استاندار آذربایجان غربی:

خروج نزدیک ۵۰ هزار زائر از مرز تمرچین/ بازگشت زوار آغاز شد

1401/06/23 - 15:59 - کد خبر: 74974 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تداوم روند تردد زوار اباعبدالله الحسین (ع) از طریق مرز تمرچین پیرانشهر گفت: از ابتدای عملیات عبور زائران اربعین حسینی به سمت کشور عراق از این مرز تاکنون حدود ۵۰ هزار زائر خارج شده و از امروز بازگشت زوار نیز آغاز شده است.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از زوار اباعبدالله الحسین (ع)، مرز تمرچین را برای بازگشت به کشور انتخاب کرده‌اند و اقدامات لازم برای میزبانی و پذیرایی از آنان صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین مرز تمرچین تاکنون میزبان زواری از کشورهای همسایه شامل ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان بود که ۲ هزار و ۲۶۷ نفر نیز از اتباع این کشورها از مرز تمرچین به عتبات عالیات مشرف شده‌اند.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر آمادگی کامل استان برای پذیرش زوار در مسیر بازگشت و اندیشیده شده همه تمهیدات در این خصوص اضافه کرد: زائران اهل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و حتی استان‌های شمالی می‌توانند مرز تمرچین را برای مسیر بازگشت انتخاب کنند.
معتمدیان با اشاره به اینکه تمرچین در زمان بازگشت زوار ظرفیت میزبانی از ۱۰۰ هزار زائر اباعبدالله الحسین (ع) را داراست، ادامه داد: برنامه ریزی‌هایی برای انتقال زائران از بغداد به تمرچین و از تمرچین به سمت برخی شهرها از جمله تبریز و تهران طرح ریزی شده تا زوار با سهولت بیشتر به شهرهای خود باز گردند.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام ستاد اربعین استان آذربایجان‌غربی، گذرگاه تمرچین، از روز ۱۴ شهریور ماه جاری میزبان زوار اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است.
امسال برای نخستین بار است که مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر در ایام اربعین حسینی پذیرای تردد زائران ایرانی به عتبات عالیات در عراق است.
زوار پس از گذشتن از مرز تمرچین در ایران و حاج عمران در طرف عراقی، مسیر حاج عمران - اربیل، اربیل - کرکوک و کرکوک به بغداد را به عنوان مسیر رفت و الحسینیه بغداد به سمت حاج عمران نیز مسیر بازگشت زوار خواهد بود.
کوتاه شدن مسیر تمرچین به سمت بغداد و سهل الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن از جمله مزایای تردد زائران اربیعن از طریق این مرز است.
مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.
این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.
انتهای پیام/
 خروج نزدیک ۵۰ هزار زائر از مرز تمرچین/ بازگشت زوار آغاز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار