رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد؛

ارسال ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات به عراق برای زائران اربعین حسینی

1401/06/21 - 11:27 - کد خبر: 74627 نسخه چاپی

نصر: رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با افزایش پنج برابری ظرفیت خدمات رسانی به زائران در مقایسه با سال ۹۸، تاکنون حدود ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات به کشور عراق ارسال شده است.

به گزارش نصر، پیرحسین کولیوند در برنامه دیشب «گفتگوی ویژه خبری» شبکه خبر با بیان اینکه خدمات رسانی به زائران از نقطه صفر مرزی عراق آغاز می‌شود، گفت: در کشور عراق نیز از مرز‌های مهران، چذابه، شلمچه به سمت نجف و از مرز خسروی به بغداد و همینطور از مرز‌های شمالی غربی کشورمان هر چند کیلومتر یک پایگاه سلامت امداد و نجات تعبیه شده است.
او گفت: در شهر نجف نیز بیمارستان علی (ع) جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۰ تخت فعال و پزشکان و متخصصان، به علاوه ۲ پلی کلینیک مجهز در هتل نبه و ام القرا، در صحن حضرت زهرا (س) و یک درمانگاه با حدود ۶۰ موکب مردمی که پزشک و پرستار مجرب در حال خدمت رسانی به زائران عزیز هستند.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: با حشدالشعبی، هلال احمر و وزارت بهداشت عراق هم افزایی ایجاد کرده ایم که به صورت مشترک بین مسیر نجف تا کربلا حدوداً هر صد عمود یک مقر سلامت و پایگاه بهداشت و درمان ایجاد کنیم.
به گفته کولیوند ۶۰ موکب هر موکب حداقل روزی ۳۰۰، ۴۰۰ زائر را از لحاظ خدمات درمانی پوشش می‌دهند و روزانه افزون بر ۸۰ هزار زائر معاینه می‌شوند و ممکن است همه این زائران ایرانی نباشند، ولی چون تعداد پایگاه‌ها و پزشکان را افزایش داده ایم خدمات درمانی نیز گسترش پیدا کرده است​.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در مسیر نجف تا کربلا تقریبا هر صد عمود یک پایگاه امداد درمانی وجود دارد و در این مسیر سه بیمارستان تعبیه شده است و در عمود ۲۴۴ نیز یک بیمارستان برای بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.
کولیوند گفت: بیمارستان بعدی بیمارستان حیدریه است که برای عراق است و به صورت مشترک به زائران ایرانی و عراقی خدمات رسانی می‌کنند و ​اضافه بر این یک بیمارستان سیار نیز روبروی این بیمارستان در نظر گرفته شده است که در مواقع ضروری به کار گرفته می‌شود و یک بیمارستان نیز ستاد اجرایی حضرت امام نزدیک کربلا هست و خدمت رسانی بسیار مطلوبی به زائران عزیز دارد.
کولیوند تاکید کرد: پزشکان جمعیت هلال احمر ایران در بیمارستان الحسین، بیمارستان ابومهدی المهندس، هتل الماس شرق، صحن حضرت زینب (س) و چند موکب دیگر حضور پررنگی دارند و با هماهنگی وزارت بهداشت عراق برای متخصصان بهداشت، کارت شناسایی عراقی صادر کردیم تا بر رعایت اصول بهداشتی در پخت و پز و توزیع مواد غذایی در موکب‌ها نظارت کنند.
او گفت: روزانه حدودا ۸۵ هزار نفر به مراکز درمانی هلال احمر مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر گرمازده، ۵ هزار و ۶۰۰ نفر مشکلات گوارشی و مابقی مراجعه کنندگان مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی دارند.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: به منظور امدادرسانی سریع، امسال برای نخستین بار توانستیم مجوز ورود بالگرد‌های هلال احمر به کشور عراق را دریافت کرده و مواد غذایی را هم با کمک سازمان هوافضا به نجف ارسال کنیم؛ همچنین دو بیمارستان صحرایی هم با همکاری نیرو‌های مسلح برای خدمات رسانی بهتر به زائران آماده کرده ایم.
کولیوند اطمینان داد: خدمات رسانی هلال احمر به هموطنان مان در کشور عراق تا روزی که زائر ایرانی در این کشور داریم ادامه خواهد داشت.
سردار حسینی جانشین پلیس راهور فراجا؛ در ارتباط زنده با این برنامه در بخش دیگری از گفتگو گفت: در ماموریت بزرگ اربعین که تقریباً​ از اول ماه صفر آغاز شده است و در نوع خود بی نظیر است، ​ محدودیت‌های زیادی داریم، که یکی از محدودیت‌ها تعداد کثیر زائر است که در قالب خودرو‌های عمومی و شخصی از اقصی نقاط کشور قرار است به ۶ نقطه بروند و ما باید شرایط را فراهم کنیم.
دوم اینکه شرایط گذر‌های مرزی یکسری فرمول‌هایی دارد که به روابط بین دو کشور و اقداماتی که پلیس گذرنامه هر دو کشور انجام می‌دهد مربوط است، و بعد از آن اقدامات و اتفاقاتی است که باید بعد از مرز بیفتد، ​ ما نمی‌توانیم سیستم حمل و نقلی کشور عراق را برنامه ریزی کنیم یا آن‌ها را بر اساس میل و نیاز و خواسته خودمان تنظیم کنیم.
سردار حسینی گفت: از روز گذشته با بازگشت زائران مواجه هستیم که مستلزم برنامه ریزی دقیق است که اولاً کسانی که وسیله نقلیه عمومی را برای سفر انتخاب کرده اند در پایانه‌های مرزی و به محض مراجعه وسیله حمل و نقل باید مهیا باشد که با تلاش مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بخش قابل توجهی از این مسئله انجام شده است و تا به این لحظه خوشبختانه زائران بدون کمترین معطلی توانستند خدمات را دریافت کنند.
جانشین پلیس راهور فراجا، گفت: پارکینگ‌های مهران، شلمچه، چذابه و خسروی مملو از خودرو‌های زائرانی است که با وسیله نقلیه شخصی به آنجا آمدند و باید آن‌ها را هم طی یک برنامه ریزی منظم با اتوبوس‌های شهری به پارکینگ‌ها منتقل کنیم.
 باقر جوان مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری نیز گفت: هم اکنون اتوبوس‌ها در مسیر‌های مختلف منتهی به مرز، در حال تردد هستند و ما به اندازه کافی وسایل حمل و نقل عمومی را در مرز‌ها فراهم کرده ایم و جای نگرانی نیست. نرخ مصوب بلیت‌ها بر اساس دستور ستاد مرکزی اربعین بر روی بنر‌هایی در داخل پایانه‌ها نصب شده است و ۵۰ درصد تخفیف بلیت برای زمان‌هایی بود که اتوبوس‌ها پر می‌آمدند و پر هم بر می‌گشتند، اما الان شرایط این گونه نیست.
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفت: طی توافقی که با کشور عراق داشته ایم، پرواز‌های ما بدون محدودیت تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و در پنج روز اول اعزام، بیش از ۵۱ هزار نفر از طریق هوایی جابجا شدند و پیش بینی می‌کنیم تعداد زائران از دوشنبه تا شنبه (۲۶ شهریور) به بیش از صد هزار نفر هم برسد.
آب فروش خادم ستاد مردمی اربعین،گفت: امسال هم مردم با همه توان هر آنچه که داشتند به میدان آوردند و یک فتح الفتوحی در اربعین ۱۴۰۱ رقم خورد، مردمی که شاید خیلی هایشان به واسطه مسائل اقتصادی دچار مشکل بودند، اما با حضورشان یک حماسه بی نظیر خلق کردند، انتظاری که از مسئولان ستاد اربعین داریم این است که حضور بی نظیر مردم را در عرصه اربعین ابتدا باور و سپس برای آن میدان باز کنند.
آقای آب فروش افزود: مردم و موکب‌ها همه آماده اند، اما به واسطه اعلان‌هایی که توسط ستاد اربعین شکل گرفت، متاسفانه دیروز و امروز با حداقل حضور جمعیت در مرز مواجه بودیم، بسیاری از موکب دار‌ها اشک می‌ریختند که اینجا ما آمده ایم خدمت کنیم و منتظر زائران امام حسین (ع) هستیم، اما اعلان‌هایی که صورت گرفته خیلی از زائران را از زیارت منصرف کرده است.
انتهای پیام/
ارسال ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات به عراق برای زائران اربعین حسینی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار