سرگئی لاوروف:

آمریکا می‌خواهد روسیه را منشا تهدید اتمی جلوه دهد

1401/07/16 - 15:39 - کد خبر: 77004 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که آمریکا و غرب با توسل به «دروغ و فریب‌کاری» در تلاشند تا روسیه را منشأ تهدید هسته‌ای جلوه دهند.

به گزارش نصر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که غرب در تلاش برای اینکه روسیه را به کاربرد ادبیات تهدید و توسل به سلاح اتمی در اوکراین متهم کند، واقعیت را تحریف و دستکاری می‌کند.
لاوروف در ادامه اظهارات خود گفت: غرب در این تلاش، به انواع فریب‌کاری و دروغ‌های وقیحانه متوسل می‌شود؛ هرچند ما به آن عادت داریم.
به گفته وزیر خارجه روسیه، آمریکا و متحدانش با جدیت سعی دارند تا در رابطه با اوکراین، لفاظی هسته‌ای را به گفتمان غالب جهان معرفی کنند.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش‌تر از ناتو خواست تا علیه روسیه، حمله هسته‌ای پیش‌دستانه تدارک ببیند. با این وجود، لئونید اسلاتسکی، رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه، در پاسخ به اظهارات زلنسکی گفت که رئیس جمهور اوکراین در حال کشاندن غرب به سمت گفتمان هسته‌ای بوده و جهان را در آستانه آخرالزمان قرار می‌دهد.
این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز (جمعه) تاکید کرد که اظهارات ضدونقیض رژیم کی‌یف درباره گفتمان هسته‌ای، با ائتلاف غرب به رهبری آمریکا هماهنگ‌شده است.
مقامات روسیه تأکید کرده‌اند که مسکو کاملاً به اظهارات رهبران پنج کشور هسته‌ای مبنی بر ممنوعیت شروع جنگ هسته‌ای متعهد است. آنها در عین حال بر حق روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای طبق دکترین هسته‌ای این کشور تأکید کردند؛ یعنی اگر روسیه یا متحدانش با استفاده از این نوع سلاح مورد حمله قرار گیرند یا اینکه موجودیت دولت روسیه تهدید شود، مجاز به مقابله به مثل برای دفاع از خود هستند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ گفته بود: روسیه هیچ‌کس را با سلاح‌های هسته‌ای تهدید نمی‌کند؛ ما این سلاح‌ها را در اختیار داریم و همه باید این را بدانند و در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت کشور خود استفاده خواهیم کرد.
پوتین ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در پاسخ به درخواست جمهوری‌های دونباس برای کمک به آنها جهت رهایی از ظلم و ستم رژیم کی‌یف و همچنین نازی‌زدایی از نهادهای دولتی اوکراین، فرمان آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین را صادر کرد.
لازم به ذکر است که به‌تازگی و پس از برگزاری همه‌پرسی و موافقت اکثریت ساکنان جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خِرسون، برای پیوستن به روسیه، این مناطق به طور رسمی به مسکو الحاق شد.
انتهای پیام/
 آمریکا می‌خواهد روسیه را منشا تهدید اتمی جلوه دهد خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار