فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی؛

حفاری غیرمجاز در قلعه بختک لیلان کشف شد

1401/07/13 - 14:34 - کد خبر: 76749 نسخه چاپی

نصر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت: در پی انجام اقدامات تأمینی و بازدید میدانی و گشت مشترک میان پایگاه ملی میراث‌فرهنگی محوطه قلعه بختک با فرماندهی انتظامی بخش لیلان یک مورد حفاری غیرمجاز که داخل قلعه و قبرستان متروکه صورت گرفته بود کشف شد.

به گزارش نصر، سرهنگ کاظم داداشی اعلام کرد: پس از بازدید محلی و بررسی‌های میدانی تعدادی از عاملان حفاری شناسایی شده و پس از نظریه کارشناسی و برآورد میزان خسارت، اقدامات حقوقی صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده‌واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس ۶ ماه تا سه سال و ضبط اموال و اشیای کشف شده و پرداخت خسارت وارد با آثار تاریخی محکوم خواهد شد.
داداشی اظهار کرد: آثار تاریخی بخش عمده‌ای از فرهنگ و تمدن و به‌ نوعی انتقال فرهنگ را به دنبال دارد که با مدیریت صحیح و حفاظت لازم و همگانی نیاز دارد.
وی یادآوری کرد: نقش مردم در نگهداری مرمت و حفاظت از محوطه‌ها و تپه‌های باستانی همیشه تأثیرگذار بوده و هست و همه افراد جامعه باید به بهترین شیوه ممکن در حفظ و حراست از آثار تاریخی تلاش کنند و میراث گذشتگان را برای آیندگان به امانت نگاه دارند.
این قلعه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که مانند حصاری شهر لیلان را در برگرفته است.
باستان شناسان معتقدند: آثار یافت شده از قلعه بختک لیلان با سه هزار سال قدمت در شهرستان ملکان، به احتمال وجود شهر تاریخی شیز در این منطقه اعتبار بیشتری می‌بخشد.
از این قلعه در دوران ساسانی به عنوان پایتخت زمستانی استفاده می شد و آتشکده آذرگشسب نیز طبق اسناد تاریخی در آن قرار دارد.
وسعت محوطه قلعه بختک لیلان حدود ۱۶۰ هکتار و دارای تپه های تاریخی است که در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۷۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
«لِیلان» یکی از شهرهای آذربایجان‌شرقی است که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب تبریز در محدوده شهرستان ملکان واقع است؛ شهر باستانی «لیلان» که پس از اسلام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آذربایجان مطرح می‌شد، بر اثر زلزله‌ها، سیل‌ها و سایر بلایای طبیعی از بین رفت و امروزه تنها شهری متروکه در معرض دید قرار دارد.
تاریخ شهر کنونی «لیلان» بسیار کوتاه است؛ در واقع چند دهه پیش یکی از ایلات، در نزدیکی شهر باستانی «لیلان» سکنی گزید و مسئولان کشوری به‌ دلیل نزدیکی این روستا به شهر باستانی لیلان، نام «لیلان» بر آن گذاشتند.
انتهای پیام/
حفاری غیرمجاز در قلعه بختک لیلان کشف شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار