بر اساس گزارش "فرانس ۲۴"؛

شوربختی بزرگ‌ترین دریاچه آب‌ شور خاورمیانه

1401/07/07 - 09:10 - کد خبر: 76119 نسخه چاپی

نصر: دریاچه ارومیه که روزگاری، مکانی دیدنی بود و یک جزیره سنگی بزرگ و باشکوه در وسط آن قرار داشت، اکنون راه کویر را در پیش گرفته است. در تصاویری که اخیرا از این دریاچه منتشر شده است، وضعیت نامساعد این دریاچه و میزان خشک شدن آن پیداست.

به گزارش نصر، دریاچه‌ ارومیه که زمانی عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌ شور خاورمیانه و ایران را به خود اختصاص داده بود و محل زیست بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی مثل فلامینگو و پلیکان بود، حالا نفس‌هایش به شماره افتاده است و برای نجات آن، باید به سرعت اقدام کرد.
دریاچه ارومیه که از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد، امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. ترکیبی از خشکسالی و افزایش انحراف آب برای مصرف آبیاری کشاورزی در حوضه آبخیز این دریاچه، باعث کاهش چشمگیر مساحت این دریاچه طی سال‌های اخیر شده است.
همچنین ساخت سد روی رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند و کشیدن آب‌های زیرزمینی این منطقه موجب شده تا دریاچه ارومیه به مرور زمان کوچک و کوچکتر شود.
 

سایت خبری "فرانس ۲۴" اخیرا با انتشار تصویر بالا از دریاچه ارومیه نوشت: (تصویر سمت چپ) روزی روزگاری (حدود ۲۰ سال پیش) دریاچه ارومیه، مکانی دیدنی بود که جزیره سنگی بزرگ در میان آن قرار داشت، اما (تصویر سمت راست) اسکرین شات از ویدئویی است که در پنج سپتامبر سال جاری منتشر شده و همان صخره بزرگ را نشان می‌دهد، اما دریاچه خشک شده است.
این تصاویر از ویدیویی که یکی از کاربران ایرانی در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده، به دست آمده است و فیلم نیز در انتهای خبر قابل مشاهده است.
سایت خبری فرانس ۲۴ در ادامه نوشت: دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه است یا حداقل همینطور بود. در طول بیست سال گذشته، این دریاچه آب شور در حال خشک شدن بوده است. در اوایل سپتامبر، فعالان ایرانی شروع به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی کردند که نشان از تبدیل دریاچه به یک بیابان دارد.
این سایت در ادامه تصویر زیر را منتشر کرد و نوشت:


تصویر سمت چپ نشان می‌دهد که دریاچه ۲۱ سال پیش چگونه بوده است. تصویر سمت راست تنها طی دو سال گذشته گرفته شده است.
آرزو اشرفی‌زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ایران به تازگی اعلام کرد که این دریاچه تا پایان پاییز ممکن است به طور کامل خشک شود.
 
 
وضعیت دریاچه ارومیه در سال ۱۳۶۳ (سمت چپ) و سال ۱۳۹۹ (سمت راست)

در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد از دریاچه ارومیه خشک شده و سایه مرگ بر سر این اکوسیستم ارزشمند آبی افتاده است که دریاچه "وان" به عنوان دریاچه دوقلوی ارومیه، نه تنها آب کافی دارد، بلکه مقصد گردشگران نیز است.
 
دریاچه "وان" ترکیه

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، این تفاوت فاحش را ناشی از عمق بیشتر "وان" و مدیریت بهتر منابع آب و کشاورزی در این حوضه می‌داند و می‌گوید: در حوضه دریاچه ارومیه، به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی و توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی، تامین حق‌آبه‌های زیست‌محیطی محقق نمی‌شود. 
اشرفی زاده گفت: دریاچه هنوز به طور کامل خشک نشده است، اما قسمت‌های شمالی و جنوبی آن جدا شده و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع (۳۸۶ مایل مربع) از دریاچه باقی مانده است.
 
دریاچه ارومیه در سال ۲۰۱۸

انتهای پیام/
شوربختی بزرگ‌ترین دریاچه آب‌ شور خاورمیانه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار