گزارش نصر از تور رسانه ای سازمان جهادکشاورزی در آستانه روز جهانی تخم مرغ/

مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر / لزوم بازنگری قانون واردات نهاده های دامی 

1401/07/16 - 10:35 - کد خبر: 76922 نسخه چاپی

نصر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سرانه تولید تخم مرغ استان 23.83 کیلوگرم بوده و از سرانه تولید کشور که 12.43 کیلوگرم می باشد به میزان 11.4 کیلوگرم بیشتر است.

به گزارش نصر، تور رسانه ای تولید تخم مرغ در آستانه روز جهانی تخم مرغ به همت روابط عمومی جهاد کشاورزی استان، 14 مهر با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. 
"صمد زمانزاد قویدل" در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تخم مرغ که در محل دفتر اتحادیه مرغداران تخم گذار آذربایجان شرقی برگزار شد با بیان اینکه بیش از 37 هزار تن از تولید تخم مرغ استان مازاد بر مصرف می باشد ادامه داد: این میزان تولید مازاد به سایر استانهای کشور ارسال و در برخی مواقع به کشورهای همجوار صادر می گردد. 
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای 203 واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت 10 میلیون و 337 هزار و 238 قطعه می باشد افزود: آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از 97 هزار و 800 تن تخم مرغ یکی از قطب های مهم و تاثیر گذار در تولید تخم مرغ کشور بوده و حدود 9.5 درصد از تخم مرغ کشور در این استان تولید می گردد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: تخم مرغ یکی از ارزانترین و کاملترین غذاهای پروتئینی است که می‌تواند تأثیر به سزایی در رفع سوء تغذیه موجود در جامعه ویژه در گروه‌های نوزادان، کودکان، زنان بارده و شیرده داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایران به عنوان دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در جهان شناخته می‌شود گفت: در هشت سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از 160 عدد به 182 عدد رسیده ولی این مقدار هنوز کافی نیست. 
زمانزاد قویدل با اشاره به گرانی تخم مرغ در ماه ‌های اخیر توضیح داد: اگر چه تخم مرغ براساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی طی ماه‌های گذشته گران شده ولی قیمت واقعی این محصول نه تنها گران نیست بلکه در مقایسه با ساده‌ترین و کم خاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در سبد غذایی مردم از قیمت پایین‌تری برخوردار است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری برای ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ گفت: شعار امسال روز جهانی تخم مرغ "مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر" است که امید است با اجرای برنامه‌های مدون این شعارمحقق شود. 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار  آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اتحادیه رتبه پنجم در تولید تخم مرغ را در سطح کشور به خود اختصاص داده است افزود: مصرف تخم مرغ در این استان نسبت به سایر استان ها بیشتر  است که علت این امر ، وجود کارخانجات متعدد شکلات سازی و بیسکویت سازی در استان آذربایجان شرقی می باشد.
در ادامه "هاشم زاده محتشم" با بیان اینکه تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری به شمار می رود و می تواند بعنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد افزود: یک تخم مرغ متوسط 76 کیلو کالری انرژی دارد و کاملترین، با کیفیت ترین و ارزان ترین ماده غذایی پروتئینی برای تمامی گروه های سنی است، به خصوص اگر در صبحانه میل شود احساس سیری طولانی تر و در نتیجه کاهش وزن را ایجاد کرده و تحلیل عضلات در سالخوردگی را کاهش می‌دهد. 
وی با بیان اینکه تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است، افزود: ارزش بیولوژیکی تخم مرغ بسیار بالاست و حاوی کلیه اسیدآمینه های ضروری بدن است و نسبت به سایر منابع پروتئینی از قبیل لبنیات و گوشت ها و حبوبات غنی تر است و حداقل دارای 13 نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین A و D، کولین و عناصر سدیم، ‌پتاسیم و فسفر است؛ در کشورهای در حال توسعه مصرف یک عدد تخم مرغ در هر روز در  برنامه غذایی افراد زیر 18 سال قرار گرفته است، لذا تلاش کرده ایم تا مصرف یک تخم مرغ در روز را برای هر یک از دانش آموزان ترویج نماییم.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان آذربایجان شرقی از برگزاری بزرگداشتی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در 17 مهر ماه در محل مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز خبر داد و افزود: هدف اصلی این همایش ترویج مصرف تخم مرغ در جامعه با شعار « مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر»  است و همچنین در این همایش ضمن تجلیل از 21 تن از پیشکسوتان صنعت مرغ تخمگذار استان و مرغداران نمونه، از 17 برگزیده جشنواره نقاشی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با اهدای لوح و هدایایی تقدیر و تشکر خواهد شد.
"جواد عبدالحسین پور" مدیر تولید کارخانه خوراک دام و طیور آذر دانه در اهر ضمن اظهار گلایه از آخرین وضعیت نهاده های دامی گفت: 80 درصد نهاده های دامی وارداتی است، نهاده های تولیدی از خارج از کشور وارد می‌شود و برخی از نهاده ها داخل کشور تولید می‌شوند که درصد کمی دارند. 
وی ادامه داد: در این کارخانه نسبت به سفارش اتحادیه ها و کارخانه ها، تولید صورت می گیرد.
عبدالحسین پور ضمن اظهار تاسف از وضعیت موجود بر سر این صنف گفت: با تعطیلی ارز ترجیحی مرغداران و اکثر دامداران نیمه فعال هستند و وضعیت تولید نسبت به 5 ماه گذشته به یک دهم رسیده است! 
وی افزود: تا سه ماه قبل در این مجموعه 14 نفر مشغول به کار بودند که اکنون این تعداد به 4 نفر رسیده و با این روند احتمالا مجبور به تعطیلی این مجموعه نیز باشیم. 
مدیر کارخانه آذر دانه اهر گفت: اداره مالیات به جای اینکه در این وضعیت متوجه حال و روز کارفرما باشد و از آن حمایت کند با فشار بیشتر مانع تولید می شود؛ سال قبل 18 میلیون تومان، اما امسال 320 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده ایم! 
وی به بدقولی دولت در خرید نهاده ها اشاره کرد و گفت: فروردین ماه به دولت بابت خرید نهاده پول پرداخت کرده ایم اما تا این لحظه به کشور وارد نشده است. 
عبدالحسین پور تاکید کرد: تولیدی های ما در کشور خوابیده اما از خارج مرغ منجمد وارد می شود.
وی با اعلام اینکه زنگ خطر این مسائل سال آینده به خوبی خود را نشان خواهد داد، گفت: باتوجه به بی صرفه بودن مرغداری خودم را نیز تعطیل کردم، 5 ماه است که کاملا در ضرر هستیم‌. 
واحد پُلِت ریزی "باقری" سومین مقصد تور رسانه ای جهادکشاورزی استان، در شهر هریس بود، در این مجموعه جوجه مرغ تخم گذار بعد از 90 روز آماده و به مرغداری ها فروخته می شود.

شش ماه است که در انتظار وام دولتی هستیم
"تقی علیزاده" مدیر مرغداری علیزاده هریس روستای نمرور در جمع خبرنگاران با اشاره به معرفی این مجموعه گفت: این واحد بصورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست انسان با ظرفیت روزانه 120 هزار عدد است. 
وی ادامه داد: در واحد پلت جوجه یک روزه را از استان های آورده و تا 90 روز آن را پرورش می دهیم. 
عليزاده تأکید کرد: در این واحد مراحل واکسیناسیون انجام و سپس بعد از 90 روز به واحد تخم گذاری انتقال داده می شود که در این واحد نیز واکسیناسیون های مربوطه انجام می شود، روزانه 500 کارتن تخم مرغ در این واحد تولید می‌شود که معادل 6 تن است. 
وی با اعلام اینکه 10 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند، گفت: قیمت نهاده های ما به 6 برابر رسیده و منتظر قیمت مصوب هستیم، از 21 اردیبهشت منتظر وام دولتی بوده و با این شرایط در ضرر هستیم.  

 فرآوری تخم مرغ در پارس آیلین مهر 
"رضا جعفری" مدیر شرکت پارس آیلین مهر با اعلام اینکه اولین و بزرگترین صنایع تبدیلی کشور هستیم، گفت: 15 سال است که در زمینه فرآوری تخم مرغ فعالیت داریم، تخم مرغ کالایی است که به شدت مصرف کالایی دارد. 
وی ضمن تشریح فعالیت مجموعه خود گفت: مشتقات تخم مرغ بعنوان ماده اولیه صنایع به کار گرفته می شود، تخم مرغ با ارزش ترین پروتئینی است که صد در صد آن در بدن قابل هضم است؛ تقریبا روزانه 50 تن تخم مرغ وارد کارخانه می شود، از مایع مخلوط تا انواع پودر های مختلف تخم مرغ تولید می شود. 
جعفری با تاکید بر اهمییت ارزش این محصول توضیح داد: تخم مرغ ارزانترین محصول پروتئینی بوده و نیاز است جهت رشد در کودکان این محصول فرهنگسازی شود. 
وی سپس به موضوع صادرات اشاره کرد و گفت: صادراتی ترین کارخانه جمهوری اسلامی ایران هستیم! و کشور های همسایه مقصد صادراتی ما هستند؛ بالای 300 هزار دلار در پنج ماهه اول صادرات داشته ایم. 
وی با تشریح چشم انداز این مجموعه گفت: ابتدای کار با 26 نفر آغاز کرده ایم، اما خوشبختانه اکنون در این کارخانه 140 نفر بطور مستقیم مشغول به کار هستند و بالای 50 نوع محصول داریم؛ افق ما برای آینده این است که تا پایان امسال ظرفیت تبدیل پودر تخم مرغ را به 4 برابر برسانیم. 
انتهای پیام/
مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر / لزوم بازنگری قانون واردات نهاده های دامی  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار