رئیس اوقاف مراغه:

خیران به جای بخشش وقف کنند

1401/07/06 - 18:34 - کد خبر: 76096 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: این سازمان در زمینه رعایت نیت واقفان با جدیت عمل می‌کند و بهتر است تا خیران به جای بخشش، وقف کنند و وقفنامه رسمی داشته باشند.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام فریدون مطهری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: این شهرستان دارای ۷۱۴ موقوفه است و از نظر تعداد موقوفه‌های باغی در رتبه نخست آذربایجان‌شرقی قرار دارد.
وی اوقاف و امور خیریه را نهادی برای خدمتگزاری به مردم و به ویژه خیران عنوان کرد و افزود: ۴۶۶ مورد از موقوفه‌های مراغه انتفاعی و ۲۴۸ مورد نیز منفعتی است که همین تعداد موقوفه منفعتی نیز دارای یکهزار و۹۲۰ رقبه است؛ برای نمونه مسجد جامع این شهرستان یکصد رقبه دارد.
وی با تاکید بر اینکه انفاق موجب کاهش شکاف طبقاتی و رفع مشکلات می‌شود، اضافه کرد: ۴۰۳ مورد از موقوفه‌های این شهرستان غیرمتصرفی است و متولی خاص دارد.
وی مراغه را با ۳۰ نفر جزو شهرستان‌های متولی‌پرور استان عنوان کرد و افزود: شهرستان ۳۸۰ مسجد و ۸۶ حسینیه رسمی دارد و تعدادی دیگر از حسینیه‌ها هم وقفنامه رسمی ندارد که همین امر در آینده می‌تواند مشکل‌ساز شود.

کشف ۱۵ موقوفه با ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش طی هفت سال گذشته
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: طی هفت سال گذشته شناسایی موقوفات مجهول در دستور کار قرار داشته و ۱۵ موقوفه کشف و حق و حقوق آنها بر اساس نیت واقفان وصول شده است.
حجت‌الاسلام مطهری ارزش این موقوفه‌ها را ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: حل پرونده‌های اختلاقی نیز با جدیت طی این مدت دنبال شده تا جایی که امسال ۱۲ پرونده مربوط به موقوفات حل و فصل شده است.

درآمد موقوفات طبق نیت واقف هزینه می‌شود
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه یک سامانه جامع دارد و درآمد موقوفات نسبت به نیت واقفان در خود آنها هزینه و در این سامانه ثبت می‌شود.
حجت‌الاسلام مطهری اظهار داشت: از همین محل و بر اساس نیت واقفان در ایام کرونا ۱۷ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان این شهرستان توزیع شد.

ساکنان موقوفه‌ها در مراغه اعیانی ملک را رایگان تملک کنند
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: ساکنان موقوفه‌های شهرستان به ویژه در «آقالار»، «سیفعلی کامیار»، «مشهدی حسین‌بابا معروف به صفائیه» و «کریم بیگ» تا ۱۰ دی سال جاری فرصت دارند از طرح اعطای رایگان حق تملک اعیانی بهره‌مند شوند.
حجت‌الاسلام مطهری این طرح را هدیه سازمان اوقاف و امور خیریه به ساکنان موقوفه‌ها در مراغه عنوان کرد و افزود: مشمولان این طرح باید در سریع‌ترین زمان ممکن به این اداره مراجعه، اعیانی موقوفه را به صورت رایگان تملک و عرصه را اجاره کنند.
وی با بیان اینکه مجوز اجرای این طرح پس از حدود پنج سال پیگیری مستمر از سوی این سازمان صادر شده و چنین فرصتی به ندرت ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها حداقل یکهزار و ۵۰۰ خانوار از مزیت‌های این طرح بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش ایرنا فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای چون ساخت مدرسه، کمک به درمان نیازمندان و وقف در مراغه همچنان ادامه دارد تا جایی که این شهرستان طی آذر سال قبل ۷۰۹ موقوفه داشت و این تعداد طی حدود یکسال به ۷۱۴ فقره رسیده است.
انتهای پیام/
خیران به جای بخشش وقف کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار