خبر/

رخدادهای نجومی آخرین ماه فصل پاییز

1398/09/03 - 15:35 - کد خبر: 7449 نسخه چاپی

نصر: رصد هلال شامگاهی ربیع الثانی ۱۴۴۱ قمری، قران مه و مشتری، هم نشینی سیاره حلقه بر گردن کیوان و ماه، هم نشینی ناهید و ماه و هم نشینی ستاره دل شیر با ماه؛ از جمله رخدادهای نجومی آذر ماه آخرین ماه فصل پاییز است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، به ماه پایانی فصل زیبای پاییز رسیدیم و همچون همه ماه‌های سال برای اطلاع از رخدادهای نجومی آذرماه به سراغ مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران می‌رویم.  

«مسعود عتیقی» در گفت وگویی گفت: شنبه دوم آذر ساعت ۱۱:۲۴ دقیقه این روز ماه به کمترین فاصله با زمین رسید و در این لحظه ۳۶۶ هزار و ۷۲۱ کیلومتر با ما فاصله داشت. یکشنبه سوم آذر، سیاره سرخ بهرام ساعت ۱۲:۳۲ دقیقه با ماه ۴.۳ درجه جدایی داشت و جنوب ماه قرار گرفت. بدیهی است با توجه به نور روز، این هم‌نشینی در بامداد قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: دوشنبه چهارم آذر ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح این روز سیاره تیزپای تیر ۱.۹ درجه جنوب هلال ماه قرار می‌گیرد. این بامداد قبل از روشنایی آسمان آخرین فرصت برای وداع با هلال صبحگاهی ربیع الاول ۱۴۴۱ خواهد بود. ماه و سیاره تیر در کنار یکدیگر بعد از ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد از افق شرق- جنوب شرق طلوع خواهد کرد. سه شنبه پنجم آذر، ماه ساعت ۱۸:۳۶ دقیقه نو خواهد شد. چهارشنبه ششم آذر شامگاه این روز هلال شامگاهی ربیع الثانی ۱۴۴۱ قمری با چشم غیرمسلح در سراسر کشور قابل مشاهده است.

به گفته عتیقی، پنجشنبه هفت آذر ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه سیاره تیر به حداکثر کشیدگی غربی رسیده و ۲۰.۱ درجه با خورشید جدایی دارد و بهترین شرایط رصدی را دارد. لازم به ذکر است پس از این بامداد به مرور طی روزهای بعد سیاره مذکور به افق نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. همچنین ساعت ۱۴:۱۹ دقیقه این تاریخ ماه و مشتری هم‌نشین هم خواهند بود و سیاره برجیس تنها ۰.۷ درجه جنوب هلال ماه و بسیار نزدیک به آن  (قران مه و مشتری) خواهد بود که با توجه به وضعیت نور روز، شامگاه این تاریخ بهترین زمان برای مشاهده همراهی این اجرام است.  

درضمن شامگاه این روز سیاره زیبای ناهید قدری بالاتر و سمت چپ هلال ماه جا خوش کرده است و اجتماع سیاره های برجیس و ناهید با هلال زیبای شامگاهی، منظره دلنشینی برای عکاسان نجومی به منظور  ثبت عکسی جذاب از این اعضای خانواده خورشید در تلفیق با مناظر طبیعی یا بناهای شاخص منطقه محل عکاسی فراهم می‌کند. انجمن نجوم آماتوری ایران همچون همیشه آماده انعکاس این تصاویر در سایت خود است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: جمعه هشتم آذر، کره ماه در ساعت ۷:۴۳ دقیقه صبح به گره نزولی می‌رسد و پایین مدار زمین قرار می‌گیرد. شنبه ۹ آذر ساعت ۴۲ دقیقه بامداد سیاره حلقه بر گردن کیوان ۰.۹ درجه شمال ماه خواهد بود و در برخی مناطق اختفای این سیاره در پشت ماه رخ می‌دهد؛ هم‌نشینی کیوان و ماه در شامگاه روز قبل یعنی جمعه هشتم آذر قابل مشاهده است. چهارشنبه ۱۳ آذر ساعت ۱۰:۲۸ دقیقه ماه به وضعیت تربیع اول می رسد. پنجشنبه ۱۴ آذر کره ماه ساعت ۷:۳۹ دقیقه صبح به اوج زمینی رسیده و در این ساعت ۴۰۴ هزار و ۴۴۷ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.

به گفته عتیقی، چهارشنبه ۲۰ آذر، ستاره مشهور چشم گاو (دبران) در صورت فلکی به همین نام در ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه، سه درجه جنوب ماه نزدیک به بدر است و در شبانگاه این شب هم‌نشینی این اجرام قابل مشاهده است. پنجشنبه ۲۱ آذر ساعت ۸:۴۲ دقیقه صبح ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل می‌رسد؛ جمعه ۲۲ آذر ماه ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین خواهد بود.

وی افزود: شنبه ۲۳ آذر ستاره سر پیکر پسین (پولوکس) ساعت ۲۱:۲۱ دقیقه، ۵.۳ درجه شمال ماه قرار می‌گیرد. در ضمن ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه این روز، زمان اوج بارش دوپیکری است که متاسفانه نور زیاد ماه پس از بدر مزاحم مشاهده شهاب‌های این بارش حتی در مناطق به دور از آلودگی هوا و نور شهرها خواهد بود. یکشنبه ۲۴ آذر خوشه کندوی عسل (™۴۴) ساعت ۱۹:۲۴ دقیقه این تاریخ فقط یک درجه جنوب کوژ ماه کاهنده قرار دارد. سه شنبه ۲۶ آذر ساعت ۸:۱۱ دقیقه صبح، ستاره مشهور و مورد توجه ایرانیان باستان یعنی دل شیر (قلب الاسد) ۳.۸ درجه جنوب ماه و بامداد این روز قبل از روشنی هوا امکان مشاهده هم نشینی ماه و ستاره دل شیر برای رصدگران وجود دارد.

عتیقی گفت: چهارشنبه ۲۷ آذر، نیمه شب این تاریخ ماه به کمترین فاصله با زمین می‌رسد و در ۳۷۰ هزار و ۲۶۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. پنجشنبه ۲۸ آذر ساعت ۸:۲۷ دقیقه صبح، ماه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد و با این رخداد نجومی به استقبال یلدای زمستانی و آغاز زمستان سال ۹۸ می رویم. انجمن نجوم آماتوری ایران در صورت همکاری مبادی ذی‌ربط برنامه گردهمایی علمی را جهت استقبال از یلدای ۹۸ همراه با برنامه‌های متنوع علمی و ادبی در روز شنبه ۳۰ آذر به اجرا می‌آورد که متعاقبا در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

رخدادهای نجومی آخرین ماه فصل پاییز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار