رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

تفسیر محدود کننده قوانین نباید مانع اجرای حدنگاری اراضی شود

1401/06/23 - 18:14 - کد خبر: 74994 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تفسیر محدود کننده قوانین نباید مانع اجرای ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی شود.

به گزارش نصر، بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در سی امین سفر استانی خود در شورای قضایی خراسان جنوبی سخن می گفت، با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه و تأکید بر " اجرای ۱۰۰ درصد حدنگار" در این برنامه گفت: اجرای صد درصدی حدنگاری بویژه در اراضی کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور دارد و نباید با تفاسیری مانع صدور سند برای اراضی خرد شده کشاورزی شد.
رئیس سازمان ثبت با اشاره به "فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی" افزود: ایشان هشت راهبرد کلان برای مسئولین قضایی مطرح کردند که در راهبرد پنجم فرمودند باید ماهیت متر به متر اراضی مشخص شود.
وی افزود: یک سری قوانین و مقررات جایگاه بالاتری نسبت به برخی دیگر دارند و در خصوص حدنگاری تکلیف قانونی ما کاملاً مشخص است و سازمان ثبت با قدرت و با همکاری دستگاههای  مربوطه به تکالیف قانونی عمل می کند.
بابایی با بیان اینکه ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان جنوبی دارای سند حد نگاری است و این آمار تا پایان شهریور ماه به ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید اظهار داشت:دریافت سند زراعی تقاضا محور است و خود زارعین باید پیشقدم شوند چرا که این سند وثیقه خوبی برای دریافت وام جهت توسعه کشاورزی است و برای تهیه نقشه نیز هیچ مبلغی از آنها دریافت نخواهد شد.
 معاون رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوران تحول و تعالی قوه قضائیه یک شاخص مهم دارد و آن هم نهضت خدمت رسانی به مردم است.
وی با اشاره به اینکه در این نهضت می خواهیم رضایت مردمی را به دست بیاوریم اظهار داشت: به معنای واقعی به دنبال حل مشکلات  مردم در دستگاه قضایی هستیم و در رأس دستگاه قضایی نیز جناب آقای محسنی اژه ای به عنوان یک الگوی عملی که مسائل و مشکلات موجود را به صورت میدانی بررسی می کند قرار دارد و این تفکر را در لایه های مختلف این دستگاه مشاهده می کنیم.
بابایی با تقدیر از همراهی دادگستری کل استان و مدیران بخش های مختلف استان در همراهی با اداره کل ثبت خراسان جنوبی در اجرای حدنگار افزود: مجموعه دستگاه قضایی خراسان جنوبی یک مجموعه چابک و خدمت رسان است و توانسته اند رضایت مردمی را جلب کند.

خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری را در حوزه کاداستر دارد
حجت الاسلام و المسلمین علی موحدی راد رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه، با اشاره به رتبه سوم این استان در اجرای حدنگاری یا کاداستر گفت: فضای مدیریتی و همکاری خوبی در استان برای کار و تلاش وجود دارد و در دادگستری استان نیز علاوه بر تعیین دادستان مرکز استان به عنوان قاضی ویژه اجرای قانون حدنگار، در کمیسیون های مربوطه نیز از بهترین قضات استان استفاده می کنیم.
موحدی راد با اشاره اهمیت حدنگاری کامل اراضی افزود: امیدواریم اهداف موجود در سند تحول در راستای اجرای این طرح به طور کامل در استان محقق شود.
 وی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک استان محروم و پهناور است، افزود: در این استان پهناور تنها ۱۴ نقشه بردار ثبتی وجود دارد که با این تعداد نمی توان همه سطح استان را پوشش داد.
 رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: درخواست داریم تا به تأمین و تخصیص نیرو و اعتبارات در حوزه ثبت اسناد و املاک استان توجه شود چرا که دادگستری و ثبت استان از  این جهات در مضیقه قرار دارند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک نیز در جلسه شورای قضایی استان با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و ۹۸.۵ درصد اراضی ملی آن حدنگاری و تثبیت شده است گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیون و ۲۷۴ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی حدنگاری و تثبیت شد که برای ۱۴ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار آن در قالب  یک هزار و ۷۶۶ قطعه، سند مالکیت صادر شده است.
وی افزود: تمامی اسناد خزانه استان به سند دولتی تک برگ تبدیل و در قالب ۱۲ هزار و ۵۰۰ سند تک برگ صادر و به خزانه استان ارسال شده است.
 محمدزاده بیان کرد: ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که از این میزان ۳۹ هزار هکتار آن تثبیت مالکیت شده است.
محمدزاده به رفع تداخل ۴۶ درصد اراضی استان اشاره و اظهار کرد: ۲۰ هزار هکتار دیگر در دستور کار قرار دارد و با اجرای این تعداد ۶۰ درصد از اراضی استان رفع تداخل خواهند شد.
در ادامه این جلسه مدیران کل دستگاههای مختلف و عضو شورای حفظ حقوق بیت المال استان به ارائه گزارش اقدامات و موانع اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی پرداختند.

با اقدامات صورت گرفته در سازمان ثبت و اجرای حدنگاری، مراجعات و شکایات ملکی مردم کاهش یافته است
آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند در دیدار دکتر بابایی معاون رئیس قوه قضائیه با ایشان گفت: کارها در این زمینه با تدبیر به جلو حرکت می کند و تثبیت مالکیتها ضمن حراست از اراضی منابع طبیعی، باعث شده بسیاری از مراجعات و شکایات مردمی نیز کاهش پیدا کند و اراضی کشاورزی نیز حفظ و از زمین خواری و کوه خواری جلوگیری شود.
 وی باتأکید بر اهمیت هماهنگی و همسویی قوای سه گانه برای جلوگیری از ظلم و رفع مشکلات جامعه افزود: باید در همه رده ها همکاری و همدلی وجود داشته باشد.
عبادی اظهار داشت: خداوند را شاکریم که در این مقطع مردم یک دوات انقلابی را برگزیدند که به سمت تحقق جامعه اسلامی تلاش می کند.
 دکتر بابایی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس قوه قضائیه، به آمارهای ثبتی استان اشاره و آن را نشانه پویایی و حرکت خوب دستگاه قضایی استان با رویکرد تحول و تعالی اعلام کرد و گفت: بر اساس فرمایشات مکرر رهبر معظم انقلاب و تکالیف قانونی، وظیفه داریم حدنگاری را برای متر به متر اجرا و برای جلوگیری از زمین خواری، همه اراضی را سند دار کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هدف گذاری مهم سال جاری این سازمان را تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حمایت های ائمه جمعه استان،دادگستری کل، بسیج، بخشداری ها و دهیاری ها و جدیت زارعین، تا پایان سال جشن اتمام حدنگاری اراضی کشاورزی را در خراسان جنوبی برگزار کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیدار کرد
در جریان سفر معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی با وی دیدار کرد.
رئیس سازمان ثبت در این دیدار  با تأکید بر لزوم حمایت های همه جانبه استانداری از اجرای ۱۰۰ درصدی کاداستر در استان گفت: باید تلاش بشود تا این استان تا پایان سال حدنگاری اراضی کشاورزی را به پایان برساند.
فعال کردن واحدهای ثبتی در برخی شهرستان‌های فاقد اداره ثبت و تأمین نیروی انسانی و اعتبارات لازم از دیگر مواردی بود که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معاون رئیس قوه قضائیه در جریان این سفر ضمن بازدید چندساعته از اداره کل ثبت و اداره ثبت اسناد و املاک بیرجند و برگزاری جلسه ملاقات با کارکنان و رسیدگی به درخواست های آنان، در نشست صمیمی با رؤسا، جوانان و نخبگان ثبتی استان نیز ضمن تقدیر از تلاش های مدیریت و کارکنان ثبت استان، با اهداء لوحی از فرزندان شهداء شاغل در ثبت خراسان جنوبی، فعالین قرآنی و تعدادی از بازنشستگان تقدیر و تشکر کرد.
تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا با حضور در منزل شهید " حسن کوشه" و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای بیرجند، کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی ساختمان جدید اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه و اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار جهت بازسازی و تعمیر اداره ثبت بیرجند و مرجع ثبت شرکتهای استان از دیگر برنامه ها و مصوبات سفر یک روزه معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت به استان خراسان جنوبی است.
انتهای پیام/
تفسیر محدود کننده قوانین نباید مانع اجرای حدنگاری اراضی شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار