نماینده بستان‌آباد در مجلس:

صدور اسناد اراضی کشاورزی تسریع شود

1401/06/22 - 14:08 - کد خبر: 74825 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم شهرستان بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در صدور اسناد اراضی کشاورزی و اجرائی شدن قانون رفع تداخل اراضی ملی و اراضی زراعی شد.

به گزارش نصر، غلامرضا نوری روز سه شنبه در جلسه رفع تداخلات اراضی زراعی و ملی بستان آباد گفت: به رغم اینکه بسترهای قانونی لازم برای صدور اسناد اراضی کشاورزی و همچنین رفع تداخل اراضی ملی با مستثنیات مردم فراهم است، متاسفانه در شهرستان این روند بسیار کند پیش می رود.
وی افزود: تسریع در صدور اسناد زراعی موجب توسعه کشاورزی و حل مشکل سردرگمی کشاورزان خواهد شد.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از انعقاد تفاهم نامه بین اداره کل ثبت اسناد و املاک و امور اراضی خبر داد و گفت: تمام اراضی کشاورزی استان به استثنای زمین هایی که بعد از کاداست، خرد شده اند، صاحب سند می شوند.
داداش نصیری افزود: اراضی ما به اراضی ملی و غیر ملی تقسیم می شود که اراضی غیرملی نیز خود شامل اراضی موات، اراضی بایر، اراضی کشاورزی، کشت موقت، خالصه و خرده مالکین می باشد.
وی افزود: به غیر از اراضی موات و بایر که دولتی است، برای سایر اراضی باید سند مالکیت وجود داشته باشد و بنابراین ضروری است تا رفع تداخل شده، پس از تثبیت آن، سند مالکیت صادر شود.
نصیری به ارائه آماری در زمینه رفع تداخل اراضی پرداخت و اظهار داشت: در زمینه رفع تداخل ارضی سه هزار و ۹۰ پلاک داریم که از این تعداد یک هزار و ۲۳۴ پلاک دارای تداخل شناسایی شده و از این تعداد نیز تنها ۲۴۸ پلاک رفع تداخل نشده در استان باقی مانده است که این پلاک ها نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ با همکاری سازمان های مرتبط رفع تداخل خواهد شد.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه برای همه زمین های کشاورزی می توانیم سند صادر کنیم، گفت: در خصوص اعطای سند به زارع صاحب نسق، وراث وی که اقدام به تقسیم ما ترک نکرده اند، وراثی که خود یا از طریق دادگاه اقدام به تقسیم ماترک کرده اند، هیچ مشکلی نداریم و به راحتی برای این زمین ها سند صادر خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در مواردی که انتقال مالکیت انجام شده است و سند رسمی وجود داشته باشد مطابق آن سند صادر خواهیم کرد و در مواردی که با اسناد عادی معامله کرده اند، طبق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی، استعلام خواهد شد.
نصیری در خصوص زمین های کشت موقت گفت: در خصوص این زمین ها نیز به نسبت بیع شرطی که کشاورز در اختیار دارد می توانیم برای او سند صادر نماییم.
مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی اآذربایجان شرقی در خصوص خرده مالکان که کمتر از شش دانگ مالکیت دارند، اظهار داشت: این افراد اگر قبل از لازم الاجرا شدن قانون حفظ کاربری مصوب سال ۱۳۷۴باشد، به آنها نیز سند می دهیم.
وی در خصوص مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات ما تقاضا محور بودن صدور سند زمینهای کشاورزی است و باید با اطلاع رسانی و ترغیب کشاورزان آنها را مجاب نماییم تا برای دریافت سند اقدام نمایند.
وی گفت: به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها ابلاغ شده که اگر تداخل پلاک ها را شناسایی کرده و برای حل مشکل پرونده تشکیل شود.
انتهای پیام/
صدور اسناد اراضی کشاورزی تسریع شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار