معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

پیوند بین ایران و تاجیکستان ریشه در ارزش ها و باورهای عمیق ملت ها دارد

1401/07/15 - 20:10 - کد خبر: 76902 نسخه چاپی

نصر: معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: پیوند بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان ریشه در ارزش ها و باورهای عمیق ملت ها دارد و توجه جدی به گسترش تعاملات با بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و هنری ضروری است.

به گزارش نصر، تراب محمدی، روز جمعه در مراسمی که با حضور جمعی از هنرمندان و شعرای تاجیکستان و ایران در کنار مقبره کمال الدین خجندی در تبریز برگزار شد، با تاکید بر لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان دو کشور، افزود: ریشه های عمیق فرهنگی و اشتراکات زبانی، دینی، آداب و رسوم میان مردم ایران و تاجیکستان نشان از ضرورت تحکیم و گسترش ارتباطات بین این دولت و ملت دوست و برادر دارد.
وی با اشاره به وجود مقبره کمال الدین خجندی، شاعر بلندآوازه تاجیکی در تبریز، اظهار داشت: تبریز به عنوان مهد فرهنگ و هنر ایران زمین، با مردمانی نجیب، هنردوست و سخت‌کوش همواره الهام‌بخش ادیبان، هنرمندان، فرهنگ‌پژوهان و فرهیختگان شرق و غرب بوده و وجود مقبره الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف پرآوازه بوده دلیلی بر این مدعاست.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شعر «تبریز مرا راحت جان خواهد بود – پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود» کمال الدین خجندی، منش والای مردم تاجیکستان در مهر و عشق‌ ورزی به تبریز را نشان داده و این شاعر با روحیه حقیقت‌جویانه‌اش به پیوندهای اجتماعی و فرهنگی ملت ها کمک کرده است.
محمدی، با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی تبریز در خجند، ادامه داد: نکوداشت مرحوم استاد عزیز دولت آبادی و تعاملات میان دو شهر تاریخی تبریز و خجند بیانگر پیوندهای عمیق و اشتراکات قوی در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین دولت ها بود و امروز ما نیازمند توسعه این پیوندها در عرصه های تجاری، علمی و فناوری با نگاه به آینده هستیم.
به گزارش ایرنا، آیین افتتاح هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی و هنری داخلی و خارجی در تهران برگزار شد و این هفته همزمان با تهران و شیراز، در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهر در تبریز نیز در حال برگزاری است.
بازدید از مکان‌های فرهنگی و تاریخی، حضور در مقبره کمال خجندی، هنرستان‌ موسیقی، اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی در تبریز است.
انتهای پیام/
پیوند بین ایران و تاجیکستان ریشه در ارزش ها و باورهای عمیق ملت ها دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار