عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی؛

سی‌ان‌جی چالش بنزین کشور را حل می‌کند؟

1401/07/07 - 10:55 - کد خبر: 76138 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: تا 2050 بیش از یک میلیارد و 100 میلیون خودروی برقی در کره زمین خواهیم داشت و زندگی بشر بیشتر برقی می‌شود و مطمئنا سوخت‌هایی مثل سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی هم کمرنگ می‌شوند چون نسل جدید روی برق متمرکز شده و از گاز بیشتر برای تولید برق استفاده می‌شود تا سوخت.

به گزارش نصر، حمیدرضا صالحی در گفت‌وگویی، درباره امکان جایگزین شدن بنزین با سی‌ان جی در کشور اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین علت‌های کمتر پرداختن به سی‌ان‌جی در کشور این است که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی چالش داشته است، به لحاظ اقتصادی به دلیل پایین بودن قیمت بنزین و دسترسی آسان به آن مجالی برای استفاده از سی‌ان‌جی باقی نگذاشته و سال‌ها است که فعالین این حوزه به دنبال این هستند که از لحاظ قانونی و اعمال قیمت این موضوع را حل کنند و همین باعث شده سی‌ان‌جی سهم کمی را در مصرف سوخت داشته باشد، ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی نیز فرهنگسازی لازم صورت نگرفته است. عدم رعایت استاندارد و تولید مخازنی که به کرات شاهد انفجار بودیم از لحاظ فرهنگی مردم را نگران کرد و باعث شد مردم از این سوخت تاحدی فاصله بگیرند.
وی افزود: دیگر اینکه توسعه جایگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری داشت و یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری در این بخش نیز پایین بودن قیمت بنزین بوده که روی قیمت و مصرف سی‌ان‌جی تاثیر گذاشته است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: از سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی آنگونه که باید استفاده نشده دلیل آن هم یکی عدم ارتباط با دنیا و تحریم‌ها بوده و دیگر اینکه دولتی بودن همه حوزه‌ها باعث شده این سوخت آنقدر پررنگ نباشد که در جی‌دی‌پی کشور مولد بوده و کیک اقتصادی کشور را بزرگ کند.
وی گفت: در کشورهای CIS تا حدی در حمل و نقل عمومی از سی‌ان‌جی استفاده می‌شود اما درکل در دنیا این سوخت مطرح نبوده به نوعی همچنان این بنزین و گازوئیل هستند که در بین خودروسازان جایگاه دارند، بعبارت دیگر تکنولوژی در حوزه بنزین و گازوئیل جواب داده و در نسل بعدی نیز شاهد توسعه خودروهای برقی هستیم، یعنی اگر نسل کنونی سوخت کنار برود ما شاهد بروز و ظهور سی‌ان‌جی و حتی ال‌پی‌جی در خودروها نیستیم چون در کشورهای دنیا عرضه و تقاضایی وجود ندارد اما انرژی الکتریکی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. بنابراین خودروسازان بیشتر توان و تکنولوژی خود را روی برق متمرکز کرده‌اند.
صالحی با اشاره به شتاب توسعه خودروهای برقی گفت: تا 2050 بیش از یک میلیارد و 100 میلیون خودروی برقی در کره زمین خواهیم داشت و زندگی بشر بیشتر برقی می‌شود و مطمئنا سوخت‌هایی مثل سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی هم کمرنگ می‌شوند چون نسل جدید روی برق متمرکز شده و از گاز بیشتر برای تولید برق استفاده می‌شود تا سوخت.
وی تاکید کرد: سوختی مثل سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی تکنولوژی رو به رشدی نخواهند داشت و در کشور ما هم اقتصادی نیست و قیمت انرژی پاشنه آشیلی برای عدم رشد در این حوزه است چون قیمت سوخت در ایران بسیار ارزان است و این باعث می‌شود R&D در این حوزه اقتصادی نداشته باشیم و در کنار مسائل اقتصادی، مشکلات ایمنی نیز باعث شده این سوخت کمرنگ باشند، اما همچنان این موضوع نیز در ایران مطرح است که با اصلاح قوانین در این حوزه باید بتوانیم اقتصاد این صنعت را توجیه‌پذیر کنیم.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ما از سوخت‌های فسیلی ناگزیر به سمت برق حرکت می‌کنیم و گاز را بهتر است تبدیل به برق و به عنوان سوخت استفاده کنیم، در عین حال در کشور ما نباید سی‌ان‌جی از سبد سوخت حذف و کسب و کارهای این حوزه تعطیل شود، باید روی خودروهای عمومی تمرکز کنیم اما باید به سمت برقی شدن برویم تا از آلایندگی خلاص شویم.
انتهای پیام/
سی‌ان‌جی چالش بنزین کشور را حل می‌کند؟ ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار