فرمانده مرزبانی ناجا؛

تکنولوژی بسیاری از مشکلات مرزبان‌ها را در مبارزه با قاچاق کالا رفع می‌کند

1398/09/03 - 15:27 - کد خبر: 7443 نسخه چاپی

نصر: فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه بسیاری از دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به مرزبانی باید اصلاح شود، گفت: به‌کارگیری تکنولوژی در مبارزه با قاچاق کالا بسیاری از مشکلات مرزبان ها را رفع خواهد کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سردار قاسم رضایی روز یکشنبه در گردهمایی سه روزه ارائه نیازهای فناورانه حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور علی وحدت رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، علی مویدی خرم آبادی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق و محصولات دانش‌بنیان آن‌ها در حال برگزاری است، افزود: جایگاه مرز ملی است، همه ایرانیان از این مرز حق دارند، بیش از ۸۷۸ هزار کیلومتر مرز مشترک با ۱۵ کشور همسایه داریم.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب مولفه‌های مرز عوض شد و جایگاه آن تعریف خاص پیدا کرد، یکی از تهدیدهای جدی در مرز بعد از انقلاب توسعه پیدا کرد، به لحاظ وضعیت اقتصادی کشور، برخی کالاها به خاطر ارزانی از کشور خارج می‌شد و بعد از ۴۰ سال این امر به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است.

رضایی با استناد به قانون مبنی بر اینکه هر آنچه در مرز تردد غیر مجاز داشته باشد قاچاق تلقی می‌شود، گفت: هیچگاه نمی‌شود گفت که قاچاق در همه مرزها به یک شکل بوده است، در مرزهای شرقی غالبا مواد مخدر، در مرزهای غربی بیشتر به صورت کالاهای ضد فرهنگی، مشروبات الکلی و کالاهای ضد امنیتی، در مرزهای جنوب لوازم خانگی و در مرزهای با مدیریت مشترک مثل مرزهای شمالی مانند آذربایجان نیز تردد کالاها به صورت مشترک مدیریت می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه دریا مسئولیت مرزبان‌ها از دریا تا ساحل و از مرز تا دریا است و این مدیریت و تکنولوژی خاص خود را می‌خواهد.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به مشکلات مرزبان‌ها گفت: مرزبانان مسئولیت خاص مرزبانی را دارند ولی تردد کالا و همراه کالا به مرزبانان تحمیل شده است و در برخی مرزها به مسئول مبارزه با قاچاق تبدیل شده‌اند، باید اینها اصلاح شود و در صورت استفاده از تکنولوژی، بسیاری از کارها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این رویداد و دستاوردهای آن می‌تواند کمک حال مرزبانان در شرایط سخت باشد، در هشت ماه گذشته با توجه به موارد سختی که پشت سر گذاشتیم در زمینه قاچاق سوخت، بیش از ۳۵ درصد افزایش کشفیات قاچاق سوخت و افزون بر ۵۹ درصد کشف مواد مخدر داشتیم و کشفیات امسال در بحث قاچاق ارز  نیز ۶ برابر سال گذشته بوده است.

رضایی گفت: به جهت برخی ناهماهنگی‌های مدیریتی ما باید بعضا با مواردی همچون قاچاق جوجه‌های یک روزه و گوجه فرنگی، مقابله کنیم، یک روز مرزبان با خروج یک کالا مقابله می‌کند و روز دیگر باید از ورود همان کالا جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شرایط مرزبانی امروز حساس‌تر و ریزتر از گذشته دنبال می‌شود، چگونه یک سرباز در جایگاه با عزت خود به دنبال تخلیه سوخت قاچاق باشد جا دارد که  این امر اصلاح شود، او یک تکلیف دارد و ما مسئولان نیز یک تکلیف داریم و باید به دنبال آنها تکلیف‌مدار باشیم.

 فرمانده مرزبانی ناجا از مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی دعوت کرد نیازهای فناورانه مرزبانی را استخراج کنند، چرا که الان بسیاری از مولفه‌های مقابله عوض شده است و باید این نیازها شناسایی و برای پاسخگویی به آنها از تکنولوژی و دانش روز استفاده شود.

انتهای پیام/

تکنولوژی بسیاری از مشکلات مرزبان‌ها را در مبارزه با قاچاق کالا رفع می‌کند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار