معاون وزیر راه و شهرسازی:

هدف گذاری ۵۰ میلیون تن ترانزیت کالا بین ایران و کشور‌های همسایه خزر

1401/07/14 - 13:46 - کد خبر: 76847 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین مجمع اقتصادی خزر گفت: اگر زیرساخت‌های کشور در موضوع حمل و نقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشور‌های پیرامونی می‌توانند وضعیت ترانزیتی خود را تا ۵۰ میلیون تن در سال‌های آینده افزایش دهند.

به گزارش نصر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشور‌های سی آی اس(CIS) متصل می‌شود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که می‌تواند موجب توسعه ترانزیت میان کشور‌های همسایه این دریا شود.
افندی زاده با بیان اینکه در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه که دو هفته پیش برگزار شد، هدف گذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساخت‌ها هر چه سریعتر اجرا شود.
وی با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است، اظهار داشت: این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می‌شود و با رفع گلوگاه‌های مرزی و ایجاد کریدور‌های سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهن رشت – آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت، گفت: ایران سرمایه گذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریل گذاری را انجام خواهد داد.
افندی زاده با اشاره به علاقمندی روس‌ها برای سرمایه گذری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آن‌ها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
وی به همکاری‌های میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جاده‌ای انجام می‌شود که باید با تکمیل زیرساخت‌ها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
افندی زاده با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهم نامه‌های دوجانبه و چندجانبه تمرکز خواهیم کرد، گفت: در این اجلاس با کاهش تعرفه ها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری تلاش خواهیم کرد تا ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورمان می‌تواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل می‌شود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهیم.
گفتنی است دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو در حال برگزاری است.
انتهای پیام/
هدف گذاری ۵۰ میلیون تن ترانزیت کالا بین ایران و کشور‌های همسایه خزر نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار