در فرمانداری مرند مطرح شد؛

مرند قطب گمنام تولید فرش دستبافت / لزوم تشکیل صندوق توسعه فرش دستبافت

1401/06/20 - 11:44 - کد خبر: 74522 نسخه چاپی

نصر: به ابتکار اداره فرش سازمان صمت استان آذربایجان شرقی، به میزبانی فرمانداری شهرستان مرند جلسه هماهنگی و منطقه ای مدیران شرکت های تعاونی و اتحادیه های صنفی فرش دستبافت شهرستانهای مرند، شبستر و جلفا به منظور نحوه واگذاری تسهیلات و حمایت از فرش دستبافت برگزار شد.

به گزارش نصر،  در این جلسه سلیمانی رئیس اداره فرش سازمان صمت آذربایحان شرقی، پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی،  عباسی فرماندار شهرستان مرند،  صمدی مدیریت شعب بانک قرض الحسنه مهر در آذربایجان شرقی، رضوی رئیس اداره صمت شهرستان مرند، صیامی رئیس ادره صمت شهرستان جلفا، ملکی رئیس اداره صمت شهرستان شبستر، جمعی از فعالان هنر فرش دستبافت نیز حضور داشتند.

مرند قطب مهم اما گمنام تولید فرش دستبافت در آذربایجان شرقی است
 عباسی معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و میزبانی فرمانداری با اشاره به اینکه مرند به عنوان قطب مهم اما گمنام تولید فرش دستبافت در استان می باشد، گفت:  باید در راستای حمایت از قالی بافان منطقه، تسهیلات خاصی برای آنان در نظر گرفته شود.
وی افزود: در حال حاضر تعداد دو هزار و 500 خانوار در هنر قالی بافی فعالیت می کنند که بالای 15دارای کارت قالی بافی هستند و میزان استغال زایی بالایی دارد که نیازمند حمایت های بیشتر می باشند.
 معاون استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: وجود اتحادیه فرش دستبافت و کارگاه‌های قالی‌بافی و بافندگان متعدد شهرستان نشان دهنده ظرفیت این منطقه برای رشد و ترویج این هنر است.
 وی افزود: بیمه قالی بافی دغدغه قالی بافان است و برای رفع این مشکل تلاش خواهیم کرد که البته تلاش های هم صورت گرفته است و تشکیل همین جلسه در راستای حل مشکلات بافندگان عزیز می باشد. فرماندار شهرستان ویژه مرند، در خاتمه گفت: از ریاست محترم اداره فرش سازمان صمت استان بابت ترتیب این جلسه ارزشمند و همچنین حضور ارزشمند خانم دکتر پاشایی نماینده محترم مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و همه فعالان این هنرکمال تشکر را دارم.

 بیمه بافندگان، مطالبه به حق همه فعالان و بافندگان فرش دستبافت
علی سلیمانی رئیس اداره فرش سازمان صمت استان آذربایجان شرقی هم در این جلسه، گفت: جلسه ای بسیار خوب و ازشمند است که بعد از جلسه تبریز اولین جلسه شهرستانی به میزبانی فرماندار محترم برگزار می گردد که امیدوارم خروجی جلسه برای رونق و توسعه بیشتر فرش دستبافت بسیار موثر واقع گردد.
وی افزود:  این جلسه با دستور لزوم حمایت های تسهیلاتی و حمایت های ویژه از بافندگان و فعالان این هنر می باشد که به همین خاطر از حضور ارزشمند جناب آقای دکتر صمدی مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر در استان آذربایجان شرقی بهره مند شده ایم تا بتوانیم تفاهم نامه ای برای اعطای تسهیلات بانکی داشه باشیم.
رئیس اداره فرش سازمان صمت استان آذربایجان شرقی در ادامه به مشکل بیمه بافندگان فرش اشاره کرده و حل آن را یکی از مطالبات به حق بیان کرده و بیان داشت:  خاستگاه بیمه قالی بافی از استان آذربایجان شرقی است و با تلاش و کوشش تشکلهای صنفی و پیگیری نمایندگان محترم و حمایت های استاندار وقت این امر مهم در سال 1388 تحقق یافت و در سراسر کشور بافندگان محترم از مزایای بیمه بهره مند شدند. 
سلیمانی با اشاره به اینکه در سطه استان آذربایجان شرقی بیش از 90 هزار نفر بیمه شده داشتیم که در حال حاضر به دلیل قطع هشت ساله بیمه قالیبافان  این آمار به پایین تر از ۴۰ هزار نفر رسیده است و در حال حاضر  در خواست تامین بودجه بیمه قالیبافان با همکاری مرکز ملی فرش ایران، استانداری  و نمایندگان محترم استان به صورت مستمر در دست پیگیری می باشد.  وی اضافه کرد : البته با توجه ویژه استانداری محترم، جلسات تخصصی و کارشناسی اصلاح آیین نامه پیشنهادی بیمه قالیبافان در حال پیگیری است که مراتب از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهد گردید و به محض اتمام طی نامه ای از به ریاست محترم جمهوری و مجلس شورای اسلامی ارسال  و قطع یقین این مشکل به زودی حل خواهد شد تا مشکل بسیاری از عزیزان بافنده حل گردد.
سلیمانی در خاتمه گفت: امیدوارم با حمایت های استاندار محترم، پیگیری نمایندگان محترم و نظر مساعدت ریاست محترم جمهوری و مجلس شورای اسلامی شاهد حل مشکل بیمه بافندگان باشیم.

لزوم تشکیل صندوق توسعه فرش دستبافت
برای حمایت های مالی و توسعه بیشتر، نیازمند تشکیل فوری صندوق توسعه فرش دستبافت استان آذربایجان شرقی هستیم.
دکترصمدی مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر در استان آذربایجان شرقی با اعلام مطلب فوق گفت: بانک قرض الحسنه مهر، یک بانک با رسالت اجتماعی است که با هدف تامین مالی جهت استفاده های خرد و نیاز معیشتی افراد شاغل می باشد که بر همین اساس بافندگان و فعالان محترم فرش دستبافت می توانند از تسهیلات این بانک با درصد کم بهره مند شوند. وی افزود: برای حمایت های مالی و توسعه بیشتر، نیازمند تشکیل فوری صندوق توسعه فرش دستبافت استان آذربایجان شرقی هستیم و در این صندوق آورده ای از سوی دستگاههای دولتی و بودجه هم از سوی خود بانک اختصاص می یابد که بر اساس اولویت تسهیلات کم بهره در اختیار بافندگان و فعالان قرار می گیرد و قطع یقین می تواند در توسعه بیشتر و رونق این هنر  موثر واقع گردد.

باید سازمان فرش دستبافت در کشور تشکیل شود
هنر  فرش دستبافت یکی از هنرها و صناع بسیار بزرگ و فاخر کشور می باپشد و به همین دلیل باید سازمان ویژه و اختصاسی فرش دستبافت در کشور تشکیل گردد.
 پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اعلام مطلب فوق گفت: متاسفانه سال گذشته سخن از واگذاری فرش به جهادکشاورزی و یا میراث فرهنگی بود که بنده با این امر مخالفت کرده و با همراهی دوستان نماینده مجلس مانع این کار شدیم، زیرا بنده معتقدم هنر  فرش دستبافت هویت ایران و هنر و صنعت اول کشورمان می باشد و باید سازمان فرش دستبافت تشکیل گردد. 
وی افزود: فرش قابلیت های بسیاری در جهت امر گردشگری، اشتغال زایی، ارز آوری و ... دارد و به همین جهت بنده پیشنهاد تشکیل یک سازمان مجزا و مستقل برای این هنر را ارائه می دهم زیرا فرش دستبافت  هنری بسیار فاخر است و باید برای توسعه این هنر با ارزش تلاش مضاعف کنیم.  نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری از این هنر  ریشه دار ایرانی، تصریح کرد: هنر قالی بافی هنری اشتغال آفرین است و این هنر جز پاک ترین هنر ها است و در صورت حمایت های بیشتر در آینده نزدیک مشکلی به نام بیکاری نخواهیم داشت.
پاشایی در خاتمه با تقدیر و تشکر از رئیس اداره فرش سازمان صمت استان آذربایجان شرقی و میزبانی خوب فرمانداری شهرستان مرند و حضور خوب فعالان فرش دستبافت، گفت: ظرفیت و پتانسیل شهرستان مرند در فرش دستبافت بیشتر از آن است که تصور می کنیم و  این شهرستان می تواند قطب تولید فرش باشد و بنده هم از این امر مهم حمایت می کنم.

اشتغال برای 600 نفر به صورت مستقيم
اکبر قاسم اقدم کارآفرین و تولیدکننده موفق فرش دستبافت مرند نیز در این جلسه، گفت: در سايه توليد غيرمتمرکز براي بيش از 600 نفر به صورت مستقيم و براي 200 نفر هم به صورت غيرمستقيم با سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد تومان اشتغال ایجاد کرده ایم که یک تولیدی مولد و زنجیره ای است و  با حمایت تسهیلاتی بانک قرض الحسنه مهر ایران این سرمایه گذاری را امسال دو برار خواهیم کرد.  وی افزود: توليد غيرمتمرکز يک اقدام موثر در امر کارآفريني  است، براي اينکه باعث افزايش ميزان بافندگان گردیده و بافندگان محترم به راحتي و در کنار خانواده خودشان مشغول فعاليت مي باشند، این کارآفرین و تولیدکننده موفق فرش دستبافت مرند، با اشاره به اینکه نمايشگاه فرش را در کنار توليد ايجاد کرده ايم که بازويي براي بازاريابي و تامين مالي است و توليدات ما در اين نمايشگاه عرضه و به فروش مي رسد، تصریح کرد: از طرفي فرش مورد نظر خريدار نيز بلافاصله انتخاب و به سمت توليد مي رود و نياز مشتري تامين مي گردد.
قاسم اقدم، اضافه کرد: تا حالا هيچ تسهيلات دولتي براي توسعه کسب و کارمان اختصاص نيافته است و ما روي سرمايه گذاري خودمان حساب کرده ايم و با توجه به اینکه بانک مهر، یک بانک قرض الحسنه برای حمایت از مشاغل می باشد، انتظار داریم با اعطای تسهیلات کم بهره برای برای توسعه کسب و کار و افزایش میزان نیروی انسانی و میزان تولید ما را کمک کنند.

عین اله حسین‌زاده
انتهای پیام/
مرند قطب گمنام تولید فرش دستبافت / لزوم تشکیل صندوق توسعه فرش دستبافت نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار