به گزارش نصر، "رضا پاشایی" صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، با بیان اینکه زمانی تبریز به عنوان قلب تپنده تبریز و قطب صنعتی کشور بود، خاطرنشان کرد و گفت: سوء مدیریت و کوتاهی برخی از مدیران، جایگاه تبریز را تنزل داده و باعث شده از جایگاه واقعی خود در صنعت فاصله بگیرد، ضمن اینکه در چند دهه اخیر دولت برای راه اندازی کارخانه بزرگ در استان هیچ اقدام نکرده است.
وی با بیان اینکه خودروی سمند سال هاست در تبریز تولید می شود، افزود: حتی پیچ این خودرو هم در تبریز تولید نمی شود، در حالی که باید قطعات ایمنی و فوق ایمنی در کنار تولید خودرو تولید شود.
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور با انتقاد از اینکه تا امروز علی رغم پیگیری های متعدد قدمی برای تولید قطعات ایمنی و فوق ایمنی در تبریز برداشته نشده ولی با پیگیری قوه قضائیه به این موضوع امیدواریم، ابراز داشت: در مشهد در کنار کارخانه، قطعات ایمنی و فوق ایمنی تولید می شود و باید این اتفاق در تبریز هم محقق شود.
پاشایی با بیان اینکه مافیای واردات مانع تولید قطعات سمند در تبریز است، افزود: با ورود دستگاه قضایی گام اول برای راه اندازی جوشکاری بدنه و رنگ سمند در تبریز آغاز شده و امیدوارم با حضور سرمایه گذار، این روند سرعت یابد.
وی قطعه سازی و مجموعه سازی خودرو را از مهم ترین صنایع اشتغالزا در استان دانست و گفت: براساس تفاهم هایی که با برخی از خودروسازان صورت گرفت، موتورهای 475 دیزلی برای کامیون ها و تریلی ها با تیراژ 30 هزار دستگاه در آذربایجان شرقی تولید می شود که اشتغال و ارزش افزوده فراوانی را در پی خواهد داشت. هر موتور از 200 قطعه تشکیل یافته و اگر در این استان این موتور تولید شود، اشتغال قابل توجهی در آذربایجان شرقی و تبریز ایجاد می شود.
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور با اشاره به اینکه این روزها بنزین و خودروهای بنزینی اولین دغدغه مردم است ابراز داشت: دنیا به خودروهای هیبریدی و برقی روی آورده و لازم است با آینده نگری به سمت این خودروها برویم. معتقدم باید بتوانیم تکنولوژی این صنعت را در تبریز پیاده کنیم و به عنوان قطب این خودروها مطرح شویم.
وی خواستار ورود دولت برای بسترسازی ورود تکنولوژی به کشور شد و افزود: بخش خصوصی توان واردات تکنولوژی به کشور را ندارد و باید با ورود تکنولوژی توسط دولت، درب های تولید باز شود.
پاشایی تاکید کرد: تسهیلات 18 درصد نمی تواند قطعه ساز و تولید کننده را به سمت تولید سوق دهد؛ برخی دولت های منطقه تسهیلات صفر درصد و بسترسازی را برای تولید، در اختیار صنعتگر قرار می دهد که معنای واقعی این حرکت، اقتصاد مقاومتی است.
وی به بدقولی های خودروسازان در تاخیر دو ساله و یا بیشترِ پرداخت مطالبات اشاره کرد و گفت: قرار شد مطالبات قطعه سازان از سایپا را با LC تامین کنیم ولی مدیرعامل دو ماه بعد برکنار شد که مدیر بعدی زیر توافق زد. اگر مطالبات به موقع پرداخت شود، بیش از 50 درصد مشکلات قطعهسازان حل میشود.
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور، «قرارداد برد ـ برد، پرداخت ال سی، پرداخت به قیمت روز» سه عامل برای رشد صنعت قطعه سازی در کشور دانست.
وی رایزن های بازرگانی و تجاری ایران در سایر کشورها را بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: رایزنها نتوانسته اند زمینه صادرات را فراهم کرده و موانع تولید را در کشورهای مقصد بردارند.
پاشایی شاغلین زنجیره شاغلان خودرو را 550 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 15 میلیارد تومان حجم مطالبات و 10 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق زنجیره تامین قطعه از خودروسازان است.
وی با بیان اینکه 300 قطعه ساز ریز و درشت در تبریز فعالند که تعدادی از آن ها آسیب دیده و به 130 واحد رسیده است، گفت: باید موانع فعالیت و صادرات قطعهسازان برداشته شود تا بتوانند به رونق تولید و اشتغال برسند.
انتهای پیام/