گفتگوی اختصاصی "نصر" بامدیر عامل جمعیت خیریه قلب های سبز؛

صدا و سیما همیشه از تشکل ها یک قدم عقب تر است/ خیریه قلبهای سبز جزو خیریه های قابل اعتماد مردم آذربایجان محسوب می شود

1398/09/03 - 16:09 - کد خبر: 7456 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل جمعیت خیریه قلب های سبز گفت: امروزه رسانه ها نقش پررنگ در راستای حمایت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارند ولی متاسقانه صدا و سیما همیشه از تشکل ها یک قدم عقب است و همیشه به تشکل ها به شکل یک شرکت نگاه می کند.

 به گزارش نصر، "سعید نامور"، در گفت و گو با خبرنگار «نصر» به ماهیت تشکیل موسسه خیریه قلب های سبز اشاره کرد و گفت: از آنجایی که مردم آذربایجان همیشه حامی قشر آسیب پذیر جامعه بوده اند، موسسه خیریه قلب های سبز را در راستای حمایت از مستضعفین به رسمیت شتاخته و به این مجموعه اعتماد دارند. اگر ادعا داریم که تبریز شهری بدون گدا است، به دلیل وجود خیران و بزرگدلان این شهر است.
وی به دو هدف کلی جمعیت خیریه قلبهای سبز اشاره کرد و افزود: خیریه قلبهای سبز از سال 1380 با مجوز از سازمان ملی جوانان وقت در تمامی مسائل خیرخواهانه و بشر دوستانه فعالیت می کند.

 

اهداف کلی جمعیت خیریه قلبهای سبز بنابه پیشنهاد و توصیه مسئولین وقت آن زمان، به دو مورد تخصصی "حمایت از کودکان مبتلا به سرطان" و "حمایت از کودکان بی بضاعت مستعد تحصیل" است که در شمالغرب کشور و فراتر همچون نخجوان، باکو و عراق فعالیت می کند؛ البته این حمایت خارج از کشور بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی بلکه بخاطر بعد انسانی این قضیه تنها افرادی که جهت درمان به تبریز مراجعه می کنند را شامل می شود.
وی ادامه داد: موسسه خیریه جمعیت قلبهای سبز، متشکل از هیئت امنا و هیئت موسس جوان ونخبه در شهر اولین ها به عنوان اولین مجموعه ایست که برای این دو هدف مهم تشکیل شده است.
مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز ابراز کرد: در شمالغرب کشور، تنها مجموعه دولتی که می تواند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند، بخش خون بیمارستان کودکان تبریز است که هر کودک بستری شده در این بیمارستان نسبت به وضعیت بیمار حمایت می شود.
نامور تصریح کرد: مجموعه قلب های سبز اغلب کودکان زیر 14 سال را تحت حمایت خود قرار داده است و سنین بالاتر در بیمارستان قاضی تحت درمان هستند.

 

وی دلیل کاهش اعتماد مردم به برخی خیریه ها و انجمن های حمایتی را کلاهبرداری ها دانست و اذعان کرد: متاسفانه برخی از خیریه ها از مسیر نادرست همچون کلاهبرداری را پیش گرفتند و این جریان باعث شده تا مردم نسبت به موسسات خیریه ذهنیت منفی داشته باشند و نهایتا عدم مشارکت مردم را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بهترین مسیر برای کلاهبرداری جریحه دار کردن احساسات مردمی است که نظارت، آگاه سازی و مدیریت را برای پیشگری از این نوع کلاهبرداری ها می طلبند، اطهار کرد و گفت: با احساساتی شدن قشر عوام جامعه در مقاطع خاص زمانی، باعث می شود که کلاهبرداران بتوانند در موقعیت خاصی مثل ایام ماه مبارک رمضان یا محرم با جریحه دار کردن احساسات مردم از اعتماد آن ها سو استفاده نمایند.
نامور با انتقاد از عملکرد صدا وسیما ادامه داد: صدا و سیما همیشه از تشکل ها یک قدم عقب است و همیشه به تشکل ها به شکل یک شرکت نگاه می کنند و ازآنجایی که تبریز برعکس پایتخت و سایر شهر ها، فضایی بسته دارد، تنها با ورود رسانه و صدا و سیما به مسائل خیریه توانستیم نتیجه مثبتی بگیریم.
مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز به تاثیر فضای مجازی و نقش رسانه ها در جلب اعتماد عمومی خاطرنشان کرد و گفت: خیریه ها وسیله ای هستند برای حل مشکلات و آسیب های مردم که نیاز جدی برای کمک رسانی دارند؛ بی تردید رسانه ها نقش شایانی در معرفی خیریه های معتبر می تواند داشته باشد؛ مهم این است که رسانه ها مجموعه های خیریه واقعی را معرفی نمایند و مجموعه ها هم باید از رسانه های معتبر استفاده کنند.

 

نامور اذعان‌کرد: متاسفانه امروزه مردم متوجه نیستند که کلاهبرداران با انتشار چند قطعه عکس از کودکان در فضای مجازی و ارسال شماره حسابی که به جایی وابسته نیست، با مبلغی ناچیز حتی هزار تومان، میلیون ها پول جابجا می کنند.
 وی بابیان اینکه اخیرا در بوکان بنام مجموعه خیریه قلبهای سبز بصورت وسیع از مردم کمک مالی گرفته بودند، خاطرنشان کرد و گفت: وقتی مجموعه ای که معروف می شود و برای مردم مورد اعتماد محسوب می شود، از طرفی چون قشر عوام و ساده لوح جامعه متوجه این افراد سود جو نیستند، کلاهبرداران با مراجعه شخصی و مهر و قبوض جعلی بنام موسسه خیریه، از اعتماد مردم سواستفاده کرده و به آن ها کمک می کنند و از همه جالب تر اینکه آخرسر از مامورانی که زحمت کشیده و تا دم درشان آمده اند ، تشکر می کنند. این افراد سودجو حتی در برخی از مناطق تبریز از جمله ولیعصر و باغمیشه نیز کلاهبرداری کرده بودند.

سعید نامور درباره حمایت از کودکان بی بضاعت مستعد تحصیل اظهار کرد: نزدیک به ۱۰ سال است که امکانات اولیه تحصیل را بصورت ساماندهی شده و مداوم در مناطق محروم تبریز انجام می دهیم. همچنین در سال جاری بیش از هزار دانش آموز از مناطق محروم که نیازمند پک لوازم التحریر، کتاب های آموزشی و هزینه های ثبت نامی مدارس هستند را تحت پوشش قرار داده ایم که این تعداد حمایت، خارج از قشر مددجویان جمعیت خیریه قلبهای سبز می باشند.

مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز ادامه داد: در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون هزینه ثبت نام به مدارس دولتی داده ایم.
وی افزود: اخیرا موردی داشتیم دانش آموزی در پایه یازدهم با معدل ۱۹،۴۰ بخاطر ۳۰۰ هزار تومان نتوانسته بود به مدرسه تیزهوشان ثبت نام کند و مدیر مدرسه از ثبت نام این دانش آموز بدلیل نبود هزینه ثبت نام خودداری کرده بود. خوشبختانه جمعیت خیریه قلبهای سبز توسط یکی از خیرین این دانش آموز را به یکی از مدارس غیرانتفاعی انتقال و ثبت نام نمود.

نامور ابراز کرد:موردی داشتیم که در مهر ماه موقع امتحان ورقه را از دانش آموزی که هزینه ثبت نام به مدرسه دولتی را نداشت گرفته اند. همین امروز مواردی داریم که در خانه تلوزیون ندارند، خانه ای که دو فرزند دارد و با یک کیف و کفش تحصیل می کنند که این موراد بسیار و بصورت زنده در شهر ما وجود دارند.
نامور در مورد باور به قطع درمان کودکان سرطانی گفت: برخلاف باور "مرگ کودکان سرطانی" که بین عموم مردم است، در سال ۹۵ برای ۷۵ کودک سرطانی جشن قطع درمان گرفتیم.

مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز تاکید کرد: هزینه های درمان سرطان بسیار سنگین است و باتوجه به اینکه عمده این خانواده ها از قشر ضعیف و کم در آمد جامعه هستند، با تلقین اینکه فرزندمان سرطان ندارد به پزشک مراجعه نمی کنند و زمان درمان می گذرد؛ مواردی که متاسفانه فوتی بیشتری داشته است.
نامور  تصریح کرد:به گفته کارشناسان، اگر آگاهی و تشخیص به موقع داشته باشیم ۸۰ درصد سرطان قابل برگشت است ولی متاسفانه نبود امکانات و تشخیص به موقع خصوصا در شهرستان ها که امکانات پزشکی بسیار کم دارند، باعث می شود که به مرور زمان مشکل بزرگتر شود و دیگر کاری برای بهبود نتوان انجام داد.

وی درخصوص کمک متخصصین به خیریه قلب های سبز اشاره کرد و افزود: در مجموعه جمعیت خیریه قلبهای سبز، علاوه بر خیرین، افراد متخصص نیز می توانند در حوزه کاری و تخصص خود به مجموعه ما کمک نمایند؛ دراین راستا هستند افرادی که برای دانش آموزان ما کلاس های تقویتی، مشاوره و ... گذاشته اند.
نامور با اشاره به رتبه دوم کودک همسری در استان، اذعان‌کرد: در بحث کودک همسری به مدارس دخترانه وارد شده ایم که متاسفانه بسیاری از خانواده ها بخاطر نبود هزینه ثبت نام، کتاب و لوازم آموزشی و... وهمچنین بخاطر اینکه یک نان خور را از جمع خود حذف کنند، راضی به ازدواج کودکان دختر خود می شوند؛ موسسه خیریه قلب های سبز برای ورود به امر فرهنگ سازی و پیشگیری از کودک همسری بصورت کدخدامنشی عمل می کند نه بصورت قانونی. خوشبختانه در این راستا تا حدودی موفق شده ایم و متاسفانه در چند مورد به اصرار خانواده ها ازدواج صورت گرفته اما در کوتاه ترین زمان موجب طلاق و جدایی شده است.

نامور با بیان اینکه حمایت مدد جویان جمعیت خیریه قلب های سبز به گونه ایست که تا بازار کار ادامه دارد، خاطرنشان کرد و گفت : جمعیت ما بعنوان معتمد آزمون های قلم چی، دانش آموزان بی بضاعت مستعد تحصیل را جهت بورسیه معرفی می کند و بحمدالله مجموعه ای از دانش آموزانی که تحت حمایت ما بوده اند نتایج بسیار خوبی را در کنکور دارند و توانسته ایم امروز 58 دانشجو را تحت پوشش قرار دهیم و هزینه های تحصیلشان را پرداخت نماییم.

 

وی ادامه داد: مجموعه ما موارد را بصورت صفر تا صد در صدی مورد حمایت قرار می دهد یعنی تا رسیدن به هدف بازار کار ؛ همچنین مواردی داریم که ازدوران مدرسه تحت حمایت مجموعه بوده اند و اکنون سرپرست خانواده و بعنوان کارمند استخدام شده اند.

نامور اذعان کرد و گفت: به گفته کارشناسان مسائل معنوی،  کودکی که هر روز تحت درمان و زیر آمپول خونگیری می شود و سرم به دستش وصل می شود، تحمل ان فراتر از توان یک کودک می باشد لذا برای این موضوع برای اولین بار اتاق کودک را تجهیز کردیم که بصورت شاد برای کودک باشد با پخش کارتون های کودکانه از تلوزیون در اتاق کودک و تطابق محیط اتاق با روحیه کودک، اجرای برنامه های موزیکال ، تئاتر، اردوهای فرهنگی تفریحی برای کودکان و ... از جمله اقدامات جمعیت خیریه قلبهای سبز می باشد.

مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز ابراز کرد: در بحث آسیب های روانی که برای کودکان وجود دارد، هر هفته برنامه های تفریحی اعم از تشکیل کلاس های نقاشی، حضور بازیگران، بازیکنان تیم محبوب تراکتور سازی و سایر شخصیت ها که از این کودکان حمایت می کنند و کودکان هم علاقه زیادی برای دیدن و همنشینی با شخصیت ها دارند صورت می گیرد.

وی اذعان کرد: تماشای بازی تراکتور از نزدیک یکی از آرزوهای کودکان مبتلا به سرطان تبریز بود که سال گذشته برای اولین بار توانستند با حضور در ورزشگاه، بازی تراکتور و نفت را از نزدیک تماشا کنند.
وی ادامه داد: همچنین کودکی که آرزو داشت آقای کیانی را از نزدیک ببیند و با او عکس بگیرد، موسسه خیریه قلب های سبز درصدد برآمدن این اتفاق شد و اکنون این کودک با همان عکس می خوابد و غذا می خورد و زندگی می کند! این درحالی است کا پزشک یکی از کودکان با توجه به وضعیت سرطان کودک در بازی تراکتور و نفت اجازه حضور در استادیوم را صادر نکرد، یک ساعت مانده به شروع مسابقه تماس گرفت و گفت اگر این کودک از درمان سرطان هم نمیرد از ندیدن بازی امروز قطعا می میرد؛ خوشبختانه با تیم جمعیت قلبهای سبز توانستیم با مجوز همان پزشک و با همراهی یک پزشک دیگر بعنوان همراه این کودک در بازی تراکتور حضور یابد.
وی تاکید کرد: تور فرهنگی یک روزه این کودکان یکی دیگر از برنامه های تفریحی کودکان سرطانی می باشد که بصورت اولین بار در کل کشور صورت می گیرد.

نامور درباره وضعیت تحصیلی کودکان مبتلا به سرطان اظهار کرد: مجموعه قلبهای سبز با تمامی تیم های مشاوره ای خود در خدمت این خانواده ها بوده است؛ همچنین در بحث مشکلات تحصیلی این کودکان توانسته ایم با رایزنی های انجام شده کمک کنیم تا این کودکان از تحصیل عقب نمانند.
وی اظهار کرد: همچنین توانسته ایم برای اولین بار توسط خیرین لباس های همراه بیمار را نیز تهیه کنیم. متاسفانه در گذشته عدم وجود این لباس موجب شیوع انواع بیماری ها بود که موفق شدیم این لباس را برای همراهان بیمار هم فراهم کنیم.
مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز تصریح کرد: باتوجه به اینکه توان خرید خانواده ها برای تامین میوه و مکمل های غذایی کاهش یافته است، چندین سال است که توزیع میان وعده سالم یکی دیگر از اقدامات این خیریه است.
نامور یکی دیگر از افتخارات جمعیت خیریه قلب های سبز خرید یک دستگاه رد یاب آمریکایی خواند و افزود: با توجه به اینکه تهیه برانول یکی از چند مشکل کودکان سرطانی هست که قبلا 900تومان بوده اما اکنون بالای هفت الی 10 هزار تومان است. برانول های ایرانی و هندی سر سوزن های درشتی دارند و چون رگ های کودک نازک است برانول های ایرانی و هندی برای کودکان عذاب آور است و برانول های خارجی سر سوزن های نازک و نشکن دارند که برای کودکان مناسب است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آمپول ها آمپولی بود که قبلا هفت هزار تومان به وفور پیدا می شد و هر کودک سرطانی نیاز هفتگی به این دارو داشت الان همان آمپول را با واسطه از بازار آزاد بین 200 الی 700 هزار تومان تهیه می کنیم در صورتی که بدون واسطه با یک میلیون تومان هم نمی توانیم پیدا کنیم ، این آمپول در دوران شیمی درمانی یکی از دارو های حیاتی برای این کودکان به شمار می آید.
وی به تهیه دستگاه رگ یاب نیز خاطرنشان کرد و گفت: دستگاه رگ یاب را هم بخاطر این شناسایی رگ کودک برای تزریق این آمپول ها خریداری شد ، که برای اولین بار با مشکلات بسیار و قبل از تحریم ها این دستگاه وارد بیمارستان دولتی در تبریز شد.

 نامور به فعالیت هایی که در فرهنگسازی و کمک رسانی انجام می دهند اشاره کرد و گفت: توانسته ایم کاغذ های باطله را با رایزنی های انجام شده جمع آوری کنیم و همچنین از مجموعه های دولتی و خصوصی می خواهیم با دراختیار گذاشتن کاغذ های باطله خود برای تهیه برانول و سایر تجهیزات برای کودکان مبتلا به سرطان کمک کنند.
سعید نامور در پایان افزود : یاد می کنیم از رئیس هیئت امنای جمعیت ، مرحوم دکتر سید محمدحسین مبین ؛ پدر جذامیان ایران و پدر معنوی جمعیت خیریه قلب های سبز که نعمت بزرگی برای کشورمان بودند. و همچنین از مرحوم دکتر امیرمحمد رحمن پور که در راه کمک به زلزله زدگان ارسباران زمانی كه سوار بر آمبولانس اورژانس اجتماعی بهزیستی بود در راه بازگشت از هریس در جاده خطرناک مواصلاتی این شهر تصادف و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

گفت و گو از محمدرضا اخگرگداز
انتهای پیام/

صدا و سیما همیشه از تشکل ها یک قدم عقب تر است/ خیریه قلبهای سبز جزو خیریه های قابل اعتماد مردم آذربایجان محسوب می شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار