مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

برداشت بیش از ۵۳۵ تن بادام از باغات مرند

1401/06/21 - 10:27 - کد خبر: 74612 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی مرند از برداشت بیش از ۵۳۵ تن بادام از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر، علی صیادی در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: ۷۴۰ هکتار از باغات شهرستان، باغ بادام است که از این میزان ۱۷۸ هکتار باغات آبی ۵۶۲ هکتار را باغات دیم تشکیل می‌دهد و ۵۱۰ هکتار باغات بارور و۲۳۰ هکتار نیز باغات غیر بارور است.
وی افزود: متوسط برداشت بادام در هر هکتار از باغات دیم به طور میانگین ۰.۷ تن و در باغات آبی ۱.۴ تن است و در مجموع پیش بینی می‌شود امسال به دلیل بارش باران‌های ممتد و عدم تلقیح و سرمای دیر رس بهاره و ... حدود ۵۳۵ تن بادام از باغات شهرستان مرند برداشت شود.
وی به اشتغالزایی فصل برداشت بادام اشاره کرد و افزود: تعداد بهره برداران مشغول فعالیت در باغات بادام ۶۸۰ خانوار در سطح شهرستان است.
صیادی با بیان این‌که کار برداشت بادام درختی در شهرستان مرند از دهه اول شهریور آغاز و تا اوایل مهر ادامه دارد، اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکشت باغات بادام در شهر بناب مرند و روستاهای دولت آباد، ابرغان و زرغان از توابع بخش مرکزی و روستاهای یکان کهریز، یکان علیا و روم قویسی بخش یامچی است و سیاست سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند توسعه کشت بادام در روستاهای شرق مرند است.
وی گفت: محصول بادام به دو شکل دیم و آبی قابل کشت است، ارقام بادام موجود در شهرستان بیشتر شامل ارقام محلی و ارقام اصلاحی دیرگل و پیوندی از جمله ارقام آذر، سهند، شکوفه، یلدا ، نون پاریل و فرانسیس و... است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، صیادی به آفات باغات بادام نیز اشاره و تاکید کرد: آفات کنه و زنبور مغزخوار بادام، بیماری‌های قارچی از جمله لکه آجری و غربالی است که در اثر گرد و غبار ناشی از جاده های خاکی در اطراف باغات بادام به وجود می‌آید و اجرای مبارزه تلفیقی و ارتقای سطح مدیریت باغات از طرف باغداران در کنترل عوامل آفت زا مهم و تاثیرگذار است.
انتهای پیام/
برداشت بیش از ۵۳۵ تن بادام از باغات مرند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار