خبر/

برداشت زعفران در دانشگاه ارومیه کلید خورد

1398/09/03 - 13:34 - کد خبر: 7432 نسخه چاپی

نصر: مرکز کشت زعفران ایروپونیک(هواکشت) با ظرفیت اسمی ۲۰ تُن پیاز زعفران گلخانه‌ای و پیش‌بینی تولید بیش از ۲۰ کیلوگرم «کلاله» طی هر دوره در دانشگاه ارومیه افتتاح شد و برداشت این محصول کلید خورد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رئیس هیات مدیره «یاشیل درنیکای فرتاب» امروز در حاشیه این آیین به خبرنگاران اظهار کرد: کشت ایروپونیک(هواکشت) زغفران روش جدیدی است که در آن کشت بدون استفاده از آب و خاک انجام می‌شود و در حال حاضر یک سالن به مساحت ۴۰۰ مترمربع برای این طرح درنظر گرفته شده‌است.

حسین پورعلی افزود: ظرفیت اسمی این مجموعه ۲۰ تُن پیاز زعفران گلخانه‌ای بوده و تولید بیش از ۲۰ کیلوگرم کلاله در هر دوره نیز برای آن پیش‌بینی شده‌است.

وی با اشاره به اینکه پیاز زعفران در بیشتر موارد از خراسان رضوی و جنوبی تهیه می‌شود، گفت: یک مزرعه پنج هکتاری نیز در جوار گلخانه کشت زعفران ایجاد کرده‌ایم و طی سال‌های آینده و در طرح توسعه این مرکز، پیاز زعفران را نیز خودمان تولید خواهیم کرد.

وی بیان کرد: این نوع کشت به عنوان یکی از کشت‌های جایگزین در حوضه دریاچه ارومیه در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب مورد توجه قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی محصول از کشاورزان را هم در فاز توسعه‌ این مرکز در نظر گرفته‌ایم تا کشاورزان دغدغه فروش نداشته باشند.

این مرکز با مشارکت شرکت «یاشیل درنیکای فرتاب» از سه ماه پیش در دانشگاه ارومیه شکل گرفت و امروز اولین دوره از زعفران آن برداشت با حضور مسوولان امر برداشت شد.

این مجموعه به صورت مستقیم برای ۱۰ نفر و غیرمستقیم برای۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌است.

انتهای پیام/

برداشت زعفران در دانشگاه ارومیه کلید خورد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار