رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح کرد:

ضرورت توجه به استراتژی‌های حین عملیات/ رشد GDP در سه سال آینده!

1401/06/24 - 12:53 - کد خبر: 75055 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: برای دستیابی به توسعه و جذب سرمایه گذاری باید به استراتژی های حین عملیات روی آوریم و فضاها را باز کنیم.

به گزارش نصر، محمد فرشکاران در دومین جلسه هماهنگی طرح شهید باقری و مجمع بسیج استان اظهار کرد: قید محدودیت اعتبارات قطعی است ولی ثروت و توانایی های بالقوه فنی، اجرایی و انسانی در استان هم فراوان است.
فرشکاران تصریح کرد: از سال 1379 تا 1399 اکثر شاخص های کلان اقتصادی آذربایجان شرقی روند نزولی یافته و استان به تدریج دچار افول در تولید ناخالص داخلی شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: سهم جمعیتی استان 4.6 درصد اما سرانه درآمدی و GDP استان چیزی حدود 3.25 درصد از GDP کل کشور است.

سرعت حرکت اقتصاد کشور نسبت به استان بیشتر است
وی یادآور شد: در بخش خدمات فقط حدود 53 درصد ارزش افزوده، در کشاورزی 7.6 درصد، در معدن 2.02 درصد و در صنعت 36.4 درصد ارزش افزوده استان محقق شده و تقریبا از میانگین کشوری عقب هستیم؛ در واقع سرعت حرکت اقتصاد کشور نسبت به استان بیشتر است.
فرشکاران در عین حال خاطرنشان ساخت: در سپرده گذاری و تسهیلات بانکی دچار مشکل هستیم و آمار رسمی سال 1399 نشان می دهد 53 درصد نرخ تسهیلات به سپرده در استان محقق می شود؛ در حالی که این رقم برای متوسط کشور حدود 74 درصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: نرخ تورم استان بالاتر از متوسط کشور و از 3.5 تا 5 درصد متغیر است؛ نرخ بهره وری استان نیز منفی بوده و نسبت به کشور وضعیت مناسبی ندارد؛ بیشترین نیروی کار استان در بخش کشاورزی فعالیت می کند، اما نرخ بازدهی این بخش بسیار پایین است.

52 درصد ظرفیت خالی در صنعت استان
وی با بیان اینکه حدود 52 درصد ظرفیت خالی در صنعت استان وجود دارد که اگر وارد عرصه شوند در جذب سرمایه گذاری می توانند بسیار موثر باشند، اضافه کرد: ارزش افزوده ای که در استان ایجاد می شود و باید به خلق ثروت و درآمد در استان بیانجامد، بنا به دلایل مختلف از استان خارج می شود.
فرشکاران اذعان داشت: صحنه گردان و بازیگر اصلی حوزه اقتصاد و تولید بخش خصوصی است که باید فعالانه ورود یابد تا کریدور سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایجاد و برای تحرک GDP سرمایه گذاری های ثابت در استان تقویت شود. 
این مسوول مدعی شد: اگر حرکت های منطقی صورت گیرد و بخش خصوصی فعال شود در سه سال آینده می توانیم نه تنها GDP استان را رشد دهیم؛ بلکه صاحب یک سری از تکنولوژی ها و پیشرفت ها در حوزه کشاورزی و صنعت می شویم.
وی ابراز داشت: رشد اقتصادی هشت درصدی اتفاق نمی افتد مگر اینکه فعالان، آگاهان و متخصصان امر روی هدفگذاری های عملیاتی و برنامه ریزی شده متمرکز شوند.
انتهای پیام/
ضرورت توجه به استراتژی‌های حین عملیات/ رشد GDP در سه سال آینده! نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار