استاندار زنجان:

هیچ اثری از فلزات سنگین در آب شرب زنجان نیست

1401/06/23 - 16:02 - کد خبر: 74976 نسخه چاپی

نصر: استاندار زنجان گفت: با توجه به مسائلی که در زنجان در حوزه محیط زیست گفته می شود، کارشناسان نسبت به سنجش فلزات سنگین در آب شرب بسیار حساس هستند و خوشبختانه هیچ اثری از فلزات سنگین در آب شرب این شهر نیست.

به گزارش نصر، محسن افشارچی روز چهارشنبه در حاشیه بازید از تصفیه خانه های آب شرب و فاضلاب شهر زنجان در جمع خبرنگاران افزود: کارشناسان آب و فاضلاب به جای دوره یکساله سنجش فلزات سنگین در آب شرب، این سنجش را به صورت ماهانه و فصلی در استان انجام می دهند.
وی اظهار داشت: این سنجش به طور مستمر از آب سد تهم و هم آب چاه های تامین آب شرب شهر انجام می شود، بررسی و سنجش آب چاه‌های نزدیک مراکزی که نگرانی در مورد آنها بیشتر است، در نوبت های بیشتری سنجش می شود و خوشبختانه خبری از آلودگی آب شرب در شهر زنجان نیست.
استاندار با بیان اینکه در حوزه آب در سه بخش راهبرد مشخصی داریم، گفت: در زمینه آب شرب تلاش بر استحصال آب و مهار آب های سطحی است که کارهایی در این زمینه در حال انجام است که البته نیاز به موافقت های بالادستی دارد.
افشارچی ادامه داد: در این حوزه پیشرفت هایی صورت گرفته تا بتوانیم مقدار آب در اختیار استان را بیشتر کنیم و سطح آب های مهار شده را در استان افزایش دهیم.
وی افزود: متاسفانه تا کنون فقط هفت درصد  آب های سطحی در استان مهار شده که باید این میزان به بالاترین حد ممکن برسد.
استاندار گفت: در حوزه صنعت هم تمام تلاشمان این است که فاضلاب ها را چه در شهر زنجان و چه در ابهر و خرمدره تصفیه کنیم و آب مورد نیاز صنعت را از طریق پساب فاضلاب نماییم.
وی افزود: در این زمینه اتقاقات خوبی در حال انجام است و ظرف چند ماه آینده با تکمیل فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان به اندازه ۹۰ درصد جمعیت این شهر ظرفیت تصفیه فاضلاب خواهیم داشت و از این طریق سالانه به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب پساب تولید می شود که برای صنعت زنجان کافی است.
استاندار زنجان به مدیریت آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حجم مصرف آب در این بخش به نسبت شرب و صنعت بسیار بالا است، باید به سمت بهره وری حرکت کنیم  و آب حجمی در اختیار کشاورزان قرار دهیم که این موضوع هم در دست پیگیری است.
افشارچی اظهار داشت: ما اگر بتوانیم دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم، خیلی کار بزرگی خواهد بود.
استاندار زنجان در خصوص تکمیل شبکه فاضلاب در شهرهای زنجان و ابهر نیز گفت: برای تکمیل شبکه فاضلاب در شهر زنجان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور اختصاص داده شده است و عملیات اجرایی تکمیل شبکه در سطح شهر در حال انجام است.
وی با بیان اینکه تا کنون ۶۰ درصد سطح شهر زنجان دارای شبکه فاضلاب است، افزود: امیدواریم در سفر دوم هم اعتباراتی در این زمینه بگیریم.
افشارچی افزود: در شهر ابهر نیز اجرای پروژه شبکه فاضلاب از طریق جذب سرمایه گذاری در دستور کار است.
انتهای پیام/
 هیچ اثری از فلزات سنگین در آب شرب زنجان نیست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار