رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

لازمه توجه به رویکرد حفاظت از معماری سنتی/ تکنولوژی مهار آسیب‌های ناشی از زلزله به ساختمان ها در  دستان ژاپنی ها

1401/06/23 - 09:54 - کد خبر: 74887 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی گفت: برگزاری رویداد نمایشگاهی ma، می‌تواند زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ها و داده‌های اطلاعاتی در خصوص مهار آسیب های زلزله به ساختمان ها باشد.

به گزارش نصر، "رضا دیزجی" در نشست تخصصی با سفیر ژاپن و اساتید و پژوهشگران معماری ژاپنی که در سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: از دیرباز کشور ژاپن و ایران مشترکات زیادی در خصوص تاریخ و تمدن داشتند که این موضوع بر روند مراودات علمی و فرهنگی بسیار امری تسهیل‌گر محسوب می شود.
وی به مسایل مربوط به معماری شهرسازی، احداث و سازه ساختمان اشاره کرد و گفت: در بحث معماری مشرق زمین، رویکرد حفاظت از معماری سنتی مطرح است که بستگی به مسایل سیاسی، علمی و اقتصادی در گذشته داشته است.
وی افزود: متاسفانه معماری ایرانی در گذر زمان تحت تاثیر تهاجم معماری فرهنگ و ادبیات غرب و مدرنیسم قرار گرفت.
رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی تصریح کرد: قطعا کشور ژاپن رویکرد مناسبی را در مواجهه با این معضل دارد و در این راستا به تجربیات خوبی رسیده است و در ادامه ما نیازمند بهره‌مندی از این تجربیات هستیم.
دیزجی با بیان اینکه یکی از نقاط مشترک در هر دو کشور ایران و ژاپن، بحث لرزه خیزی آن‌ها است، اذعان کرد: طی سفر اخیر به کشور ژاپن، بزرگ مردانی عمران و معماری به رویکردهای خوبی در خصوص مهار آسیب های زلزله به ساختمان های بلند مرتبه رسیده بودند و با موضوع لرزه خیزی به خوبی مقابله کرده بودند که کشور ما نیز نیازمند بهره‌مندی از این تجربیات است.
وی ابراز کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سیستم کنترل کننده امنیت سازه‌ای ساختمان ها، به دنبال راهکارهایی در خصوص تکنولوژی مهار و فائق آمدن آسیب‌های ناشی از زلزله در ساختمان ها است. 
دیزجی ادامه داد: برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه ma، زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ها و داده‌های اطلاعاتی در خصوص زلزله می‌تواند مورد نظر باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تدوین مبحث مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های زلزله در تهران انجام می‌شود، تصریح کرد: در شرایط بحرانی و تحریمی حاکم بر ایران که امکان گسترش روابط اقتصادی برای  تبادلات علمی وجود ندارد، از حضور شما و فراهم ساختن این بستر برای تبادلات علمی و فرهنگی بسیار قدردانی میکنم.


ارتباط جایکا با ایران برای ساخت کشوری مقاوم در برابر زلزله
در ادامه این نشست، سفیر ژاپن در ایران با قدردانی از همکاری های بین آذربایجان شرقی با کشور ژاپن، اظهار کرد: نمایشگاه ma(زمان و مکان) از سال آینده به طور رسمی در تهران، شیراز و تبریز برگزار می‌شود و ما مقدمات آماده سازی این نمایشگاه را از الان آغاز کرده ایم.
"کازوتوشی آیکا" افزود: شهر تبریز به دلیل دارا بودن تاریخ کهن و همچنین جاده مواصلاتی تجاری و فرهنگی ابریشم، برای ما بسیار حایز اهمیت تر از استان‌های تهران و شیراز است و امیدوارم این همکاری ها، ادامه دار باشد.
وی ادامه داد: نمایشگاه ma، ارتباطی بین زمان و فضا باتوجه به مسایل فرهنگی و تاریخی دو کشور برگزار می‌شود. 
وی اذعان کرد: طی سالیان متمادی، فشارهای زیادی از سمت غرب در راستای تغییر فرهنگ معماری کشور ژاپن آمده است، اما ما به کمک اساتید و پژوهشگران تاریخی سعی کردیم با فرهنگ بومی و محلی خودمان آن سبک هارا تقویت کنیم تا فرهنگ و هویت خودمان را محفوظ کنیم.
وی ابراز کرد: طی سالیان نیز در زمینه تکنولوژی پیشگیری از تاثیرات زلزله در ساختمان‌ها مراودات زیادی بین این دو کشور صورت گرفته است که آخرین بار در خصوص زلزله بم بود که کشور ژاپن تیمی برای تحقیقات اعزام کرده بودند.
سفیر ژاپن گفت: در حال حاضر جایکا برای ساخت شهرهایی با ایمن در مقابل زلزله، با کشور ایران در ارتباط است و همچنین در کشور ژاپن ارگان های متعددی وجود دارد که در آن بازنشستگان علمی، در زمینه مباحث زلزله همفکری و تحقیق می‌کنند و به نتایج ارزنده‌ای نیز رسیده اند.
سفیر ژاپن گفت: ما تمام تلاش مان را برای ساخت شهری مقاوم در برابر زلزله می کنیم و در این راه می خواهیم تا تلاشگران در این عرصه، مارا همراهی کنند؛ همچنین فکر میکنم در خصوص سازه های آهنی باید بیشتر کار شود.
انتهای پیام/
لازمه توجه به رویکرد حفاظت از معماری سنتی/ تکنولوژی مهار آسیب‌های ناشی از زلزله به ساختمان ها در  دستان ژاپنی ها سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار