خبر/

تصویب طرح تولید انبوه عامل بیوکنترل آفات، به تعویق افتاد / سمپاشی به روش قدیمی مضر اما به صرفه!

1398/09/03 - 16:01 - کد خبر: 7455 نسخه چاپی

نصر: لایحه شهرداری تبریز در خصوص احداث واحد تولید انبوه عامل بیوکنترل آفات با همکاری دانشگاه شهیدمدنی وکمک مالی شهرداری تا سقف مبلغ ۱۱ میلیارد تومان توسط اعضای شورای کلانشهر تبریز بررسی شد.

به گزارش نصر، عبداله تقی پور رئیس کمسیون محیط زیست در خصوص  احداث واحد تولید انبوه عامل بیوکنترل آفات که توسط کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری به شورای اسلامی کلانشهر تبریز ابلاغ شده بود، گفت: شهرداری در بحث کنترل آفات سال از سموم شیمیایی استفاده کرده است که این روش سم پاشی گاها موجب ایجاد برخی بیماری ها در میان شهروندان  می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه برای رفع آفات از روش های بیوکنترل انجام می‌شود، ادامه داد: شهرداری با همکاری دانشگاه به عنوان ناظر و تولید کننده برای استفاده از این محصول می‌تواند اقدام به استفاده از نماتد ها کرده تا مبارزه با آفات را  از طریق روش های بیوکنترل انجام دهد .

این عضو شورا افزود: در صورت تولید مازاد نماتدها که عامل مبارزه با آفات شهری هستند می‌توان آن را به فروش رسانده و از قبل آن درآمد زایی کند.

در ادامه جلسه، سعید نیکو خصلت دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: پیشنهاد می کنم شهرداری تبریز در این خصوص سرمایه گزاری لازم را کرده و دانشگاه با تولید این دستگاه و روش استفاده ازاین دستگاه را به  اپراتور های آموزش داده و از پروژه جدا شود .

وی افزود:  کمسیون محیط زیست خواهان نظارت مستمر و تولید نماتد از طرف دانشگاه است.

دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به وجود مافیای تولید و واردات سموم، گفت: استفاده از نماتد‌ها ها ۵۰ سال است در دنیا وجود دارد، اما در ایران به دلیل برخی فشار ها تا به امروز استفاده از این  تکنولوژی مغفول مانده است.

وی اضافه کرد: همکاری شهرداری با دانشگاه شهید مدنی می‌تواند نمونه بارز همکاری با دانشگاه باشد از این طرح حمایت کرد.

در ادامه، برزگر جلالی  مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز تبریز در این خصوص با بیان اینکه سرمایه‌گزاری شهرداری در این زمینه قابل توجیه نیست زیرا نماتد‌ها صرفا بر یک نوع آفت تاثیرگزار هستند، گفت: استفاده از آن قابل توجیه است چرا که در استفاده از سموم علاوه بر مشکلات زیست محیطی موجب ایجاد بیماری های خطرناک در انسان می‌شود.

این گزارش حاکی است، به دلیل عدم  نظرات مشترک بین اعضای شورا و سازمان سیما منظر و فضای سبز تبریز جزییات  طرح مجددا بررسی شود و نتایح آن به شورای اسلامی شهر تبریز جهت تصمیم گیری ارائه شود.

انتهای پیام/

تصویب طرح تولید انبوه عامل بیوکنترل آفات، به تعویق افتاد / سمپاشی به روش قدیمی مضر اما به صرفه! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار