هندوستان ایران، قطب اصلی کشاورزی زنجان/

طارم را با زیتونش بشناسید

1398/09/04 - 13:43 - کد خبر: 7555 نسخه چاپی

نصر: شهرستان طارم با توجه به موقعیت خوب کشاورزی آن، قطب تولید زیتون در کشور بوده تا جایی که ۲۵ درصد روغن زیتون کشور را تامین می‌کند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، بی‌شک هر جا سخنی از کشاورزی در استان است، نام طارم با تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله زیتون، سیر، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، نخودفرنگی، کرفس و دیگر محصولات کشاورزی خودنمایی می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی در طارم، زیتون است که با تلاش‌های صورت گرفته، امسال بیش ۴۵ تن زیتون در طارم برداشت و روانه بازار شد اما زیتون طارم نیز از مشکلات موجود در حوزه کشاورزی در امان نمانده است، مشکلاتی که گاهی از فعالیت دلالان در این بازار سرچشمه‌ می‌گیرد و گاهی ردپای آن به نبود صنایع تبدیلی و گران بودن هزینه‌های تولید می‌رسد.

کمبود واحدهای فرآوری سبب شده است که اغلب زیتون طارم که از زیتون‌های مرغوب در کشور است با نام دیگر شهرها به‌ویژه رودبار به فروش برسد که این امر گاهی داد کشاورزان طارمی را درمی‌آورد.

یکی از فرآورده‌هایی که می‌تواند نقش موثری در ایجاد ارزش‌افزوده برای کشاورزان طارمی با ایجاد صنایع تبدیلی داشته باشد، روغن زیتون است، هر چند در طی سالیان اخیر پساب واحدهای فرآوری زیتون گریبان محیط زیست طارم را گرفته است اما می‌توان با احداث تصفیه‌خانه و ساماندهی این پساب‌ها نسبت به افزایش واحدهای فرآوری و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان گام‌های اساسی برداشت.

در کنار این مشکل، ورود روغن‌های تقلبی در بازار با نام روغن زیتون طارم و نیز در برهه‌ای از زمان صدور مجوز واردات این محصول نیز بر مشکلات زیتون‌کاران طارم افزوده است.

موضوعی که امام جمعه طارم نیز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه طارم به آن پرداخت و گفت: با توجه به فصل برداشت زیتون روغنی در باغات شهرستان طارم و فرآوری محصول جهت تولید روغن زیتون، مسئولان امر و دستگاه‌های نظارتی، دقت لازم را جهت حمایت از باغ‌داران و جلوگیری از عرضه روغن زیتون بی‌کیفیت توسط افراد سودجو را داشته باشند.

طبق گفته کارشناسان جهادکشاورزی از مجموع ۴۵ هزار تن محصول زیتون تولیدی در طارم، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن آن به صورت زیتون روغنی برداشت می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها از این مقدار زیتون روغنی دو هزار و160 تن روغن استحصال و روانه بازار خواهد شد.

هر چند در حال حاضر در سطح شهرستان طارم هشت واحد روغن‌کشی فعال که کار استحصال روغن زیتون طارم را بر عهده دارند فعال است اما با توجه به میزان تولید افزایش این واحدها با رعایت الزامات زیست‌محیطی شاید بتواند گره‌های کور کشاورزی طارم در حوزه زیتون را بگشاید.

بنا به این گزارش، روغن زیتون به سلطان روغن‌های گیاهی معروف است و قدمت آن به هزاران هزار سال می‌رسد. از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، صابون، صنایع دارویی، سوخت برای چراغ‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

مصرف یک قاشق روغن زیتون در روز از بروز بسیاری از مشکلات جسمی جلوگیری می‌کند، در طب اسلامی نیز به خوردن روغن زیتون توصیه شده و پیامبر ما در این باره می‌فرمایند: زیتون بخورید و روغن آن را به بدن بمالید که هفتاد مرض را شفا می‌بخشد.

انتهای پیام/

طارم را با زیتونش بشناسید نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار