یادداشت/

وقتی همه خواب بودیم!

1398/09/03 - 16:26 - کد خبر: 7459 نسخه چاپی

نصر: تذکرات پی در پی در مورد وضعیت معیشتی مردم را گوش شنوایی نیست و گویا خبر پیدا شدن یک میدان بزرگ نفتی همان جیب مردم بوده که رییس جمهور در سفر استانی خود به آن اشاره داشت. خواب پنجشنبه شب ما چیزی در مایه های خواب مردان آنجلس بود و صبح جمعه را با حال و هوای اصحاب کهف آغاز کردیم.

بامداد روز جمعه و مصادف با میلاد پیامبراکرم(ص) شاهد فاز جدیدی از شاهکارهای اقتصادی دولت بودیم که به عیدانه دولتی تعبیر شد!
با وجود تکذیب خبر از سوی منابر رسمی دولت در اقدامی شبیه به شبیخون اقتصادی اقدام به افزایش سرسام آور قیمت سوخت نمود.
از صفر بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه قیمت بنزین با افزایش سیصد درصدی همراه بود و به سه هزار تومان رسید.

این در حالی است که قیمت بنزین سهمیه ای نیز با افزایش ۵۰ درصدی به هزارو 500 تومان رسیده است. علی رغم آن که حتی شخص رییس جمهور هم بارها از بنزین دو نرخی انتقاد کرده و جهانگیری در جریان مناظرات انتخاباتی افزایش قیمت بنزین به بهانه کمک به دهک های ضعیف را مزمت کرده بود، دولت مستقر نیز با همین بهانه و شبانه اقدام به افزایش قیمت ها نمود و روحانی در سخنانی در همین باب اعلام کرد که دولت با بنزین ۵ هزار تومانی مخالفت کرده است تا منت دار دولت محترم باشیم.

با وجود حاشای برخی از نمایندگان و به اعتراف دولتی ها این تصمیم با چراغ سبز مجلس صورت گرفته که بدون رضایت آن تقریبا غیر ممکن بود. لذا نمایندگان مجلس در کنار دولتمردان از مقصران و بانیان اصلی این طرح هستند و اعلام برائت از وضعیت فعلی قیمت ها نمی تواند چاره کار باشد.

روحانی حدود یک ماه پیش توجیحاتی را در جهت اصلاح قیمت سوخت عنوان کرد و متعاقبش نوشتیم که مقایسه قیمت بنزین با کشورهای همسایه زمانی درست است که دستمزدها هم به همان ترتیب باشد. اما همیشه مقایسه تا جایی درست بوده که منافع دولتی ها تضمین شود و به حقوق مردم که میرسد، مقایسه هم تمام می شود.

انتشار همزمان خبر افزایش یارانه ها و افزایش قیمت بنزین هم به نظر جز برای آرام کردن اوضاع نبوده و مصرف مقطعی دارد. اگر دولت واقعا چنین قصدی داشته چرا از ماه های قبل اقدام به حذف یارانه های نقدی کرده است؟ این گمانه به ذهن می رسد که دولت در ساعات استراحت اطلاع رسانی کرده که موج اعتراضی اولیه به آرامی طی شود و تا فردا هم خدا بزرگ است.

یکی از نکاتی که در این رابطه به گله مندی ها افزوده نداشتن صداقت است. گویا سیاست تست اجتماعی دست بردار نیست و برخی عامدا برخی اخبار را منتشر، بعد تکذیب می کنند تا جامعه با تکرار خبر آمادگی لازم را برای وقوع آن پیدا نماید. حذف یارانه های نقدی، مالیات بر سود سپرده و قیمت بنزین از مواردی بوده که ابتدا تکذیب و بعدا رنگ واقعیت به خود گرفته است.

تذکرات پی در پی در مورد وضعیت معیشتی مردم را گوش شنوایی نیست و گویا خبر پیدا شدن یک میدان بزرگ نفتی همان جیب مردم بوده که رییس جمهور در سفر استانی خود به آن اشاره داشت. خواب پنجشنبه شب ما چیزی در مایه های خواب مردان آنجلس بود و صبح جمعه را با حال و هوای اصحاب کهف آغاز کردیم. بی تردید این افزایش سرسام آور صرفا در بنزین خلاصه نخواهد شد و به تبع آن سایر کالاها نیز از جمله کالاهای اساسی را تحت تاثیر تکانه های شدید قرار خواهد داد.

وعده وزیر صمت در رابطه با کنترل قیمت ها با توجه به سابقه چنین وعده هایی محل اعتنا نیست و افزایش نرخ یارانه در صورت عملیاتی شدن با توجه به حجم نقدینگی سرازیر شده به اقتصاد کشور توامان با افزایش قیمت سوخت می تواند سایر کالاها را نیز به همان ترتیب با افزایش نجومی قیمت ها همراه کند. آیا این سیاست ها در راستای تبدیل ایران به عراق و لبنانی دیگر صورت می گیرد؟ هر چند مردم ما آگاه تر از آنند که گول این بازی های سیاسی را بخورند اما واقعیت آن است که برخی از مسئولان ما تفریحی جز آزار و اذیت مردم ندارند و از این به بعد با هر سخنرانی به یاد دیالوگ معروف فخیم زاده در نقش نمکی خواهیم افتاد‌ میخوای اذیتم کنی‌ . باور کنید ما شهروندان خوبی هستیم ما را آزار ندهید!

انتهای پیام/

وقتی همه خواب بودیم! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار