سخنگوی وزارت علوم:

حادثه شامگاه یکشنبه دانشگاه شریف از خارج طراحی شده بود 

1401/07/11 - 17:01 - کد خبر: 76577 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: حادثه یکشنبه شب دانشگاه صنعتی شریف از خارج کشور طراحی شده بود. دانشجو و استاد دانشگاه هرگز از چنین عبارات و شعارهای افراطی استفاده نمی‌کنند.

به گزارش نصر، علی شمسی پور امروز (دوشنبه) در نشستی با خبرنگاران در مورد حوادث اخیر به ویژه در محیط‌های دانشگاهی اظهار داشت: حضوری شدن دانشگاه ها از فروردین گذشته با مصوبه ستاد ملی کرونا اتفاق افتاد و با شروع سال تحصیلی جاری به شکل حضوری ادامه یافت تا اینکه به دلیل تعطیلات عزاداری پایان ماه صفر 
و ناآرامی ها و نگرانی خانواده ها بابت حوادث، آموزش ها در هفته اول مهر مجازی شد. 
وی در این نشست که در محل وزارت علوم برگزار شد، افزود: از شنبه جاری و به دلیل آرام تر شدن فضا آموزش حضوری از سر گرفته شد. دو روز اول هفته (شنبه و یکشنبه نهم و دهم مهر) آموزش حضوری داشتیم، ولی فراخوان هایی برای تحصن و تجمع با هدایت از خارج از کشور داده شد.
شمسی پور تاکید کرد: با این حال کلاس ها حضوری بود و تصمیم وزارتخانه بر آموزش حضوری است، مگر اتفاق خاصی افتاده باشد؛ مثل حوادث زاهدان که به دلیل مسائل امنیتی مجازی شد.
وی با توضیح آموزش حضوری در هفته جاری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: حضور دانشجویان در دانشگاه ها در دو روز گذشته روند رو به رشدی داشت. آمار را بر اساس برگزاری کلاس ها و تغذیه هر دانشگاهی داریم و به طور کلی حداقل افزایش ۳۰ درصدی دانشجویان را داشته ایم. کلاس ها هم در سطح کشور به طور متوسط به میزان بیش از ۷۰ درصد در این هفته برگزار شده است. 
سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: تجمع های دو روز گذشته در دانشگاه ها بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر نبوده و تعداد آنها کم و رو به کاهش بوده است.
وی در خصوص حادثه دیشب در دانشگاه شریف اظهار داشت: تجمع های روز یکشنبه نسبت به شنبه، هم از جهت تعداد تجمع و هم شرکت کنندگان کمتر بود.
شمسی پور گفت: در وزارت علوم هر شب با روسای دانشگاه های تهران جلسه داشتیم و به خوبی شرایط را مدیریت کردیم. 
این جلسات به افزایش کلاس ها و کاهش تجمعات منجر شد، دشمن خارج از مرز متوجه کاهش اعتراض ها شد و فراخوانی برای تجمع در دانشگاه شریف صادر کرد.
وی تاکید کرد: شعارها در این تجمع خیلی عجیب و افراطی بود، به نظر می رسد از خارج و از سوی دشمن خط دهی شده بود. دانشجو و استاد هرگز چنین عباراتی به کار نمی برند، شخصیت دانشجو اینطور نیست که از این شعارهای تند و افراطی استفاده کند که باید بررسی شود. شعارهای تند باعث تقابل و درهم ریختگی فضا شد. 
شمسی پور در مورد حضور وزیر علوم در دانشگاه نیز عنوان کرد: وزیر علوم به محض ورود تلاش به آرام کردن فضا کرد. 
وی ادامه داد: اما فراخوان هایی از ضدانقلاب داشتیم که به سمت دانشگاه‌ بیایند، به همین دلیل نیروهای امنیتی در فضای پیرامونی دانشگاه مستقر شدند. فضا با حضور وزیر علوم به تدریج آرام شد. وزیر علوم با تکیه بر قواعد علمی اعلام کرد پیگیر آزادی دانشجویان است و تذکر داد قواعد و قوانین کشور باید رعایت شود، حرمت ها باید حفظ شود و ساختارهای قانونی را رعایت کنیم و بعد از ۲ ساعت دانشگاه را ترک کرد.
شمسی پور با تاکید بر حضوری بودن آموزش ها گفت: هر چقدر دانشجو بیشتر باشد، امنیت بیشتر است.
سخنگوی وزارت علوم در مورد فیلم هایی که از برخورد با دانشجویان در پارکینگ نزدیک دانشگاه گفت: این پارکینگ متعلق به دانشگاه نیست و پارکینگ عمومی است، احتمال دارد افرادی هم که در پارکینگ هستند، دانشجو نباشند.
شمسی پور در مورد ارسال فیلم از تجمع ها به خارج از کشور اظهار داشت: همکاری با کشور متخاصم حتما جرم دارد، این همکاری به هر شکلی باشد جرم است و اکنون هم جبهه بندی مشخص است. همه بابت اتفاقی که افتاده متاسف هستیم، ولی به بهانه این اتفاق همه جبهه کفر در برابر اسلام قرار گرفته است. 
وی تاکید کرد: در دانشگاه هم چارچوب برای رایزنی داریم و برای برخورد با تخلف دانشگاهی چارچوب مشخصی داریم. 
اگر اتفاقات دانشگاه جنبه امنیت ملی داشته باشد باید نهادهای امنیتی به آن رسیدگی کنند، ولی اگر تخلفی از این نوع نباشد، در دانشگاه ها رسیدگی می شود.
شمسی پور در مورد آمار قطعی از دانشجویان بازداشتی گفت: آمار قطعی در این مورد نداریم، بخش عمده دستگیری ها اینطور بوده که دانشجویان در خارج از تجمع های مرتبط به دانشگاه بازداشت شده اند. داخل دانشگاه دستگیری نداریم، اما رییس دانشگاه از جهت قانونی می تواند از دستگاه امنیتی درخواست کند که وارد فضای دانشگاه شوند و اقدام کنند، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
وی از دانشجویان و استادن خواست مسائل را با گفت و گو حل کنند.
انتهای پیام/
حادثه شامگاه یکشنبه دانشگاه شریف از خارج طراحی شده بود  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار