ملک‌زاده هشدار داد؛

زنگ خطر شبانه برای گسل تبریز/ افزایش فعالیت گسل تبریز/ مردم و مسئولان هشیار باشند

1401/07/13 - 11:31 - کد خبر: 76735 نسخه چاپی

نصر: یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و متخصص لرزه شناسی نسبت به احتمال وقوع زمین لرزه های بزرگتر و لزوم آمادگی مردم و مسئولان برای پیشگیری از خطرات احتمالی هشدار داد.

به گزارش نصر، توحید ملک زاده در تحلیل زلزله نسبتاً شدید شب گذشته خوی که در امتداد گسل خطرناک تبریز قرار دارد، گفت: همانطوری که انتظار می رفت شمال استان آذربایجان غربی مخصوصا مناطقی که در امتداد غربی گسل شمال تبریز قرار دارند  در وضعیت تکتونیکی شدیدی قرار دارد و زلزله صبح ساعت 03:51:28 روز 13 مهر 1401 با بزرگی قابل تامل ۵ و ۴ درجه در عمق 10 کیلومتری سرآغازی می باشد برای چندین زلزله بزرگ و کوچک دیگر در محدوه غربی این گسل و مخصوصا گسل بنیادی شمال تبریز.
وی افزود: اگرچه در علم تکتونیک گسل ها را با نام مناطقشان نامگذاری می کنند و این امر چه بسا باعث اشتباه می شود- کمااینکه اکثر آذربایجانی های شرق دریاچه اورمیه وضعیت دریا را از اهالی اورمیه می پرسند!- گسل شمال تبریز نیز چنین است و اکثر مناطق اثرات مخرب فعالیت این گسل را فقط محدود به شهر تبریز می دانند.
ملک زاده ادامه داد: طول آکتیو گسل تبریز در حدود صد کیلومتر است که با در نظر گرفتن پارامترهای دیگر تا دویست کیلومتر نیز می رسد. طویل بودن این گسل به همراه زون بودنش بر پیچیدگی مکانیزم آن افزوده است. در بعضی مناطق مانند غرب آن شاخه شاخه شده و نامهایی چون گسل تسوج و گسل جنوب خوی و و گسل وار و... می گیرد.
این متخصص ژئوفیزیک هشدار داد: مشاهده مراکز زلزله ای زلزله اخیر نشان می دهد مراکز وقوع زلزله به طرف شمال و شمالشرق در حرکت است و این دقیقا پهنه گسل شال تبریز را نشان می دهد.
ملک زاده عنوان کرد: محاسبات زلزله شناسی که بنده هم انجام داده ام، دوره بازگشت زلزله های بزرگ بالای 7 ریشتر در تبریز را حداکثر دویست سال نشان می دهد. بنابراین با توجه به اینکه از آخرین زلزله بزرگ و مخربی که در سال 1780 میلادی در تبریز رخ داده، بیش از دویست سال گذشته و با علم به شواهد و قراینی چون همین زلزله و زلزله های بزرگ قطور، میانه- سراب، اهر ورزقان و خرده زلزله های اطراف میشو و خوی که آکتیو بودن منطقه را نشان می دهد، انتظار داریم زلزله بزرگی در منطقه تبریز رخ دهد.
وی افزود: به نظر  می آید گسل تبریز در وضعیت پرتنشی قرار دارد و تحمل فشار تکتونیکی آن در حد بالایی است که متاسفانه این امر هم به وقوع زلزله ای پرقدرت کمک خواهد کرد. اگر طول گسل تبریز را ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم که متاسفانه قسمت عمده آن در پهنه شمالی شهر تبریز قرار دارد،انتظار وقوع زلزله حداکثر ۷.۶ درجه را خواهیم داشت.
ملک زاده گفت: کماکان مناطق سلماس، جنوب خوی و اورمیه در آرامش خواهد بود ولو زلزله های کوچکی رخ دهد. اما در ماههای قبل مناطق شرق و غرب تبریز به کرات لرزیده اند. فعالیت در غرب تبریز محدوه گسلهای شمال و جنوب میشو حتی تا قوطور و زلزله اخیر زنگ خطری برای این موضوع بوده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: تنها راه خلاصی از زلزله اهمیت دادن به اصول مهندسی و علمی است. بطور مستقیم معاونت عمرانی استانداری، مسکن و شهرسازی، شهرداری های مناطق مختلف آذربایجان و نظام مهندسی متولی استحکام سازی نقاط شهری- روستایی هستند. در باره مقاومت در برابر زلزله چه کرده اند حتما به عنوان متولی پاسخگو هستند.
ملک زاده در پایان افزود: انجام عملیات‌های ایمنی در شریان‌های حیاتی شهری، استحکام سازی لرزه ای سازه ای مسکونی، اعمال مطالعات ریزپهنه بندی لرزه ای شهرها توسط شهرداری و نظام مهندسی و همچنین آگاه سازی مردم برای مشارکت در کاهش خسارات حتما می تواند از تلفات و خسارات احتمالی زلزله ها بکاهد.
انتهای پیام/
زنگ خطر شبانه برای گسل تبریز/ افزایش فعالیت گسل تبریز/ مردم و مسئولان هشیار باشند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار