یادداشت/

تور بین‌المللی آذربایجان، ابزاری برای مقابله با هجمه‌های علیه ایران

1401/06/30 - 11:20 - کد خبر: 75547 نسخه چاپی

نصر: متاسفانه در طول سال‌هایی که تور بین‌المللی ایران – آذربایجان برگزار شده است، آن‌طور که باید از منافع این تور استفاده نشده است و به صورت تمام و کمال از پتانسیل‌های آن بهره نبرده‌ایم، این درحالی است که بخش گردشگری می‌تواند بیشترین نفع را از این تور ببرد؛ چرا که هر تور دوچرخه سواری وسیله‌ای است که نقاط گردشگری هر کشور را معرفی می‌کند.

امروزه در سراسر جهان وزارت توریسم هر کشور متولی برگزاری تورهای دوچرخه سواری است و فدراسیون‌های دوچرخه سواری فقط بخش فنی تور را پوشش می‌دهد. البته شهرداری‌ها نیز در برگزاری این تورها نقش مهمی را دارند، چرا که در مراحل مختلف تور هر شهری معرفی می‌شود و تنها در تورهای دوچرخه سواری معرفی گسترده شهرها از طریق رسانه صورت می‌گیرد و ساعت‌ها بصورت پخش زنده ظرفیت‌های گردشگری و پتانسیل‌های مناطق معرفی می‌شود.
در موقعیت سیاسی امروز که هجمه زیادی علیه کشور وجود دارد، تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان عاملی است که می‌تواند امنیت شهرهای ایران را در مقابل تبلیغات و تصویرهای غیر متعارفی که برخی از کشورها از ایران معرفی کرده‌اند، به جهانیان نشان دهد. وقتی در یک رویداد یا تور بین‌المللی تیمی از کشور برگزار‌کننده همواره اول می‌شود، این یک نقص بزرگ برای برگزار کنندگان تور به شمار می‌رود. علاوه بر آن وقتی یک تیم خارجی در توری مانند تور بین‌المللی ایران – آذربایجان مقام کسب می‌کند، باعث تبلیغ این تور در کشور خودش می‌شود و نام تور در دورترین نقاط جهان هم بر سر زبان‌ها می‌افتد که البته هدف اصلی تور هم شرکت ورزشکاران مختلف از کشور‌های گوناگون است.
درخصوص اهمیت بالای ساختار و پتانسیل‌های موجود در منطقه هم در برگزاری تور باید گفت که عوامل زیادی در برگزاری این رویداد دخیل هستند؛ به عنوان مثال کیفیت ایرلاین‌های کشور، کیفیت هتل‌ها و کیفیت خودرو‌ها و تجهیزاتی که در اختیار تیم‌ها قرار دارد و همچنین کیفیت پخش تلویزیونی از جمله مواردی هستند که بایستی در برگزاری یک تور بین‌المللی رعایت شود.
هزینه‌ای که امسال برای برگزاری تور آذربایجان در نظر گرفته شده است، مبلغی در حدود 6 الی 7 میلیارد تومان است که متاسفانه تنها 20 درصد از هزینه این تور از طرف اسپانسر پرداخت می‌شود و این میزان مشارکت زمانی بیشتر خواهد شد که تور حرفه‌ای‌تر برگزار شود و جذابیت تور افزایش یابد. چرا که با افزایش جذابیت مسابقات، پخش زنده بصورت حرفه‌ای صورت می‌گیرد و در این شرایط اسپانسر زیادی در هزینه‌های برگزاری تور شریک می‌شوند. امیدوارم روزی برسد که از تمام ظرفیت‌های فعلی تور ایران-آذربایجان استفاده شود و شورای شهر و شهرداری‌ها از پتانسیل بالای این تور بهره ببرند. البته نباید از نقش عوامل انتظامی و راهنمایی و رانندگی هم غافل شد چرا که در بخش امنیتی و ترافیکی، پلیس آذربایجان شرقی فاصله زیادی با سایر استان‌ها دارد که امید است بقیه بخش‌ها هم بتوانند در این زمینه پیشرفت کنند و حرفه‌ای‌تر عمل کنند.

رسول هاشم کندی، سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری ایران

منتشر شده در شماره سوم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.



انتهای پیام/
تور بین‌المللی آذربایجان، ابزاری برای مقابله با هجمه‌های علیه ایران نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار