خبر/

سازمان ملل بودجه لازم برای نجات نفتکش صافر را تامین کرد

1401/06/31 - 11:32 - کد خبر: 75658 نسخه چاپی

نصر: سازمان ملل اعلام کرد، مبلغ ۷۵ میلیون دلار لازم برای آغاز مرحله اول عملیات نجات نفتکش صافر را که سال‌هاست در مقابل سواحل حدیده یمن رها شده و خطر نشت نفت در دریای سرخ را به همراه دارد، تامین کرده است.

به گزارش نصر، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دیوید گریسلی، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: تعهدات کافی برای آغاز عملیات فوق‌العاده نجات نفتکش صافر را که در مقابل سواحل حدیده یمن رها شده، دریافت کردیم و مجموع این تعهدات حدود ۷۷ تا ۷۸ میلیون دلار است.
عملیات نجات نفتکش صافر به دو مرحله تقسیم می‌شود، مرحله اول که با انتقال نفت موجود در این نفتکش به یک کشتی دیگر اجرا خواهد شد، ۷۵ میلیون دلار هزینه داشته و هزینه مرحله دوم آن نیز ۳۸ میلیون دلار برآورد شده است.
گریسلی گفت: در مورد مرحله اول که ما هزینه آن را حدود ۷۵ میلیون دلار برآورد می‌کنیم، امروز توانسته‌ایم کمی بیشتر از این مبلغ را تامین کنیم و برای پرداخت حدود ۷۷ تا ۷۸ میلیون دلار تعهد داده شده و فکر می‌کنم در ادامه حمایت‌های بیشتری نیز صورت گیرد.
هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن با اشاره به اینکه بخش بزرگی از این کمک‌ها یعنی حدود ۵۹ میلیون دلار آن پرداخت شده، گفت: از حامیان مالی خواستیم به این تعهدات خود در اسرع وقت عمل کنند.
این مسؤول سازمان ملل در ادامه ابراز امیدواری کرد که بودجه لازم برای اجرای مرحله دوم عملیات نجات "صافر" نیز در یک زمان مقبول تامین شود.
نفتکش صافر یک واحد ذخیره و تخلیه شناور است که در مقابل سواحل غربی یمن و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بندر حدیده (تحت کنترل انصارالله) پهلو گرفته و از آن برای ذخیره‌سازی و صادرات نفت استخراج شده از میدان‌های نفتی استان مأرب استفاده می‌شود اما به دلیل جنگ مستمر در یمن این نفتکش که ۴۵ سال قبل ساخته شده، از سال ۲۰۱۵ تعمیر نشده و ۱.۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام موجود در آن و نیز گازهای متصاعد از آن به تهدیدی جدید برای منطقه تبدیل شده و سازمان ملل نیز آن را یک بمب ساعتی می‌داند که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.
همچنین سازمان ملل هشدار داده، در صورت نشت نفت از "صافر"، اکوسیستم دریای سرخ نابود شده، صنعت ماهیگیری منطقه به شدت آسیب دیده و بندر حدیده که برای یمن بسیار حیاتی است، چندین ماه تعطیل خواهد شد.
انتهای پیام/
سازمان ملل بودجه لازم برای نجات نفتکش صافر را تامین کرد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار