معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

آغاز فعالیت سامانه بارشی از چهارشنبه در استان

1398/09/04 - 15:52 - کد خبر: 7582 نسخه چاپی

نصر: معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: سامانه بارشی از بعد از ظهر چهارشنبه فعالیت خود را در استان آغاز می‌کند و تا جمعه فعال خواهد بود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد اشجعی، دوشنبه در گفت و گویی افزود: با توجه به نقشه های پیش یابی هواشناسی این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، بارش باران و برف و بروز پدیده مه می شود.

وی با بیان اینکه سرعت وزش تندبادهای لحظه ای ۴۰ تا ۶۵ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود، اظهار داشت: در پی فعالیت این سامانه کولاک برف و مه گرفتگی در گردنه ها و جاده های استان روی خواهد داد و احتمال لغزندگی خودروها وجود دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به رانندگان توصیه کرد در روزهای بارندگی به هنگام رانندگی در گردنه ها و جاده های کوهستانی استان احتیاط کرده و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند.

اشجعی، با اشاره به اینکه سکون و پایداری هوا تا چهارشنبه در استان موجب افزایش غلظت آلاینده های جوی، کاهش دید و کیفیت هوا می شود، ادامه داد: با توجه به احتمال بروز مشکلات تنفسی در افراد حساس و تشدید بیماری های قلبی و ریوی، افراد مبتلا به این بیماری ها از رفت و آمد غیرضروری خودداری کنند.

وی همچنین خواستار اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پرتاب و سقوط اشیا از ارتفاعات و ساختمان های بلند کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/

آغاز فعالیت سامانه بارشی از چهارشنبه در استان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار