خبر/

اعلام آمادگی ایران و تایلند برای توسعه همکاری تجاری

1401/07/05 - 17:58 - کد خبر: 75987 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان توسعه تجارت و سفیر تایلند در ایران در جریان دیدار و گفت و گوی دوجانبه، برای برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و بانکوک اعلام آمادگی کردند.

به گزارش نصر: ، «علیرضا پیمان پاک» در این دیدار از سفیر تایلند خواست، جهت حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های جنوب شرق آسیا، ۶ یا هفت نمایشگاه بین‌المللی ویژه که در این کشور برگزار می‌شود، را انتخاب و به سازمان توسعه تجارت ایران معرفی کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد مسائل بانکی و لجستیکی مرتبط با تجارت میان دو کشور هم اظهار کرد: بهره‌مندی از مدل‌هایی که تحت تاثیر تحریم‌ها نبوده و می‌توان با تکیه بر آنها به توسعه تجارت و تعامل بهتر با سایر کشورها پرداخت، جزو برنامه‌های‌ ما قرار دارد که در ماه‌های اخیر با بهره‌مندی از این روش‌ها، ارتباطات و تبادلات تجاری مطلوبی را با کشورهای همسایه و برخی از کشورهای اروپایی‌ها انجام داده‌ایم.
پیمان‌پاک با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای مناسب برای تبادلات مالی، ارتباط صندوق ضمانت صادرات ایران با بیمه‌ها و صندوق‌های متناظر آن در سایر کشورهای هدف بوده، افزود: با توجه به اینکه صندوق توسعه تجارت تحریم نیست، ذیل قراردادهای همکاری با بیمه‌ها و صندوق‌های متناظر خود در سایر کشورها، تجارت تجار و شرکت‌ها با همتایان‌شان در سایر کشورها را تضمین کرده و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.
وی همچنین تاکید کرد که مساله بیمه قراردادهای تجاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تجاری برای جایگزینی اعتبار اسناد بانکی (LC) به‌حساب می‌آید.
پیمان‌پاک با بیان اینکه مکانیزم‌های همکاری در مدل تهاتر، متفاوت است، یادآور شد: پیشنهاد می‌شود یک هیئت تجاری ایرانی که به فرایند تهاتر مسلط است، به تایلند اعزام شده تا پس از برگزاری نشست‌های تخصصی، مکانیزمی طراحی شود تا در توسعه تجارت میان دو کشور، در شرایط تحریمی و غیرتحریمی مورد استفاده قرار بگیرد و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
وی همچنین درخواست کرد که بازنگری و بررسی مجدد تفاهمنامه‌های گذشته مدنظر طرفین قرار بگیرد تا با ایجاد تغییرات مناسب در بندهای مختلف، امکان اجرای و پیگیری دوباره آنها وجود داشته باشد.
سفیر تایلند ایران با اشاره به اینکه از شیوه عملکرد این صندوق‌ها اطلاع دارد، افزود: تجربه همکاری در این خصوص را با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم اما نیاز است پیش از آغاز همکاری‌ها با این روش، نشست‌های تخصصی میان کارشناسان این حوزه در دو کشور برگزار شده و موضوعات مرتبط به این مدل همکاری، به شکل دقیق و کامل مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.
سفیر تایلند با اشاره به اینکه وزیر تایلند خواستار سفر به ایران است، گفت: بهتر است پیش از برگزاری این سفر، در کمیته‌های تخصصی در خصوص موضوعاتی مرتبط با همکاری‌های تجاری و اقتصادی طرفین، بازنگری‌ها و نتیجه‌گیری‌های نهایی انجام شود تا در صورت حضور وزیر تایلند در ایران، ضمن صرفه‌جویی در زمان مذاکرات، توافقات بهتری میان طرفین صورت گیرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز از پیشنهاد سفیر تایلند استقبال کرد و گفت: دعوتنامه رسمی برای سفر وزیر تایلند به کشورمان از سوی وزاتخانه صمت کشورمان ارسال خواهد شد اما پیش از انجام این سفر، کارگروه‌های تخصصی تشکیل خواهد شد تا در خصوص موضوعات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، مباحث کارشناسی‌تر انجام شده و در نهایت در زمان برگزاری نشست میان وزرای دو کشور، قراردادهای نهایی امضا و قابلیت اجرایی پیدا کند.
وی اضافه کرد: موضوع دوم، برگزاری «دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی» است که سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی خود را برای برگزاری این اجلاس اعلام کرده و منتظر تعیین زمان از سوی کشور تایلند جهت برگزاری آن هستیم.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، پیمان‌پاک همچنین از علاقمندی سازمان توسعه تجارت ایران برای توسعه تجارت ترجیحی با سایر کشورها سخت گفت و اظهار کرد: در این زمینه و بعد از ۱۲ سال هیئتی از ایران راهی اندونزی می‌شود. مطمئنا اگر همکاری‌های لازم از سوی طرف تایلند صورت بگیرد، می‌توان همکاری مشترک مناسبی میان دو کشور با تکیه بر این مدل تجاری، صورت گیرد.
انتهای پیام/
اعلام آمادگی ایران و تایلند برای توسعه همکاری تجاری نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار