورزی گفت: یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی تغییر ادوات کشاورزی در جهت استفاده بهینه از آب است.

به گزارش نصر، مهاجر امروز در نخستین اجلاسیه سراسری الگوی کشت  محصولات کشاورزی با اشاره  به تغییر نگرش آبیاری سنتی به آبیاری نوین گفت: آبیاری نوین با کمترین تعریق از طریق انتقال با لوله آب، آبیاری سطحی و آبیاری تیپ انجام می شود  که با توافق مجلس و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به نقش محصول پنبه به عنوان یکی از پر بازده ترین محصولات بخش کشاورزی گفت پنبه حدود 72 نوع فراوری دارد که یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تولید پنبه و خودکفایی در این محصول و صادرات آن است.
معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیاست جهاد کشاورزی در تولید صیفی و سبزی هدایت این محصولات به سمت گلخانه ای شدن است و این محصولات در پاییز و زمستان کشت شوند.
وی با اشاره به تولید 28 میلیون تن صیفی و سبزیجات گفت: با کاهش سطح زیر کشت به سمت افزایش عملکرد در سطح این محصولات می رویم.
وی همچنین به خودکفایی در محصول مهم چغندر قند اشاره کرد و گفت تعییر برنامه وزارت جهاد کشاورزی کشت این محصولات از بهار و تابستان به پاییز و زمستان و کاهش مصرف آب به یک چهارم است که در سالهای گذشته با تکنولوژی های جدید امکان پذیر شده است.
وی در رابطه با توسعه کشت برنج با ابیاری کم و استفاده از ابیاری نوین گفت: با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی 500 هزارتن امسال در مقایسه با پارسال افزایش تولید خواهیم داشت.
مهاجر با اشاره به اینکه یکی از برنامه های وزارت جهاد کشارزی تولید ارقام هیبرید است، گفت: با استفاده از این روش میزان عملکرد را از چهار تن شلتوک ارقام محلی به 10 تا 12 تن می رسانیم
معاون زراعت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه طرح جهش تولید جزو برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: امسال حدود چهار میلیون و 200 هکتار شامل این طرح خواهد بود و در صورت استقبال کشاورزان به پنج میلیون و 200 هزار هکتار خواهد رسید .
وی همچنین یکی از برنامه های اصلی در جهش تولید را ورودکشت گیاهان علوفه ای کیفی  و حبوبات به دیمزارها عنوان کرد و نگاه جدید به تغذیه را یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی دانست که در این زمینه مجلس و سازمان مدیریت برای تولید پایدار و خودکفایی باید همکاری لازم را داشته باشند.
انتهای پیام/
مصرف بهینه آب با تغییر ادوات کشاورزی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار