توصیه‌ هایی برای تاب‌ آوری در سالمندی

1401/07/09 - 17:19 - کد خبر: 76327 نسخه چاپی

نصر: کارشناس گروه سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیشرفت‌ فن‌آوری‌های پزشکی‌ و تغییر رویه‌ پزشکی‌ در زمینه‌ مراقبت‌های پیشگیری، باعث‌ افزایش‌ طول عمر جمعیت‌ سالمندان شده است‌ و با این‌ افزایش‌ جمعیت‌ افراد سالمند، تقاضای بیشتری برای حمایت‌ از آن‌ها جهت‌ ارتقای کیفیت‌ زندگی‌ وجود دارد.

به گزارش نصر، نسیم علی‌پور اظهار کرد: سالمند شدن جمعیت‌، پدیده‌ای رو به‌ افزایش‌ در سراسر دنیا و از جمله‌ ایران است و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ٢٠٥٠ تعداد سالمندان جهان برای اولین‌ بار در طول تاریخ‌ بشر بر تعداد اشخاص جوان پیشی‌ بگیرد.
وی افزود: طبق‌ آمار سازمان بهداشت‌ جهانی‌ تعداد سالمندان کل‌ جهان تا سال ٢٠٥٠ به‌ دو میلیارد نفر خواهد رسید و این‌ میزان در ایران، به‌ ٢٥ میلیون نفر می‌رسد که‌ نسبت‌ به‌ دیگر گروه‌های جمعیتی‌ روند سریع‌تری خواهد داشت‌.
کارشناس گروه سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیشرفت‌ فن‌آوری‌های پزشکی‌ و تغییر رویه‌ پزشکی‌ در زمینه‌ مراقبت‌های پیشگیری، باعث‌ افزایش‌ طول عمر جمعیت‌ سالمندان شده است‌ و با این‌ افزایش‌ جمعیت‌ افراد سالمند، تقاضای بیشتری برای حمایت‌ از آن‌ها جهت‌ ارتقای کیفیت‌ زندگی‌ وجود دارد.
وی افزود: تاب‌آوری مفهومی‌ است‌ که‌ در تحقیقات سالمندشناسی‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌، زیرا با پیری موفقیت‌آمیز و کیفیت‌ زندگی‌ سالم‌ ارتباط داشته و برای غلبه‌ بر مشکلات مهم‌ است‌.
وی اضافه کرد: انجمن‌ روانشناسی‌ آمریکا، تاب‌آوری را به‌ عنوان فرایند سازگاری موفق‌ در برابر مشکلات، آسیب‌، فاجعه‌، تهدید و منابع‌ قابل‌ توجه‌ استرس یا گذر از تجربه‌های دشوار تعریف‌ می‌کند. این‌ تعریف‌ از تاب‌آوری نشان می‌دهد که‌ افراد صرف نظر از زمینه‌های اقتصادی- اجتماعی‌، تجارب شخصی‌ و محیط‌ اجتماعی‌، توانایی‌ ایجاد تاب‌آوری را دارند.
کارشناس گروه سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه تاب‌آوری بالا به‌ طور قابل‌ توجهی‌ با نتایج‌ مثبت‌ از جمله‌ پیری موفقیت‌آمیز، افسردگی‌ پایین‌تر و طول عمر بیشتر همراه است، توصیه کرد: با برخی روش‌ها می‌توانیم به تاب‌آوری خود کمک کنیم؛ از جمله اینکه حواس‌مان به سلامت‌مان باشد و خودمراقبتی را فراموش نکنیم. با تقویت حس بخشش در خود از بند کینه‌ها و عقده‌ها رها شویم و از تجربه‌هایمان برای دیگران بگوییم و آن‌ها را با دیگران در میان بگذاریم.
وی افزود: سبک زندگی‌مان را سالم کنیم، برای نمونه خوب بخوابیم و خوب بخوریم. در زندگی منظم باشیم و با هدفمندی به لحظه‌هایمان معنا بدهیم.
علی‌پور گفت: به خودمان اجازه تجربه احساسات مختلف را بدهیم و احساسات‌مان را سرکوب نکنیم و در صورت نیاز، برای مدیریت بهتر احساسات‌مان به مشاور و روان‌شناس مراجعه کنیم.
وی بیان کرد: برای حل مشکلات، منتظر ننشینیم و ابتکار عمل را به‌ دست بگیریم و مسائل را حل کنیم. بدانیم به چه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی در زندگی نیاز داریم و از کمک این پشتیبانان بهره ببریم. روی نکات مثبت هرچیز دست بگذاریم و با مثبت‌اندیشی عاقلانه و واقع‌بینانه روحیه‌مان را بالا ببریم.
انتهای پیام/
توصیه‌ هایی برای تاب‌ آوری در سالمندی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار