رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛

ارزان ترین اعمال جراحی با کیفیت در ایران

1401/06/21 - 14:13 - کد خبر: 74677 نسخه چاپی

نصر: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به هزینه های سنگین اعمال جراحی در اروپا و سایر کشورها گفت: ارزان ترین اعمال جراحی با کیفیت، در ایران انجام می شود.

به گزارش نصر، محمد رئیس زاده، در گفتگویی، به موضوع افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: ما مخالف افزایش ظرفیت نیستیم، بلکه می‌گوئیم افزایش ظرفیت باید با رعایت سایر الزامات باشد. زیرا، شاخص‌های سلامت چند عامل است و اگر فقط یک عامل را بالا ببریم، مثل سرطان خواهد بود. افزایش ظرفیت به تنهایی، نه دسترسی به پزشک را بیشتر خواهد کرد و نه اینکه کیفیت را ارتقا خواهد داد و مشکلات را حل خواهد کرد. حتماً، مشکلات افزایش ظرفیت بدون در نظر گرفتن سایر عوامل، بیشتر از فواید آن خواهد بود.
وی ادامه داد: آیا این عدد را که می‌خواهند بدون توجه به زیرساخت‌ها، برسانند به ۶۳ در یکصد هزار، نیرویی که به این شکل تربیت می‌شود، همین آقایان حاضر می‌شوند مریض خودشان را به او بدهند تا جراحی کند.
رئیس زاده با طرح این سوال که چه رخ خواهد داد، گفت: شما به عدد مورد نظر برای افزایش ظرفیت می‌رسید، اما اطمینانی که مردم به جامعه پزشکی دارند، در آن صورت از بین خواهد رفت.
وقتی اعتماد نباشد، افرادی که پول دارند، برای درمان به خارج از کشور خواهند رفت و تکلیف بقیه مردم هم معلوم است
وی افزود: وقتی اعتماد نباشد، افرادی که پول دارند، برای درمان به خارج از کشور خواهند رفت و تکلیف بقیه مردم هم معلوم است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: هزینه یک عمل قلب باز در کشورهای اطراف ایران، حداقل ۴۰ هزار دلار است که به پول ما می‌شود، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و این فقط پول عمل جراحی است. زیرا، شما که می‌خواهید برای درمان به خارج از کشور بروید، باید هزینه‌های جانبی را به این هزینه اضافه کنید.
وی ادامه داد: در حالی که در کشور خودمان با هزینه‌ای به مراتب خیلی کمتر و البته با کیفیت بالا، این عمل انجام می‌شود و این اطمینان در حال حاضر وجود دارد که در کشور درمان انجام شود.
رئیس زاده افزود: حداکثر هزینه عمل قلب باز در بهترین بیمارستان خصوصی کشور، بین ۶۰ تا یکصد میلیون تومان است.
وی در واکنش به این ادعا که در حال حاضر هم برخی از افراد پولدار برای درمان به خارج از کشور می‌روند، گفت: اصلاً این طور نیست. برعکس، ایرانی‌های ساکن اروپا و آمریکا، برای عمل جراحی به کشور خودشان می آیند و این موضوع که عده‌ای برای درمان به خارج از کشور می‌روند، عمومیت ندارد.
رئیس زاده افزود: در حوزه خودروسازی، مردم ما حسرت کشورهای دیگر را دارند، اما در پزشکی؛ این حسرت را ندارند که برای درمان به خارج از کشور بروند.
وی تاکید کرد: این دستاورد خیلی بزرگی است که فقط با پول و تعرفه حاصل نشده و خیلی از بزرگان پزشکی ما خون دل خورده اند تا کیفیت پزشکی به این مرحله برسد. البته در موضوع دسترسی به خدمت، اشکالاتی وجود دارد که ارتباطی به جامعه پزشکی ندارد. اشکال از زیرساخت‌های نظام سلامت است که باید اصلاح شود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: این توانمندی در طول ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب به دست آمده و نباید به آسانی این اعتماد را تخریب کنیم.
وی گفت: الان هزینه یک عمل تومور مغز در آلمان، یکصد هزار یورو است که ۳.۵ میلیارد تومان می‌شود. در کشور ما، بالاترین عدد؛ یکصد میلیون تومان است که البته خیلی دست بالا می‌گیریم، زیرا این عدد هم نیست.
رئیس زاده افزود: وقتی اعتماد به جامعه پزشکی از بین برود، حجم منابعی که از کشور خارج می‌شود، عدد بسیار سنگینی خواهد بود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: اگر اعتماد به جامعه پزشکی تضعیف شود، پزشک ما به کشورهای اطراف می‌رود و یا اینکه دست از طبابت خواهد کشید و نخبه‌های ما در آینده به سمت پزشکی نخواهند رفت. در آن صورت، کسی که ندار است، مجبور می‌شود زیر دست پزشک بی کیفیت درمان بگیرد و کسی که پول دارد، به خارج از کشور می‌رود.
وی افزود: افزایش ظرفیت باید متناسب با زیرساخت‌ها و با حفظ کیفیت آموزشی باشد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با تاکید بر اینکه پزشکی ما به شکل مطلق خودکفا شده است، گفت: یعنی نه نیاز به اعزام بیمار به خارج از کشور داریم و نه نیاز داریم که دانشجویان پزشکی ما در سایر کشورها آموزش ببینند.
رئیس زاده در واکنش به ادعای ممانعت از افزایش ظرفیت به خاطر تعارض منافع، افزود: اتفاقاً راه حل‌هایی که ما پیشنهاد می‌دهیم، باید بیشتر تعارض منافع داشته باشد. ما می‌گوئیم همین الان، ۱۵ تا ۲۰ هزار پزشک عمومی که طبابت نمی‌کنند را در برنامه پزشک خانواده به کار بگیرید. اگر نمی‌توانید، در آینده هم نخواهید توانست نیروهایی که تربیت خواهند شد، به کار بگیرید.
وی گفت: متأسفانه شعارهایی که می‌دهند، منطق ندارد. بنابراین، اگر مجموع مسائلی که ما مطرح کرده ایم، درست نشود و فقط در شیپور افزایش نامتناسب طرفیت بدمیم، حتماً در پنج سال آینده دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: همه دلسوزند و نگران مردم هستند، اما روش برخورد با مشکلات، باید عالمانه، کارشناسانه و آینده نگرانه باشد.
انتهای پیام/
ارزان ترین اعمال جراحی با کیفیت در ایران خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار