گمرک ایران:

تجارت خارجی کشور از ۵۰ میلیارد دلار گذشت/ افزایش ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست امسال

1401/07/06 - 16:38 - کد خبر: 76091 نسخه چاپی

نصر: گمرک ایران اعلام کرد: تجارت خارجی کشور در ۶ماهه سال جاری با ۱۳.۲ درصد افزایش در ارزش به رقم ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار رسید.

به گزارش نصر، میزان وزنی تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال جاری به میزان ۶۸ میلیون و ۱۰۳ هزار تن بوده است، اما در ۶ماهه ابتدای امسال ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار صادر شد که این میزان صادرات از حیث وزن ۱۲.۵ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱۳.۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این مدت ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار وارد شد که از حیث وزن ۱۴.۷۲ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۱۳.۱۵ افزایش داشت.
پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، گاز طبیعی مایع شده و پلی‌اتیلن گرید فیلم پنج قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند که به ترتیب دو میلیارد و ۱۷ میلیون دلار، یک میلیارد ۳۳۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار، ۹۷۷ میلیون دلار و ۹۷۶ میلیون دلار از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص دادند.
حدود ۲۶.۵ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به پنج قلم کالای فوق‌الذکر اختصاص داشت.
کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران شامل چین با هفت میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار، عراق با سه میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، امارات سه میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار و هند ۹۰۴ میلیون دلار بود.
بر اساس این گزارش پنج قلم اول کالاهای وارداتی به کشور در نیمه اول امسال شامل برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار، گندم معمولی یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ذرت دامی یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار، دانه سویا ۹۲۵ میلیون دلار و گوشی تلفن همراه ۸۶۷ میلیون دلار بوده است؛ پنج قلم اول کالاهای وارداتی حدود ۲۰.۶۳ درصد ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داد.
این گزارش در خصوص پنج کشور اول مبدأ واردات در ۶ماهه امسال تشریح کرد: در این مدت امارات متحده عربی با هفت میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار ترکیه با دو میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و فدراسیون روسیه با ۸۷۶ میلیون دلار پنج کشور اول مبدأ واردات بوده‌اند.
انتهای پیام/
تجارت خارجی کشور از ۵۰ میلیارد دلار گذشت/ افزایش ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست امسال خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار