مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی؛

۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تثبیت خاک دریاچه ارومیه درخواست کرده‌ایم

1401/07/17 - 10:11 - کد خبر: 77057 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای طرح تثبیت خاک حوضه دریاچه ارومیه در استان تاکنون سه هزار و ۸۰۰ هکتار بوته‌کاری و نهال‌کاری انجام شده است، گفت: برای این طرح در سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان درخواست اعتبار کرده‌ایم که تاکنون تخصیص نیافته است.

به گزارش نصر، سیروس داودی روز یکشنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز افزود: طرح تثبیت خاک حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بوته کاری در اطراف روستای خاصلوی شهرستان آذرشهر در سال ۱۴۰۱ ادامه می یابد، اما معیشت جایگزین اهالی و اعتبار در این خصوص نیز باید زودتر مورد توجه قرار گیرد تا برنامه های قرق منطقه و مالچ پاشی نیز طبق برنامه انجام شود. 
وی با بیان اینکه حوضه دریاچه ارومیه پنج میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، افزود: کاشت درخت سنجد در منطقه به عنوان عامل تثبیت خاک و سازگار با شوری ناشی از خشکی دریاچه ارومیه می تواند به عنوان یکی از روش های معیشت جایگزین برای اجتماعات پیرامونی این پیکره آبی مورد توجه قرار گیرد. 
وی یادآوری کرد: از سال های قبل، پروانه چرای دام در مناطق پیرامونی دریاچه صادر شده که لغو آنها به عنوان نمود بیرونی صیانت از خاک نیازمند تامین اعتبار به منظور تعریف معیشت جایگزین برای ساکنان مناطق پیرامونی دریاچه است. 
داودی گفت: در سفر ریاست جمهوری ۴۵۰ میلیارد تومان برای طرح آبخیزداری آذربایجان شرقی پیش بینی شده است که بخشی از آن باید در ارتباط با تثبیت و حفاظت از خاک مناطق پیرامون دریاچه ارومیه هزینه شود.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پارسال حدود ۳۶۰ مورد آتش سوزی خسارت در مراتع و جنگل های آذربایجان شرقی اتفاق افتاد، اما امسال به مدد برنامه ریزی های انجام شده و حضور به موقع، همکاری مناسب مجامع محلی، هماهنگی بین دستگاهی و همکاری بسیج، حوادث آتش سوزی به یک سوم کاهش یافت. 
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: ۷۰درصد محدوده ارسباران متعلق به محیط زیست است، اما از باب تکلیف و احساس وظیفه توجه منابع طبیعی به جنگل های ارسباران فراتر رفته و شاهد ایثار همکاران در این خصوص هستیم.
انتهای پیام/
۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تثبیت خاک دریاچه ارومیه درخواست کرده‌ایم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار