گزارش نصر از بزرگترین تفرجگاه فرامنطقه‌ای کلانشهر تبریز:

بام تبریز را در تفرجگاه‌ آرپادره‌سی تجربه کنید! / تفرجگاه آرپادرسی مقصد جدید گردشگری

1401/06/19 - 18:25 - کد خبر: 74480 نسخه چاپی

نصر: در میان اخبار منفی که از ساخت و ساز برج های بلند مرتبه در باغ شهر تبریز و قطع درختان کهن می شنویم، خواندن این گزارش خالی از لطف نیست! عصر روز سه شنبه 15 شهریور، به همت روابط عمومی شهرداری منطقه 5 کلانشهر تبریز جمعی از اصحاب رسانه از بزرگترین پارک فرامنطقه‌ای کلانشهر تبریز بازدید کردند.

به گزارش نصر، تفرجگاهی زیبا در شمال شرق تبریز در بهترین محل از نظر شرایط آب و هوایی که می‌تواند در آینده بعنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین مقاصد مسافران و گردشگران تبریزی باشد.
تفرجگاه 'آرپا دره سی' در شمال شرق کلان شهر تبریز در اراضی مشرف به رودخانه 'آجی چای'(تلخه رود) و پایین دست ارتفاعات 'عینالی' و 'دند' واقع شده است.
این مکان به دلیل نزدیکی به شهر و جايگاه جغرافيايي ويژه يكي از تفرجگاه ‌ها و پارك‌ هاي جنگلي تبريز براي استفاده عموم شهروندان و گردشگران می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
علاوه بر طبیعت زیبای این تفرجگاه می توان به باشگاه های اسب سواری که محلی برای نگهداری اسب ها هستند و آب معدنی آرپادره‌سی اشاره کرد.


"حسین درسخوان" معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 5 گفت:
پارک آرپادرسی از دو فاز ۳۰۰ و ۴۰۰ هکتار تشکیل و از طریق توافق نامه از منابع طبیعی به شهرداری تبریز منتقل شده است.
وی ادامه داد: با احداث پارک و تبدیل به فضای سبز در این منطقه جلوی ساخت ساز ویلا ها و تصرف منابع ملی گرفته شده است.
درسخوان به مشخصات فني پروژه اشاره کرد و گفت: نيرورساني به پارك جنگلي آرپادره سي شامل احداث پست پاساژ به مساحت ٤٨ متر مربع ونصب پنج عدد ترانسفورماتور هوايي و همچنين تامين روشنايي مسير پارك به طول تقريبي دو كيلومتر و كابل كشي فشارمتوسط (٢٠كيلوولت) به طول ١/٥ كيلومتر جهت تامين برق ايستگاه های سپتيك واقع در پارك صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اخذ انشعاب ٣٠٠ كيلوواتي و تامين روشنايي سرتاسر تفرجگاه و پاركينگ با ظرفیت 400 دستگاه خودرو جهت رفاه حال گردشگران آماده شده است.
 

در ادامه "روح الله قراچورلو" مدیر فضای سبز شهرداری منطقه پنج کلانشهر تبریز با ارائه گزارشی از نهال کاری، انتقال آب، ایجاد سپتیک و دیگر خدمات صورت گرفته در این پارک گفت: آب رسانی به پارک آرپادرسی از طریق احداث چهار مخزن ذخیره آب و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال با تغذیه از آب قنات امام جمعه احداث شده است.
وی ادامه داد: ایستگاه شماره یک واقع در جاده تهران روبروی شرکت شیرین عسل، مخزن بتنی ذخیره آب به حجم یک هزار و 500  متر مکعب بصورت نیمه مدفون و شامل پمپ ۱۴۰ کیلو وات و خط لوله پلی اتیلن به سایز ۲۰۰ میلی متر و به طول پنج کیلومتر احداث، تجهیز و در حال بهره برداری است.
قراچورلو اضافه کرد: ایستگاه شماره دو واقع در سه راهی اهر جنب کبریت سازی (ورودی روستای آرپادرسی) قرار دارد که مخزن بتنی ذخیره آب به حجم یک هزار و 500 متر مکعب بصورت نیمه مدفون و ایستگاه شامل پمپ ۱۶۰ کیلوات و خط لوله پلی اتیلن  به سایز ۱۶۰ میلی متر و به طول ۶ کیلومتر احداث، تجهیز و در حال بهره برداری می باشد.
مدیر فضای سبز منطقه پنج شهرداری تبریز افزود: ایستگاه شماره سه واقع در ابتدای پارک آرپادرسی با مشخصات، مخزن بتنی ذخیره آب به حجم یک هزار و 500 متر مکعب بصورت نیمه مدفون و ایستگاه شامل پمپ ۱۶۰ کیلووات و خط لوله پلی اتیلن  به سایز ۱۶۰ میلی متر و به طول چهار کیلومتر احداث و در حال تکمیل تجهیزات ایستگاه پمپاژ
مخزن شماره چهار به حجم دو هزارو 500 متر مکعب از ژئوممبران و ایستگاه فیلتراسیون و آبیاری قطره ای ۴۵ هکتار اجرا شده است.
وی سپس به برنامه ریزی های صورت گرفته و اهداف نحوه آب یاری اشاره کرد و گفت: هدف ما طرح حذف آبیاری با تانکر و بالا بردن کیفیت آبیاری و کاهش هزینه های آبیاری با تانکر و ذخیره سازی و مدیریت آب قنات امام جمعه و جلوگیری از هدر رفت آب آن است.
وی در رابطه با توسعه درختکاری این مجموعه افزود: در نظر داریم انبوه کاری را تا شهر شهریار و موقتا فعالیت ها را در 300 هکتار، سایت یک انجام دهیم.
قراچورلو ادامه داد: ناظر برق از سال 93 در این محل فعالیت می‌کنند که قائل تقدیر است.
وی با تاکید بر هوای پاک اینکه اینمگ منطقه تصریح کرد: اینجا ریه شرق تبریز است، اگر در اینجا هوای خوب برقرار باشد هوای پاک به شهر پمپاژ می شود.
مدیر فضای سبز منطقه پنج شهرداری کلانشهر تبریز گفت: وجود درختان مثمر (آلبالو، بادام سنجد و..) و اقلیمی در این محل می‌تواند برای نجات هوای ده سال آینده تبریز تضمین کننده باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد و اذعان داشت: در آینده این منطقه به منطقه ویژه گردشگری با پتانسیل و طرفیت های ویژه منطقه ای تبدیل خواهد شد.
گزارش نصر می افزاید، با توجه به اینکه ظرفیت دیگر مقاصد گردشگری کلانشهر تبریز تقریبا رو به اتمام رسیده است، تفرجگاه جدید و 700 هکتاری آرپادرسی می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.
گردشگران می‌توانند با خیال راحت خودروی خود را در محل پارکینگ این مجموعه پارک کرده و از بوفه تفرجگاه استفاده کنند.
در طرح جامع این تفرجگاه مراکز اقامتی، شهر بازی، پل معلق، تله سیژ، محوطه دوچرخه سواری کوهستان، صخره نوردی و... دیده شده است.
وجود 70 هزار نهال، چهار سپتیک ذخیره آبی، آلاچیق های باربیکیو، امنیت، نور پردازی کامل سرتاسر تفرجگاه‌ و هوای پاک و بی نظیر این مجموعه فارغ از دیگر پارک های کلانشهر تبریز می‌تواند محلی برای جذب توریست و توسعه آن در آینده باشد.
انتهای پیام/
 بام تبریز را در تفرجگاه‌ آرپادره‌سی تجربه کنید! / تفرجگاه آرپادرسی مقصد جدید گردشگری محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار