مشاور وزیر اقتصاد مطرح کرد:

مدرسه تابستانه سیاستگذاری، آغازی برای پیوند پایدار وزارت اقتصاد و دانشگاه

1401/06/27 - 13:49 - کد خبر: 75233 نسخه چاپی

نصر: مشاور وزیر اقتصاد گفت: مرجعیت تخصصی در دانشگاه‌ها باید شکل بگیرد و هر دانشگاه در یک زمینه خاص اقتصادی به مرجع علمی تبدیل شود.

به گزارش نصر، «محمد نعمتی» مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به ایده شکل‌گیری مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی، اظهار داشت: از دغدغه‌های وزیر اقتصاد از روز اول فعالیت، ارتباط مستمر و مداوم با دانشگاه ها، اساتید بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، علوم اجتماعی، سیاست، حقوق و ... بوده و در این راستا، همواره تاکید کرده است که از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تسریع، تکمیل و تدوین سیاست‌ها استفاده شود.
 وی ادامه داد: در کنار موضوع مهم ارتباط دانشگاه و وزارت اقتصاد، این بحث مطرح شد که باید تعامل طولانی مدت و پایدار شکل بگیرد و زمینه جذب دانشجویان مستعد در وزاتخانه فراهم شود.
 
راه‌اندازی نخستین مدرسه تابستانه با محوریت اقتصاد
مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای بخش‌های مدیریتی نیاز به رشته‌ها و تخصص‌های مختلف است، گفت: اما برای سال نخست مدرسه تابستانه قرار شد که رشته‌های اقتصادی، در اولویت قرار بگیرند.
 نعمتی اضافه کرد: ایده مدرسه این بود که دانشجویان نخبه با برنامه راهبردی وزارت اقتصاد و حوزه‌هایی که وزارت اقتصاد درگیر است، آشنا شوند.
 وی ادامه داد: بر این اساس، قرار شد که یک دوره آموزشی سه هفته‌ای برگزار شود. سپس دانشجویانی که در فضای سیاستگذاری و مسایل روز وزارتخانه و کشور قرار گرفتند، به مدت سه هفته در وزارت اقتصاد مستقر شوند و با راهنمایی استاد خود در دانشگاه و با مشورت یک مسوول وزارتخانه (معاون، مشاور یا مدیرعالی در نقش مشاور) دوره کارورزی خود را در وزارت اقتصاد بگذرانند.
 مشاور وزیر اقتصاد گفت: پس از فراخوان، بیش از ۸۰۰ نفر که در مرحله تدوین پایان نامه و رساله بودند از همه استان‌ها و دانشگاه‌ها ثبت نام کردند که حدود ۲۲ درصد متقاضیان از زنان و ۷۸ درصد از مردان بودند.
 نعمتی ادامه داد: با بررسی رزومه‌ها و سابقه کاری و تحصیلی، یکصد نفر انتخاب شدند و مدرسه به مدت سه هفته به طور شبانه روزی در تهران برپا شد.
 وی درباره دانشگاه‌های محل تحصیل متقاضیان نیز گفت: از همه دانشگاه‌های مطرح و دانشگاه‌های استانی و محلی از جمله دانشگاه تهران، علامه و بهشتی در این دوره‌ها حضور داشته اند.
 نعمتی خاطر نشان کرد: از اهداف برگزاری این دوره، تمرکززدایی و ایجاد فضای رشد برای جوانان و نخبگان در همه مناطق از جمله مناطق کم برخوردار است که در این راستا تلاش شده که از مشارکت داوطلبان همه دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌ها دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی استفاده شود.
 مشاور وزیر اقتصاد افزود: این دوره آموزشی در ۵ محور مالیات، مسایل پولی، تامین مالی و بازار سرمایه، حوزه بین الملل و حوزه خزانه برگزار شد و همچنین ۵ محور فرعی نیز از جمله در حوزه کسب و کار، پولشویی و شفافیت برپا شد.
 نعمتی اضافه کرد: ۹۰ استاد (شامل مدیران عالی وزارتخانه و اساتید مطرح دانشگاه ها) اقدام به آموزش در این دوره‌ها کردند و وزرا و مقامات سابق اقتصاد نیز در این دوره‌ها به ارایه نظرات و دیدگاه‌ها پرداختند.
 وی افزود: این یکصد نفر به صورت شبانه روزی تحت آموزش‌های عملیاتی قرار داشتند و مسایل، فرایند‌ها و چالش‌های بخش‌های مختف اقتصاد برای آن‌ها مطرح شد.
 
دوره کارورزی
 مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در مرحله دوم، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۵۰ نفر انتخاب شدند که در دوره کارآموزی شرکت کنند، گفت: اگر دانشجویان بتوانند پروپوزال مناسبی را ارایه دهند، قادر خواهند بود که در داخل وزارتخانه، کار‌های تحقیقاتی خود را انجام داده و به عنوان یک دستیار در کنار مدیران قرار گیرند.
 نعمتی افزود: در دوره کارورزی با پیشنهاد دانشجو، استاد راهنما و استاد مشاور، پروپوزال پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد و دکتری، طراحی می‌شود.
 وی افزود: در مرحله سوم که دوره تداوم است، این دانشجویان رساله خود را در وزارت اقتصاد و با هدف حل مسایل اقتصادی با مشارکت تیم راهنما و مشاور، تدوین می‌کنند و وزارت اقتصاد نیز متعهد به حمایت از آن‌ها می‌شود.
 
 پیوند وزارت اقتصاد و دانشگاه
 مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدرسه تابستانه با هدف ارتباط درازمدت وزارت اقتصاد و دانشگاه‌ها ایجاد شده است، گفت: در نظر داریم شرایطی را فراهم کنیم که احساس نیاز در وزارتخانه برای رجوع به دانشگاه‌های مرجع اقتصادی ایجاد شود. به طوری که هر وزیری که بیاید به دانشگاه‌ها احساس نیاز کند و نتواند دانشگاه‌ها را نادیده بگیرد. 
 نعمتی افزود: البته لازمه تحقق این هدف این است که مرجعیت تخصصی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و هر دانشگاه در یک زمینه خاص، به مرجع علمی تبدیل شود؛ مثلا یک دانشگاه در زمینه مالیات، مرجع باشد و یک دانشگاه دیگر به مرجع مباحث پولی تبدیل شود.
 وی تصریح کرد: در صورت تبدیل شدن دانشگاه‌ها به مرجع علمی، دیگر آن‌ها قابل حذف شدن از عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی نیستند.
 مشاور وزیر اقتصاد درباره برگزاری دوره‌ها در سال‌های آتی نیز گفت: مراحل جدید این طرح در سال جاری اجرا شده و برای برگزاری آن در سال‌های آینده نیز برنامه ریزی شده است.
 وی خاطر نشان کرد: همچنین دوره‌های مشابه در طول سال و در بخش‌های دیگر با همکاری دستگاه‌های دیگر اجرایی و علمی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
مدرسه تابستانه سیاستگذاری، آغازی برای پیوند پایدار وزارت اقتصاد و دانشگاه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار