مدیر جهاد کشاورزی مراغه:

حدود ۲۷۰ هزار تن سیب از باغ‌های مراغه برداشت می‌شود

1401/07/10 - 15:22 - کد خبر: 76432 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی مراغه با اشاره به آغاز برداشت سیب، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها حدود ۲۷۰ هزار تن سیب از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود که در مقایسه با ۳۲۰ هزار تن سال قبل، ۵۰ هزار تن کاهش تولید دارد.

به گزارش نصر، «سعید خیراندیش» روز یکشنبه در گفت‌وگو به دلایل این کاهش تولید نیز اشاره و بیان کرد: بارندگی‌های بی‌موقع موجب شد تا گرده‌افشانی در درختان سیب به درستی انجام نشود و سرمازدگی نیز به عامل مضاعفی برای کاهش تولید تبدیل شد.
وی با بیان اینکه مساحت باغ های این شهرستان ۲۳ هزار هکتار است، اضافه کرد: سطح باغ های سیب این شهرستان ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده و متوسط برداشت این محصول نیز ۱۹ تن در هکتار است اما عملکرد در مسیر «مردق‌چای» با توجه به دانش باغداران و آب و هوای مساعد به ۳۰ تن در هکتار هم می‌رسد.
وی اضافه کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، عراق، ارمنستان، روسیه و هندوستان از کشورهای هدف صادرات این محصول به شمار می‌رود اما طی سال گذشته صادرات بسیار محدود و منحصر به کشور عراق بود.
مدیر جهاد کشاورزی مراغه در مورد برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان برای افزایش بهره‌وری این محصول نیز اعلام کرد: طی آبان ماه امسال جشنواره سیب مراغه با هدف معرفی این محصول و بازاریابی برای آن برگزار و تولیدکنندگان برتر نیز معرفی می‌شود.
«خیراندیش» در مورد ارقام مختلف سیب مراغه نیز بیان کرد: «رد دلیشز» و «گلدن دلیشز» از جمله ارقام دیررس و «مشکی»، «قارا یاپراق»، «نوری»، «مشهد»، «خان الماسی» و «قالا» از جمله ارقام سیب زودرس این شهرستان است.
سیب مراغه از شهرت جهانی برخودار است اما نبود صنایع بسته‌بندی موجب شده است تا از این ظرفیت به صورت بهینه و در حد مورد انتظار استفاده نشود.
انتهای پیام/
حدود ۲۷۰ هزار تن سیب از باغ‌های مراغه برداشت می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار