خبر/

پایش سلامت پل‌ها، گامی در راستای ایمنی تردد شهروندان

1401/07/06 - 23:53 - کد خبر: 76111 نسخه چاپی

نصر: احداث تقاطع های غیر همسطح در سطح شهر یکی از پارامترهای تاثیرگذار در ترافیک سواره و روان سازی آن در معابر اصلی است و با توجه به کلان بودن هزینه احداث این پروژه ها، تعمیر، نگهداری و پایش سلامت پل های موجود در تقاطع ها اهمیت بسزایی دارد و گامی مهم و مطلوب در راستای ایجاد ایمنی برای شهروندان و صرفه جویی هزینه های عمرانی و اقتصادی در شهرداری ها است.

به گزارش نصر، تقاطع های غیر همسطح در ساختار شهری تحت عنوان زیرساخت های ترافیکی و عمرانی دسته بندی می شوند و علاوه بر اینکه بایستی بر اساس ساز و کار علمی و برنامه ریزی و طراحی دقیق و آگاهانه اجرا شوند، همزمان با احداث و بهره برداری، اجرای مقوله تعمیر و نگهداری از آنها که جزو وظایف مهم ارگان های مدیریت شهری است نیز باید مدنظر قرار گیرد. چرا که هر بنا یا عمارتی، پس از طی سال ها، اندک اندک فرسوده می شود و باید نقاط معیوب و تخریب شده، اصلاح و بازسازی شود تا بتواند همچون قبل، کارایی خود را عرضه کند.
شهر تبریز با دارا بودن بیش از ۱۳۵ پل روگذر و زیرگذر یکی از کلانشهرهای پیشرفته در زمینه تعداد ساخت پل است که شهرداری تبریز پس از تشکیل واحد مدیریت مقاوم سازی و تعمیر و نگهداری تاسیسات شهری در راستای نگهداری از پل های سطح شهر از سال ۹۵ اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان BMS جهت پایش سلامت سازه ای ابنیه های فنی مذکور کرده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در این خصوص می گوید: مدیریت شهری در کنار توجه به ضرورت تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی، نگاه ویژه ای به مقوله تعمیر و مقاوم سازی پل ها دارد تا علاوه بر حفظ این زیرساخت ها در شرایط مطلوب بهره برداری، از استقامت آنها در زمان وقوع بحران نیز اطمینان پیدا کند. سامان احمدزاده می افزاید: مطابق برنامه ریزی های پیش بینی شده در سامانه BMS موقعیت، اطلاعات عمومی، ویژگی های هندسی، نوع مصالح پل، تاسیسات عبورکننده از پل و مشخصات فنی و نوع سازه پل و سایر پارامترهای مهم پل های سطح شهر به عنوان شناسنامه تهیه می شود.
وی ادامه می دهد: پس از تهیه شناسنامه فنی برای هر پل، بازرسی های عمومی و ویژه انجام شده و بر اساس این اطلاعات، به پل مورد بازرسی، نمره سلامت داده شده و سپس طبق همین نمره، پل ها برای مقاوم سازی اولویت بندی و با تفکیک هر پل از روی منطقه قرار گیری در سطح شهر، نسبت به اجرای عملیات مقاوم سازی اقدام می شود.
به گفته احمدزاده، در پی این اقدامات جهت عملیات مقاوم سازی پل ها، انجام مباحث تخصصی مطالعاتی و تهیه نقشه های اجرایی از طریق مهندسان مشاور صاحب صلاحیت و مجرب و نظارت عالیه نیز توسط مشاوران مدنظر و همچنین شهرداری تبریز به عنوان کارفرما انجام می شود.  


وی اظهار می کند در این مورد سیاست شهرداری تبریز این است که در قالب برنامه مدون، همه پل های نیاز به بهسازی سطح شهر اعم از روگذر و زیرگذر و سازه های فنی را بهینه سازی و مقاوم سازی کند.   
سامان احمدزاده ادامه می دهد: طی چند سال اخیر، اجرای عملیات مقاوم سازی در تعدادی از پل های سطح شهر از جمله پل روگذر توانیر و پل سه راهی ولی عصر – ۲۹ بهمن و خواجه رشید (چهارراه) پل آجی چای صورت گرفته و طبق برنامه ریزی های کارشناسان و متخصصان فنی شهرداری تبریز، تمامی پل هایی که در اولویت مقاوم سازی و یا تعمیر و مرمت قرار دارند در هر نقطه ای از شهر از جمله، پل اتحاد ملی یا پل کابلی، پیشقدم، منصور، زیرگذر مارالان، پل منجم، پل میدان جهاد، پل های روبروی دانشگاه آزاد و پاسداران، پل صاحب الامر، پل قائم مقام، پل تراکتورسازی و پل ارم مورد ترمیم و مقاوم سازی قرار خواهند گرفت که مقدمات لازم برای آغاز عملیات مقاوم‌سازی آن ها از جمله مناقصات و مطالعات اولیه صورت گرفته است.  
معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز می‌گوید: عملیات اجرای مقاوم سازی پل های مارالان، پیشقدم، میدان جهاد، پل صاحب الامر و پل تراکتورسازی از شش‌ماهه دوم سال‌جاری آغاز می‌شود. 
انتهای پیام/
پایش سلامت پل‌ها، گامی در راستای ایمنی تردد شهروندان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار