آل اسحاق مطرح کرد؛

دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و عراق تا پایان امسال

1401/06/21 - 13:01 - کد خبر: 74660 نسخه چاپی

نصر: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با پیشبرد دیپلماسی اقتصادی در روابط ایران و عراق، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بتوانیم به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دست یابیم و حتی ۱۴ میلیارد دلار دور از انتظار نیست.

به گزارش نصر، «یحیی آل اسحاق» در نشست شورای سیاست‌گذاری همکاری دو جانبه ایران و عراق با بیان اینکه تعامل بخش‌های اقتصادی با یکدیگر می‌تواند آثار خوبی را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی در ایران بر خلاف بیان‌ها الزامات مورد نیاز را ندارد تا لازم اجرا باشد، در حالی که آیت شاخه از روابط میان کشورها در همه حوزه‌های حاکمیتی نقش محوری دارد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: دیپلماسی اقتصادی در فرهنگ، روابط، سیاست، روابط بین‌الملل، تهدیدها و فرصت‌ها نقش اول و اساسی را دارد؛ اما در ایران توجه کافی به آن نمی‌شود، در حالی که یکی از مسائلی عمده در جهان، هماهنگی و هم جهتی با قوانین و راهبردهای دیپلماسی اقتصادی است.
وی با تاکید بر اینکه در جهان تصویب قوانین دیپلماسی اقتصادی از تشتت جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: در ایران می‌توانیم با تجمیع راهبردهای این حوزه مانع آسیب‌های تعدد در آرا و نظرات خواهیم شد.
آل اسحاق با اشاره به استراتژیک بودن روابط ایران و عراق در همه حوزه‌ها، تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی رشته اصلی در یکپارچگی روابط همه جانبه دو کشور است، زیرا مخالفان ایران در تلاش هستند از حضور فعال کشور در عراق جلوگیری کنند و نفوذ خود را افزایش دهند اما با توجه به روابط عمیق و تاریخی دو کشور می‌توانیم توسعه تجاری و اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم.
همچنین در این نشست «موسی طباطبایی» رییس اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت روابط ایران و عراق اظهار داشت: ناآرامی‌های دهه‌های اخیر برای کاهش نفوذ ایران در عراق بوده است که البته با درایت حاکمیتی به نتیجه دست نیافتند و ایران توانست راه خود را برای حضور در عراق پیدا کند.
وی افزود: نهادینه کردن نفوذ ایران در عراق با بخش خصوصی امکان‌پذیر می‌شود که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود؛ زیرا با نگاه استراتژیک این کشور شریک اول اقتصادی ایران است.
انتهای پیام/
دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و عراق تا پایان امسال خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار