گزارش/

سهم آذربایجان‌شرقی از پیاده‌روی اربعین چیست؟

1401/06/22 - 09:55 - کد خبر: 74755 نسخه چاپی

نصر: پیاده‌روی اربعین حسینی پس از عبور از دوران کرونایی، امسال شور و حال دیگری دارد و مردم همه مناطق کشورمان از جمله آذربایجان‌شرقی برای نقش آفرینی بیشتر در آن می‌کوشند.

به گزارش نصر، ساکنان خطه آذربایجان از زمان های قدیم به عشق و محبت به اهل بیت (ع) معروف و مشهورند و از هیچ گونه تلاش برای خدمت به همنوعان شان در این ارتباط کوتاهی نمی کنند؛ پیاده روی اربعین حسینی در سال های اخیر، فرصتی دیگر و بی مانند را برای این منظور فراهم کرده است.
امسال، شور حسینی برای مشارکت در پیاده روی اربعین در مناطق و شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی، جلوه دیگری یافت و مردم این خطه برای حضور در این رویداد جهانی از یکدیگر سبقت گرفتند.
با این نگاه بود که تعداد موکب های حسینی اعزامی آذربایجان شرقی به کربلا از ۲۵ موکب در سال ۱۳۹۸ به ۴۱ موکب در سال جاری رسیده تا زمینه ارایه خدمات بیشتر به زائران حسینی فراهم شود.
اعزام ۶۰ نفر از خادمان امامزادگان آذربایجان شرقی به کربلای معلی برای ارایه خدمات به زائران از دیگر اقدامات انجام شده در این استان برای ایفای نقش در این نهضت حسینی است.
در تبیین سهم آذربایجان شرقی در نهضت پیاده روی اربعین، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تنها موکب «اهل بیت» شهرستان میانه که در خیابان شارع الشهدای شهر کربلا مستقر شده است، روزانه به سه هزار زائر خدمات می دهد؛ این موکب که از سال ها قبل در زمینه خدمات رسانی به زائران فعالیت درخشانی دارد، ۸۰ نفر خادم دارد و علاوه بر ارایه طیفی از خدمات مختلف به دوستداران هل بیت (ع) ۶ دستگاه اتوبوس نیز برای جابجایی آنان اختصاص داده است.
نکته قابل توجه در زمینه سازی برای مشارکت هر چه بیشتر مردم آذربایجان شرقی در پیاده روی اربعین حسینی، حضور تمام قد مدیران ارشد استانی و شهری در کنار مردم در این رویداد است؛ در این راستا استاندار آذربایجان‌شرقی و شهردار تبریز، اواخر هفته گذشته پای صحبت زائران حسینی در مرز تمرچین نشستند؛ احصاء مشکلات و بررسی زیرساخت‌های موجود و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها مهمترین مباحث مطرح‌شده در این بازدید بود.
بازدید ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از روند اعزام موکب های حسینی به کربلا

تسهیل تشریفات گمرکی موکب‌های اربعین از آذربایجان شرقی
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیر کل گمرک تبریز در این ارتباط گفت: با حضور شبانه روزی کارکنان واحدهای مختلف گمرکات استان تشریفات گمرکی موکب‌های اربعین حسینی تسریع شده و در کمترین زمان انجام شد.
لیلی اورنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در گمرک تبریز تشریفات رویه های گمرکی صادرات قطعی اقلام مصرفی و غیرمصرفی مورد نیاز موکب ها از جمله ملزومات پذیرایی و اسکان ۴۰ موکب خدمت رسان و خروج موقت بیش از ۱۲۰ خودروحامل بار، کامیون و خودروهای ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شد تا زائران اربعین حسینی کمبودی نداشته باشند.
وی اظهار کرد: با هدف تسریع و تسهیل در امور موکب های اعزامی از استان، جلسات متعدد هماهنگی بین حوزه نظارت گمرکات استان و مسئولین ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین نشست توجیهی آموزشی برای مسئولین مواکب استان در گمرک تبریز برگزار شد.
اورنگی گفت: اعزام ارزیاب جهت ارزیابی در محل شهرستان های میانه و بناب به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل از دیگر برنامه های تسهیلگری گمرک در این ایام بود.

ممنوعیت موقت ثبت تلفن همراه مسافری از کشور عراق 
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی همچنین گفت: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رجیستر تلفن همراه با رویه مسافری، برای مسافران یا زواری که تا پایان شهریور وارد کشور می شوند ممنوع است.
وی اظهار کرد: بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق  کالا و ارز ریاست جمهوری، مصوبات کارگروه رجیستری وزارت صمت و مکاتبه رییس ستاد اربعین و معاون وزیر کشور به گمرک، تا پایان شهریور سال جاری، ثبت گوشی تلفن همراه با رویه مسافری از مبداء عراق ممنوع اعلام شده است و  رجیستر تلفن همراه  در مبادی ورودی و گمرکی برای مسافرانی که از عراق باز می گردند انجام نخواهد شد.
وی اعلام کرد: این مصوبات موقت بوده و فقط در خصوص مبداء عراق بوده و تنها تا پایان شهریور اجرا می شود.

اختصاص ۲۹۶ دستگاه اتوبوس ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی برای جابجایی زائران اربعین
تبریز - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۰ درصد اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی استان معادل ۲۹۶ دستگاه برای جابجایی زائران اربعین حسینی اختصاص یافته است.
اورجعلی علیزاده، روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ۳۷۰ دستگاه اتوبوس دارد، افزود: ۲۰ درصد باقیمانده اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی نیز مسافران داخل استان و بین استانی را به مقصد می رسانند.
وی با اشاره به اینکه در مدت طرح اربعین، از ۱۰ شهریور تا پنج مهر حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار زائر از استان به مرز مهران منتقل خواهند شد، اظهار داشت: فروش بلیت به دو صورت الکترونیکی و روزشمار و حضوری انجام خواهد شد که ۵۰ درصد بلیت ها الکترونیکی و ۵۰ درصد در محل ترمینال ها به فروش می رسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ های بلیت سفر اربعین توسط ستاد اربعین کل کشور تعیین و به شرکت های حمل و نقل و پایانه های مسافربری اعلام شده است و زائران در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله گرانفروشی بلیت، با شماره تلفن گویای ۱۴۱ راهداری تماس گرفته یا به صورت حضوری در پایانه های مسافربری به بازرسان مستقر گزارش کنند.
علیزاده، با بیان اینکه بلیت اربعین فقط به زائرانی فروخته می شود که در سامانه سماحِ سازمان حج و زیارت ثبت نام کرده باشند، ادامه داد: این سامانه به سیستم صورت‌وضعیت و صدور بلیت لینک‌ بوده و این‌ امکان را فراهم می کند که زائران‌ بتوانند با برنامه ریزی و منضبط راهی سفر اربعین شوند.

انتقال ۴۳ دستگاه ماشین آلات راهداری آذربایجان شرقی به مرز مهران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در ادامه از انتقال ۴۳ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای امدادرسانی به روند جابجایی زائران اربعین حسینی به مرز مهران خبر داد.
اورجعلی علیزاده، افزود: این ناوگان شامل ۲۲ خودرو سبک و ۲۱ خودرو سنگین بوده و در قالب پنج گروه کامل و مجهز برای تسهیل در جابجایی زائران به این مرز انتقال یافت.
وی اظهار داشت: تیم‌های اعزامی با نظر مسئولان ستاد اربعین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مرز مهران ساماندهی و خدمات مورد نظر ستاد را انجام خواهند داد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۸ نفر از نیروهای این اداره کل نیز در پایانه برکت مهران استقرار یافته اند و در چهار شیفت کاری عملیات مربوط به ساماندهی بازگشت زائران اربعین حسینی را توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری به مقصد استان انجام می دهند.
علیزاده، ادامه داد: مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به همراه تشکل های صنفی حمل و نقل مسافر در راستای سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تمام تلاش خود برای ساماندهی بهتر روند حمل و نقل زائران‌ اربعین حسینی به کار گرفته است.

انجام ۲۰ پرواز از فوردگاه تبریز برای جابجایی زائران اربعین
در همین حال مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی نیز اعلام کرد که پروازهای ویژه اربعین حسینی از روز دوشنبه ۲۱ شهریور از فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به مقصد نجف آغاز می‌شود.
رامین آذری، در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال هماهنگی های انجام شده، ۲ شرکت هواپیمایی آتا و ایران ایر مسوولیت جابجایی زائران اربعین حسینی از فرودگاه تبریز را بر عهده خواهند داشت.
وی با بیان اینکه نخستین پرواز روز دوشنبه ۲۱ شهریور توسط شرکت هواپیمایی آتا انجام خواهد شد، اظهار داشت: پروازهای ویژه اربعین از فرودگاه تبریز در مسیر نجف - تبریز و بالعکس، از ترمینال حج فرودگاه تبریز و در روزهای ۲۱ تا ۲۵ و ۲۷، ۲۹ و ۳۱ شهریور انجام خواهد شد.
وی اعلام کرد: ۲۰ پرواز رفت و برگشت تبریز - نجف برای اربعین حسینی پیش بینی شده است.
آذری، ادامه داد: طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری بلیت فروشی پروازهای اربعین توسط سایت شرکت های هواپیمایی و با نرخ مصوب انجام خواهد شد و در زمان انجام پروازهای اربعین هیچگونه بلیت فروشی در داخل فرودگاه تبریز انجام نمی شود.

اعزام دو تیم از آتش نشانان تبریز برای ارایه خدمات ایمنی به مرز تمرچین
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز گفت: ۲ تیم عملیاتی از آتش نشانان این شهر برای ارایه خدمات ایمنی به مرز تمرچین اعزام شدند.
آتش‌پاد علیرضا زبردست افزود: این تیم ها با استقرار در پایانه مرزی تمرچین در جنوب آذربایجان غربی تا بازگشت زائران اربعین از طریق این پایانه مرزی، خدمات ارایه خواهند داد.
وی اظهار داشت: آماده سازی وسایل و تجهیزات مورد نیاز و اعزام این تیم ها در راستای تاکید شهردار تبریز و استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از موکب‌های مختلف مردمی مستقر در این پایانه مرزی، برای ارایه خدمات شایسته به زائران حسینی انجام شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، با آرزوی سلامتی برای تمام زائران و خادمان اربعین حسینی، گفت: هشت نفر از آتش نشانان ماهر و توانمند این سازمان در قالب این تیم ها عازم این پایانه شدند و بعد از ظهر امروز نیز با استقرار در این پایانه خدمات مورد نیاز را ارایه خواهند کرد.
سهم آذربایجان‌شرقی از پیاده‌روی اربعین چیست؟ خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار