خبر/

هیلاری کلینتون، ترامپ را با هیتلر مقایسه کرد

1401/07/02 - 15:29 - کد خبر: 75814 نسخه چاپی

نصر: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور را با هیتلر مقایسه کرد.

به گزارش نصر، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور را با آدولف هیتلر رهبر نازی‌ها مقایسه کرد. او همچنین از حامیان دونالد ترامپ به علت بالا نگه داشتن دستانشان (سلام نظامی به سبک هیتلر) در یک تجمع اخیر انتقاد کرد.
کلینتون این اظهارات را روز جمعه در مصاحبه‌ای در جشنواره تگزاس تریبون در شهر آستین در ایالت تگزاس بیان کرد. کلینتون -رقیب سابق ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ – در این مصاحبه گفت به یاد می‌آورد در دوران دانشجویی از این موضوع متعجب بود که چگونه پیروان هیتلر توسط رهبر نازی‌ها «در مسیر او» قرار گرفتند. او سپس گفت: شاهد رفتار مشابهی از سوی رئیس جمهور سابق آمریکا و پیروانش در جریان تجمع آخر هفته گذشته در یانگستون در ایالت اوهایو بوده است.
کلینتون گفت: به یاد دارم به عنوان یک دانشجوی جوان سعی می‌کردم این موضوع را درک کنم چگونه مردم اساسا جذب هیتلر شدند؟
او همچنین گفت: چگونه این اتفاق افتاد؟ من تصاویر خبری را می‌دیدم. می‌دیدم که این مرد ایستاده است و صحبت می‌کند و مردم فریاد می‌زنند و دست‌هایشان را بالا می‌برند. فکر کردم چه اتفاقی برای این افراد روی داده است، چرا آن‌ها او را باور می‌کنند؟ 
کلینتون افزود: ما دیشب شاهد برگزاری یک تجمع در اوهایو بودیم. ترامپ بیش از یک ساعت صحبت و جنجال به پا کرد و مردان جوان همزمان با صحبت‌های ترامپ دست‌های شان را بالا گرفته بودند. فکر کردم، چه خبر است؟ فکر می‌کنم منصفانه است اگر بگوییم ما بین دموکراسی و استبداد گیر افتاده ایم.
درطی سخنرانی ترامپ در تجمع اوهایو، حامیان رئیس جمهور سابق دستان خود را بلند کردند و چیزی شبیه «سلام نظامی» را اجرا کردند که برخی گمانه زنی کردند این اقدام می‌تواند نشان دهنده جنبش ترامپ موسوم به «اول آمریکا» باشد.
برخی دیگر معتقد بودند این نوع سلام ممکن است به شعار تئوری «توطئه کی‌ ای نون» (حامیان ترامپ) مرتبط باشد. کلینتون این اقدام حامیان ترامپ را با سلام نازی‌ها مقایسه کرد.
کلینتون روز جمعه گفت: ترامپ و حامیانش مطمئن خواهند شد آمریکا به یک دموکراسی شکست خورده تبدیل خواهد شد اگر آن‌ها در این مسیر گام بردارند. 
او رئیس جمهور سابق را به دلیل تحسین از رهبران مستبد مدرن همانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به باد انتقاد گرفت.
هیلاری کلینتون همچنین گفت: ویکتور اوربان در مجارستان را تحسین می‌کنید؟ آیا به پوتین احساس نزدیکی می‌کنید آن هم زمانی که او به اوکراین حمله کرد؟ این رد ارزش‌های ما و اصول دموکراتیکی است که فکر می‌کنم در گذشته به آن اعتقاد داشتیم.
این در حالی است که بری مک کافری ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکا نیز تجمع ترامپ در اوهایو را با تجمع سال ۱۹۳۶ برای هیتلر در نورنبرگ آلمان مقایسه کرد.
مک کافری پس از برگزاری این تجمع در توئیتی نوشت: این جمعیت شبیه تجمع نورنبرگ در سال ۱۹۳۶ است. ترامپِ بی قانون در انتخابات سال ۲۰۲۴ ما را به سوی خودکامگی سوق می‌دهد و تضمین‌های قانون اساسی ما را انکار می‌کند. این بزرگ ترین خطر پیش روی ما به عنوان یک ملت از سال ۱۸۶۰ محسوب می‌شود. 
انتهای پیام/
هیلاری کلینتون، ترامپ را با هیتلر مقایسه کرد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار