مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند؛

تغییر الگوی کشت نیازمند درآمد ثابت کشاورز است

1401/06/23 - 17:51 - کد خبر: 74991 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند گفت: تغییر الگوی کشت نیازمند درآمد ثابت برای کشاورز است تا با رعایت تمامی جوانب برای پذیرش این موضوع آمادگی داشته باشد.

به گزارش نصر، علی صیادی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، کمبود منابع آب و خشک شدن دریاچه ارومیه را از عوامل اجتناب ناپذیر برای تغییر الگوی کشت در حوضه های آبریز این دریاچه از جمله شهرستان مرند دانست و افزود: باید توجه داشت که برای تحقق این اصل مهم و اساسی در کشاورزی باید زمان سپری شده و کشاورزان نیز با مشاهده فواید و مزیت های کشت جدید، برای تغییر الگوی کشت اقناع شوند.
وی توجه به کشت پسته و زعفران را از اقدامات مهم جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در شهرستان مرند برای صرفه جوئی در مصرف آب کشاورزی بیان و اضافه کرد: بر همین اساس با تلاش های انجام شده طی سال های اخیر اکنون ۵۰۹ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت پسته و ۲۱۴ هکتر نیز به کشت زعفران اختصاص دارد.
صیادی آب قابل استحصال بخش کشاورزی مرند را ۱۸۹ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان آب به طور عمده از آب های زیرزمینی تامین می شود که با توجه به افت سطح  آب های زیرزمینی ، برنامه تغییر در الگوی کشت جزو برنامه های اولویت دار مدیریت کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.
وی مهار آب های سطحی و ذخیره سازی آب با احداث تعداد هشت سد مخزنی را از دیگر اقدامات مهم برای جلوگیری از هدر رفت آب و تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی برشمرد و ادامه داد: بر اثر این اقدمات سالانه هشت میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب انجام می شود که لازمه مصرف بهینه از آن همکاری بهره برداران می باشد.
صیادی مساحت کل اراضی کشاورزی شهرستان مرند را ۹۵ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این وسعت ۲۹ هزار ۸۴۰ هکتار را اراضی زراعی و ۱۰ هزار و ۵۵۰ هکتار را اراضی باغی شامل می شود که سالانه در این اراضی به ترتیب ۱۴۴ هزار تن و ۸۰ هزار تن محصول تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می شود.
وی زردآلو، سیب، گردو، پسته، بدام، آلبالو و زعفران را عمده محصولات باغی و گندم، جو، یونجه، گوجه فرنگی، آفتابگران، کدو آجیلی و ذرت علوفه ای را محصولات زراعی شهرستان مرند برشمرد و ادامه داد: برای جلوگیری از مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی، توجه به کشت گلخانه ای جزو اولویت ها است که در این راستا تاکنون ۱۵۰ واحد گلخانه ای در شهرستان ایجاد شده است که سطح اشغال آنها به بیش از ۳۱ هکتار می رسد و به طور عمده به کشت خیار و گوجه فرنگی اختصاص دارد.
صیادی با بیان اینکه طی سال های اخیر کشت آلوئه ورا نیز در گلخانه های مرند رواج یافته است، مجموع تولیدات گلخانه ای این شهرستان را ۶ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد.
وی جمعیت دامی شهرستان مرند را شامل ۳۰ هزار راس دام سنگین و ۳۲۰ هزار راس دام سبک اعلام کرد و افزود: سالانه در این منطقه ۳۷ هزار تن شیر و سه هزار و ۳۰۰  تن گوشت قرمز تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی مرند با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد ۸۸ واحد مرغداری گوشتی با تولید سالانه ۹ هزار و ۲۵۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: علاوه بر این واحدها، تعداد ۲۸ واحد مرغداری تخم گذار نیز در  مرند فعال است که سالانه هشت هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ تولید می کنند.
صیادی رونق کشت دانه های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا را از دیگر مزیت های بخش کشاورزی مرند دانست و اظهار داشت: در این شهرستان تولید علوفه در دیم شامل ماشک، خللر و نخود علوفه ای، ذرت علوفه ای، سورگوم علوفه ای و دانه ای نیز به طور قابل توجهی رواج یافته و افزایش داشته است.
وی تعداد واحدهای صنایع تولیدی بخش کشاورزی مرند را ۴۲ واحد اعلام کرد که در آنها سالانه ۷۴۸ هزار تن انواع محصولات تولید، فراوری و روانه بازارهای مصرف می شود.
شهرستان مرند با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر در فاصله ۶۰ کیومتری شمال تبریز واقع شده است که هفت درصد مساحت و جمعیت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد.
انتهای پیام/
تغییر الگوی کشت نیازمند درآمد ثابت کشاورز است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار