گزارش/

نهم ربیع‌الاول؛‌ روز نوید دهنده شکست نمرودیان و شادی شیعیان

1401/07/14 - 11:36 - کد خبر: 76812 نسخه چاپی

نصر: نهم ربیع الاول آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه نزول برکات و پیام رسان بهار ظهوری است که گل‌های زیبای زندگی چون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت، ایمان و احسان در آن می‌شکفد.

به گزارش نصر، نهم ربیع‌الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان و روز نوید دهنده شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاج‌گذاری امام زمان (عج) است.
«نُرید ان نَمنَ عَلیَ الّذینَ استُضعِفوا فیِ الاَرضِ و نَجعَلَهم الائِمَه و نَجعَلَهمُ الوارِثین»، این وعده مسلم خدای عالمیان است که در نهایت، زمین به دست بندگان خوبش اداره خواهد شد و ما منتظر رسیدن کسی هستیم که خلیفه خدا بر زمین خواهد بود و بهار مهر، عدالت، برادری و صلح را به مردم جهان هدیه خواهد کرد.
آغاز امامت امام زمان (عج) روزی است که با آن برای همیشه نور امیدی در دل مؤمنان روشن شد تا در تپش مدام زمین و نگاه زهرآلود زمان، به امید طلب دست‌های پر مهرش روزگار بگذرانند و بدانند کسی هست که خواهد آمد ودر ظلمت بی فردای این روزگار کس را از ناکس جدا خواهد کرد و بر لب‌های خشک زمین خواهد بارید.
نهم ربیع‌الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت مهدی (عج) امام بزرگ و امید مستضعفان جهان، او خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد همان‏گونه که از ظلم و جور، پر شده است.
ولایت امام‌زمان (عج) به‌عنوان سرپرستی و حاکمیت وی بر افراد جامعه بوده و این ولایت رکن و اساس دین است؛ هم‌چنین کلید گشایشگر و راهنمای انسان مسلمان در همه ابعاد دین است.
معرفت، محبت و ولایت امام (عج)، زمینه‌ساز عهد و پیمان با ایشان است، چراکه عشق و ولایت بدون مسئولیت‌پذیری، هوسی بیش نیست.
عهد، التزام و نوعی تعهد پذیری در مقابل شخص یا کاری است و باید خود را به وظایفی که نسبت به امام‌زمان (عج) داریم ملتزم سازیم و با ایشان برای انجام آرمان‌هایش عهد ببندیم و کسانی می‌توانند در عصر ظهور به این عهدها عمل کنند که در عصر غیبت به پیمان خود با امام عصر (عج) عمل کرده باشند. عهد و اطاعت، تجلی و نمود عشق و محبت است و زمینه‌سازی برای ظهور ایشان، بسط عدالت و فرهنگ عدل پذیری در جامعه و نهادینه کردن آن است.
آغاز امامت آن حضرت، به مشیّت الهی و برخی مصالح دیگر، با غیبت همراه بود که اولین غیبت ایشان به «غیبت صغرا» مشهور است که تا سال ۳۲۹ هجری قمری به طول انجامید. پس از آن، مرحله جدیدی از غیبت که به دوره «غیبت کبرا» معروف است، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد. این دوران، سخت‌ترین دوره امتحان مردم است؛ زیرا ارتباط مستقیم با امام (ع) برای همگان میسر نیست و نایب خاصی نیز وجود ندارد تا مردم به وسیله او بتوانند از آن حضرت، کسب تکلیف و پاسخ پرسش‌های شأن را دریافت کنند.
در توصیف این برهه از زمان، تعبیرهای بسیاری در روایات وارد شده است که از وجود فتنه‌های بسیار خطرناک حکایت دارد. بشر در این دوره، به دلیل بی‌توجهی به ارزش‌های اصیل الهی و انسانی، با وجود برخورداری از زندگی به ظاهر زیبا، آراسته و مدرن به زندگی نکبت باری دچار می‌شود. بدین معنا که هر چند شکم‌ها سیر و زندگی پر زرق و برق خواهد بود، ولی روح‌ها مضطرب، نگران و سرگشته است و از دست دادن هدف و فلسفه درست زندگی، یکایک افراد بشر را به یأس و ناامیدی کشنده‌ای دچار می‌سازد.
در فرهنگ اصیل اسلامی، برای پیشگیری از دچار شدن به چنین وضعی، تحت عنوان «وظایف دوران غیبت»، رهنمودهای بسیار مهمی از سوی پیامبر اکرم (ص) وائمه اطهار (ع) ارایه شده است. رعایت این موارد، سبب در امان ماندن از خطر انحراف است؛ زیرا پایبند نبودن به احکام الهی و از دست دادن ثبات فکری و اعتقادی صحیح، سبب آلودگی به فتنه‌های آخر الزمان خواهد شد.

نهم ربیع الاول آغاز دوره حیاتی و مهم تاریخ شیعه
یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با مهر در خصوص آغاز امامت امام زمان (عج) گفت: پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) امامت امام عصر (عج) آغاز می‌شود، بنابراین نهم ربیع الاول برای شیعیان عید بزرگی محسوب می‌شود و آغاز دوره‌ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه است.
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی ادامه داد: اطعام مؤمنان، پوشیدن لباس نو و شکر درگاه خدا، از جمله مواردی است که در روز نهم ربیع الاول توصیه شده است.
وی افزود: امام صادق (ع) فرمود: «موضوع غیبت سرّی است از اسرار خداوند و غیبی است از غیوب الهی، چون خدا را حکیم می‌دانیم باید اعتراف کنیم که کارهایش از روی حکمت صادر می‌شود؛ بنابراین علت و فلسفه اصلی غیبت، جزو اسرار الهی است و جز ائمه اطهار (ع) کسی نمی‌داند.‌
وی خاطرنشان کرد: ابتدا باید جایگاه ویژه امام را بشناسیم تا دریابیم که پیمان با ایشان برای ما بسیار مهم است، عهد به این معنا است که انسان امری را شناسایی کند و با آن پیمان ببندد و پس از شناخت امام، باید نسبت به پیمان با ایشان هم متزلزل نباشیم و از ایشان فرمانبرداری کنیم؛ بنابراین سه گام عهد، محکم کردن این پیمان و بیعت بسیار مهم است.
حجت‌الاسلام جلیلی اظهار کرد: درک این مطلب که اعمال انسان به حضرت عرضه می‌شود، بسیار مهم و کمک کننده است تا نسبت به اعمال خود مراقبت داشته باشیم، تلاش کنیم از رذائل اخلاقی فاصله بگیریم و قلب ما سلیم باشد.
وی متذکر شد: بسیاری از متدینین صالح هستند و حداقل چیزی است که یک مؤمن باید داشته باشد اما آن کس که اندکی بالاتر از این شرایط باشد، مصلح گفته می‌شود چراکه صالح به قول معروف صرفاً گلیم خود را از آب بیرون می‌کشد اما مصلح بقیه را هم ارتقا می‌دهد.
وی بیان کرد: یک منتظر واقعی باید نقش خود را در جامعه ایفا کند، در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، به دنبال آن هستیم تا مقدمات لازم را برای ظهور امام را مهیا کنیم؛ مراکز شیعه شناسی جهان غرب مراکزی هستند که تاریخ شیعه را بررسی می‌کنند و در بررسی خود به سه نتیجه عمده رسیده‌اند، امت بی ولایت خطر ندارد، امام بدون امت هم اقتدار ندارد و امت متصل به ولایت شکست ندارد.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که تحت عنوان جامعه شایسته امام زمان است، ارتباط و اتصال بین امت و ولایت باید برقرار باشد تا سایر امتیازات هم اضافه شود چراکه در جامعه مهدوی ظلم و طغیان معنی ندارد و عرصه‌های گوناگون چون ظلم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از بین می‌رود و نابرابری و بی‌عدالتی وجود ندارد.
وی یادآور شد: روایتی از چندین امام معصوم ذکر شده است که مایه زینت آنها باشیم، کسی می‌تواند یاور امام عصر باشد که اقدامات او منجر به زینت اهل بیت (س) شود.
وی تاکید کرد: امام زمان (عج) به دنبال عدالت گستری است که به امر حق تعالی، سال‌ها از نظرها پنهان و با ظهور حق بر جهان حاکم می‌شود، آگاهان برای ظهور ایشان لحظه‌شماری کرده، با بصیرت دینی و خودسازی زمینه آن را فراهم می‌آورند.

اسرا درویشی
انتهای پیام/
 نهم ربیع‌الاول؛‌ روز نوید دهنده شکست نمرودیان و شادی شیعیان خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار